Ukoliko bi popustili pred zahtevima radnika koji štrajkuju u Švedskoj, stručnjaci smatraju da bi to izazvalo reakcije širom zemlje i prelilo se i na druge sindikate
Nezadovoljstvo radnika kompanijom "Tesla", koju vodi Ilon Mask, dovelo je do talasa štrajkova. Počeli su krajem oktobra, kada je sindikat IF Metall najavio protestnu šetnju u Švedskoj, a od tada su im se pridružili i drugi sindikati iz susednih zemalja poput Danske, Norveške i Finske u znak solidarnosti.
"Švedska ima izuzetno visok stepen pokrivenosti kolektivnim sporazumom", ističe Lars Calmfors, profesor međunarodne ekonomije na Univerzitetu u Stokholmu i dodaje da je negde oko 85 odsto zaposlenih u zemlji obuhvaćeno kolektivnim sporazumom. U Švedskoj ne postoji zakonski minimalac, umesto toga, zemlja se oslanja na kolektivne sporazume kako bi održala pravičnu kompenzaciju.
Odnosi između sindikata i kompanija u zemlji su relativno dobri i skladni, postoji snažna tradicija saradnje između sindikata i poslodavaca u svim nordijskim zemljama.
"Ali ova kultura saradnje posebno je jaka u Švedskoj s vrlo niskim nivoom industrijskih sukoba. Međunarodne korporacije često imaju svoje sisteme kompenzacije i penzija koji su u sukobu sa sistemima koje imamo u Švedskoj", rekao je Calmfors.
Koordinirani štrajkovi podrške već izazivaju glavobolje za operacije Tesle u zemlji. Švedska pošta uspešno je zaustavila isporuke novih registracionih tablica za električne automobile, dok su danski radnici na dokovima odbili da istovare Tesla vozila. S druge strane, vlasnik kompanije Ilon Mask, javno je napao radnike, nazvavši štrajkove "ludima".
Tesla može mnogo da izgubi
Švedski štrajk u Tesli je relativno mali. Kompanija za električne automobile nema fabriku u zemlji i zapošljava samo oko 120 ljudi u svojim servisnim objektima u Švedskoj.
Tržište nije posebno važno za Teslu, ali popuštanje švedskim štrajkovima može kompaniji više koštati u smislu oštećenja reputacije.
"Tesla nema kolektivni sporazum nigde - barem ne dobrovoljni. Ako bi ušli u kolektivni sporazum u Švedskoj, to bi pokazalo radnicima u drugim zemljama da ta crta nije apsolutna. Nije ih strah posledice kolektivnog sporazuma, već to što bi moglo pružiti podsticaj sindikatima u drugim zemljama," ističe Calmfors.
Tesla se trenutno suočava s izazovima u održavanju ravnoteže između očuvanja svoje politike i izbegavanja reputacionih gubitaka na internacionalnom nivou, ali se kompanija ovim povodom, za sada, nije oglašavala.
(J.N./EURACTIV.rs)
"Švedska ima izuzetno visok stepen pokrivenosti kolektivnim sporazumom", ističe Lars Calmfors, profesor međunarodne ekonomije na Univerzitetu u Stokholmu. "Negde oko 85% svih zaposlenih u zemlji obuhvaćeno je kolektivnim sporazumom."
U Švedskoj ne postoji zakonski minimalac, već se oslanja na kolektivne sporazume kako bi osigurala pravičnu kompenzaciju. Odnosi između sindikata i kompanija u zemlji poznati su po harmoniji, a ovakvi sukobi nisu retkost kada se međunarodne korporacije suoče s lokalnim radničkim zahtevima.
Tesla se trenutno suočava s problemima u operacijama u Švedskoj zbog koordiniranih štrajkova. Švedska pošta je uspela obustaviti isporuku novih registracionih tablica za Tesline električne automobile, dok su danski radnici na dokovima odbili istovar Teslina vozila.
Situacija je dovela do javnih verbalnih sukoba, pri čemu je Elon Musk nazvao štrajkove "ludima". Međutim, štrajk ima potencijal da stvori reputacionu štetu za Teslu, iako švedski štrajk nije veliki, budući da kompanija nema fabriku u zemlji i zapošljava samo oko 120 ljudi u servisnim objektima.
"Tesa nema kolektivni sporazum nigde - barem ne dobrovoljni", ističe Calmfors. "Ako bi ušli u kolektivni sporazum u Švedskoj, to bi pokazalo radnicima u drugim zemljama da ta crta nije apsolutna."
Stručnjaci smatraju da Tesla ima mnogo toga za izgubiti u ovom sukobu, ne samo u Švedskoj već i u međunarodnom kontekstu. Sindikati strahuju da bi popuštanje Tesle u Švedskoj moglo oslabiti snažnu socijalnu normu u zemlji, a Muskova reakcija na štrajkove dodatno produbljuje jaz između kompanije i radnika.
Iako su švedski radnici u štrajku relativno mali deo Teslinog globalnog radne snage, štrajk ima potencijal da izazove dugoročne posledice za kompaniju, ne samo u Švedskoj već i u drugim zemljama gde Tesla posluje. Tesla se trenutno suočava s izazovima u održavanju ravnoteže između očuvanja svoje politike i izbegavanja reputacionih gubitaka na internacionalnom nivou. Novinarski upiti su upućeni Tesli u vezi sa štrajkovima, ali do trenutka pisanja ovog teksta, odgovor nije stigao.