Aerodrom Erkan i njegov novi terminal, "nije priznat od strane međunarodne vazduhoplovne zajednice" u skladu sa rezolucijama UN, ali uprkos tome, na severu ostrva se nadaju da će ovaj aerodrom podstaći turizam.
Izolovana skoro pola veka, samoproglašena Turska Republika Severni Kipar upravo je otvorila aerodromski terminal vredan pola milijarde dolara u nadi da će podstaći turizam.
Samo Ankara priznaje državnost TRSK, čiji su jedini letovi upravo iz Turske, ali novi terminal je ostavlja prostor za nadu o međunarodnim vezama.
Kipar je podeljen od 1974. godine kada je Turska izvršila invaziju na ostrvo u istočnom Mediteranu kao odgovor na državni udar koji je organizovala Grčka.
Severnu trećinu naseljavaju kiparski Turci, turski kolonisti i vojska, dok su kiparski Grci većina na međunarodno priznatom jugu.
Mirovne snage Ujedinjenih nacija patroliraju tampon zonom koja deli dva dela ostrva. Njen vazdušni prostor je takođe podeljen.
Međunarodna organizacija civilnog vazduhoplovstva, agencija Ujedinjenih nacija koja koordinira standarde u sektoru, ne priznaje TRSK.
Mustafa Sofi, direktor civilnog vazduhoplovstva na severu ostrva, rekao je da kontroliše severni deo regiona za informacije o letovima Nikozije, kao i informacije o letovima Ankare pod "posebnim aranžmanom" na ukupno 92.500 kvadratnih kilometara.
Aerodrom Erkan i njegov novi terminal, na obodu severne Nikozije, "nije priznat od strane međunarodne vazduhoplovne zajednice" u skladu sa rezolucijama UN, rekli su za AFP zvaničnici iz Odeljenja za civilno vazduhoplovstvo Republike Kipar.
Zvaničnici, koji su odbili da budu identifikovani, rekli su da nema čak ni indirektne komunikacije u vezi sa informacijama o letovima Ankare, pošto je Turska "presekla direktnu telefonsku liniju" nakon invazije.
Republika kontroliše vazdušni prostor samo nad južnim delom ostrva, čiji međunarodni aerodrom u Nikoziji propada unutar tampon zone, pošto je neupotrebljiv od invazije. Glavni aerodrom na jugu je u Larnaki, gde sleću avioni koji dovoze turiste.
Kapacitet od 10 miliona
Uprkos međunarodnom embargu, TRSK ima veze sa jugom. Postoji devet prelaza za vozila i pešake. Trgovina preko zelene linije raste, prema UN. Tirkizne vode severa, istorijska mesta i atraktivne cene, zahvaljujući sve manjoj vrednosti turske lire, pomažu privlačenju turista.
Novi terminal na Erkanu je šest puta veći od sada zatvorenog starog i "važan je korak za našu zemlju koji će podići turistički i ekonomski razvoj na viši nivo", rekao je za lokalne medije ministar turizma na severu Fikri Ataoglu.
Turizam je od ključne važnosti, kada su u pitanju prihodi severa, čija se ekonomija oslanja na podršku Ankare i, kao i Turska, patila je od velike inflacije.
Novi Erkanov terminal i pista koštaju oko 450 miliona evra, rekao je Sofi, a aerodrom bi mogao da primi 10 miliona putnika godišnje.
Broj od 10 miliona bio bi otprilike jednak prometu putnika kojeg su imali Larnaka i drugi međunarodni aerodrom na jugu, u Pafosu, 2022. godine. Prema zvaničnim podacima, njihov promet je prošle godine iznosio 9,2 miliona.
Reizabrani turski predsednik Redžep Tajip Erdogan prisustvovao je prošlog meseca otvaranju prostranog, modernog terminala Erkan.
Odlazni terminal, u kojem neki radovi tek treba da se završe, sadrži free-shop, ali ekrani sa informacijama pokazuju letove samo turskih prevoznika, do turskih gradova.
Erhan Arikli, ministar javnih radova i saobraćaja na severu ostrva, rekao je za AFP da se nada da će međunarodne veze početi za "jednu i po do dve godine".
Frankfurt, Pariz, London
To se neće dogoditi dok se ne pronađe političko rešenje za podelu Kipra, rekao je Stefan Talmon, profesor Univerziteta u Bonu koji decenijama proučava sukob na Kipru.
Nije bilo formalnih mirovnih pregovora pod pokroviteljstvom UN već šest godina, a u julskom izveštaju, generalni sekretar UN Antonio Gutereš je rekao da "vreme radi protiv obostrano prihvatljivog političkog rešenja na Kipru".
Republika Kipar traži rešenje na osnovu dvozonalne, dvozajedničke federacije u skladu sa rezolucijama UN, ali TRSK insistira na onome što naziva "suverenom jednakošću i jednakim međunarodnim statusom".
Ovog meseca zabeležen je najozbiljniji incident ove vrste za duže vreme kada su Ujedinjene nacije optužile snage kiparskih Turaka da su napale mirovne snage i oštetile vozila UN dok su pokušavale da blokiraju izgradnju "neovlašćenog" puta u tampon zoni.
"Ono što severni Kipar traži nisu direktni letovi sa bilo kog mesta, već direktni letovi iz Frankfurta, Pariza ili Londona", koji bi omogućili jeftiniji i lakši turistički pristup severu, rekao je Talmon, specijalista za međunarodno pravo.
Ali sve dok međunarodna zajednica "priznaje vladu kiparskih Grka na jugu kao vladu celog Kipra, ne može biti direktnih međunarodnih letova do aerodroma Erkan", rekao je Talmon.
"Pravna situacija se nije promenila u poslednjih 50 godina. Ne može se leteti na severni Kipar bez kršenja međunarodnog prava."
(EURACTIV.rs)