Cene hrane će još rasti i nisu dostigle vrhunac, iako inflacija jeste, smatraju proizvođači hrane. Dok za njih troškovi rastu, kupci se sve više okreću jeftinijim proizvodima.
Najveća javna grupacija za proizvodnju hrane na planeti, "Nestle", smatra da će cena osnovnih namirnica dodatno porasti ove godine. Cena hrane raste širom sveta, i više kompanija je upozorilo da se taj trend neće obustaviti u 2023. godini. Švajcarska kompanija podigla je u 2022. cene za 8,2 odsto, ali podvlači da to nije dovoljno da bi izbalansiralo rast u troškovima, koji je ugrozio profit.
"I dalje smo u situaciji u kojoj pokušavamo da popravimo svoju marginu, i kao i svi potrošači širom sveta, pogođeni smo inflacijom. Pokušavamo da saniramo tu štetu", rekao je novinarima direktor kompanije "Nestle", Mark Šnajder.
Porast cena biće "ciljan, i implementiran samo tamo gde je opravdan inflacijom troškova". Šnajder je, ipak, odbio da precizno navede koji brendovi njegove kompanije će poskupeti. Među više od 2.000 brendova "Nestle" nalaze se hrana, kafa, konditorski proizvodi i hrana za bebe.
Ranije su ovakva upozorenja izdavale kompanije kao što su "Unilever", "Coca-cola", "Heineken", "Colgate-Palmolive", "Procter&Gamble", na osnovu sve većih troškova energije i radne snage.
"Verovatno smo prošli vrh talasa inflacije, ali cene još uvek nisu dostigle maksimalni nivo", rekao je direktor finansija "Unilevera", Grejem Pitketli.
Cena sirovih materijala kao što su žitarice, energija i mlečne prerađevine trenutno stagniraju na visokom nivou, dok su porasli troškovi radne snage i logistike. Sve to zajedno znači da su male šanse da će cene hrane i drugih proizvoda u prodavnicama opasti za potrošače u narednom periodu.
Kompanije koje proizvode hranu moraju da održe delikatan balans. Rastući troškovi pritiskaju marginu profita, ali naglo i agresivno podizanje cena odbija kupce. "Unilever" je imao pad od 2,1 odsto u 2022, a "Nestle" je pad prodaje u drugoj polovini godine delom pripisao višim cenama proizvoda.
Sledeći problem je činjenica da na nivou saradnje sa lancima prodavnica, velike kompanije imaju "napete pregovore". "Unilever" je potvrdio da takvi partneri najpre zahtevaju čvrste dokaze rasta troškova za proizvođače, pre nego što dozvole povećanje cena u maloprodaji.
"Si-En-En" navodi da će šansu iskoristiti lanci prodavnica koji imaju sopstvene "generičke" brendove, i trend prodaje takvih proizvoda već raste u Americi i Evropi.
Najveći lanac supermarketa u Francuskoj, "Carrefour", već pregovara sa snabdevačima kako bi se rast cena ograničio koliko može, da bi se zaštitila kupovna moć potrošača.
Podaci pokazuju da je "kupovina na nižem nivou", odnosno prelazak potrošača na jeftiniju verziju istog proizvoda, trend koji je već uznapredovao u Americi i Evropi.
(EURACTIV.rs)