Biznis

DA LI TESLA IMA RAZLOGA ZA ZABRINUTOST? Kineski BID ostvario rekordnu prodaju električnih automobila

Autor Milena Antonijević

Kineski BID je 2023. prodao rekordan broj automobila i time je sve bliži da Teslu zameni sa vodećeg svetskog tržišta električnih vozila.

Izvor: youtube/Ben's Factory/printscreen

Prema podacima berze, kineska kompanija je prošle godine zabeležila porast globalne prodaje od 62 odsto na nešto više od tri miliona jedinica, u poređenju sa 2022.

BID je prošle godine prodao 1,57 miliona akumulatorskih električnih vozila (BEV), što je povećanje od 73%, kao i 1,44 miliona hibrida, 52% više nego prethodne godine.

Tesla bi trebalo da objavi podatke o prodaji za celu godinu već 2. januara, a analitičari očekuju da će američki proizvođač električnih vozila otprilike ispuniti svoj godišnji cilj isporuke od 1,8 miliona BEV-a.

Godine 2022. BID je zaostao za Teslom u globalnoj prodaji BEV vozila za oko 400.000 jedinica. Očekuje se da će se jaz prošle godine smanjiti. U poslednjem kvartalu, BID je možda već pretekao kompaniju Elona Maska.

U četvrtom kvartalu, BID je prodao 526.409 BEV, što je više od 20% više u odnosu na treći kvartal. Tesla je verovatno isporučila 473.000 jedinica u istom kvartalu, prema proceni 14 analitičara koju je citirao Rojters.

Brz rast BID-a, koji podržava Voren Bafet, simbol je rastuće kineske industrije električnih vozila.

Kina brzo napreduje u prelasku na električna vozila, zahvaljujući snažnoj vladinoj podršci ovoj industriji.

Peking je postavio cilj da najmanje 20% novih automobila koji se prodaju godišnje do 2025. treba da budu nova energetska vozila (NEV), koja uključuju BEV, plug-in hibride i vozila sa vodoničnim gorivnim ćelijama. Prema njihovoj vladi, do 2035. godine, NEV bi trebalo da postanu „glavni tok" prodaje novih automobila.

Prvi cilj je postignut 2022. godine, otprilike tri godine ranije. Do drugog se takođe može doći ranije nego što se očekivalo.

U prvih 11 meseci 2023. prodato je 8,3 miliona jedinica novih energetskih vozila, što čini više od 30% ukupne prodaje automobila, prema podacima koje je prošlog meseca objavilo Kinesko udruženje proizvođača automobila.

Miao Vei, bivši ministar kineskog Ministarstva industrije i informacionih tehnologija, rekao je na forumu automobila u novembru da će vladin cilj prodora NEV od 50% do 2035. godine verovatno biti postignut najkasnije do 2025. ili 2026. godine, navode državni mediji.

Prema analitičarima, vodeća uloga Kine u globalnoj industriji takođe je zahvaljujući njenom tržišnom obimu, jeftinoj radnoj snazi i dominaciji u lancu snabdevanja.

„Kina sada prednjači u proizvodnji i povećava svoje uporedne prednosti, oslanjajući se na svoje ogromno domaće tržište", napisali su u izveštaju krajem novembra prošle godine analitičari iz Natikis Asia, francuske investicione banke.

Njihova prednost prvog pokretača i podrška vlade kroz infrastrukturne investicije i subvencije su olakšale kineskim proizvođačima električnih vozila da se prošire na domaćem i međunarodnom planu, procenjuju analitičari.

Međutim, pojačana konkurencija i brutalni rat cena prošle godine uticali su na profitne marže mnogih proizvođača automobila.

Kako je kineska ekonomija gubila zamah, proizvođači automobila su bili zabrinuti zbog usporavanja potražnje. Tesla je u januaru snizio cene u Kini kako bi privukao kupce i zaustavio usporavanje rasta, što je izazvalo rat cenama. Desetine proizvođača automobila sledilo je njihov primer kako bi ostali konkurentni.

Rat cenama je povećao prodaju, ali je ugrozio profitabilnost cele industrije. Za prvih 11 meseci prošle godine, kineska automobilska industrija je zabeležila profitnu maržu od samo 5%, manje od 5,7% iz 2022. i 6,1% iz 2021. godine, prema podacima koje je prošle nedelje objavilo Kinesko udruženje putničkih automobila.

Da bi nadoknadili usporavanje domaćeg tržišta, kineski proizvođači automobila traže rast izvan kopna širenjem u Evropi, Australiji i jugoistočnoj Aziji.

Prošlog meseca BID je najavio da će izgraditi fabriku električnih vozila u Mađarskoj, što će biti njegova prva fabrika putničkih automobila u Evropi. Već ima fabriku autobusa u Komaromu, u Mađarskoj.

(M.A./EURACTIV.rs)