Biznis

NOVI UGOVOR EMIREJTSA I ETIHADA: Da li to znači nastanak super – aviokompanije?

Autor Milena Antonijević

Najava Emirejtsa i Etihada o novom dogovoru o bližoj saradnji neizbežno će oživeti glasine o potencijalnom spajanju ove dve kompanije.

Izvor: EPA-EFE/Ali Haider

Dugo se već raspravlja o ovoj temi u vazduhoplovnim krugovima, posebno u teškim ekonomskim vremenima.

Ranije ovog meseca, dve avio-kompanije, koje se još uvek oporavljaju nakon pandemije, dogovorile su se o takozvanom „međulajn“ partnerstvu. Ovaj potez postavlja pitanja šta to znači za putnike i da li je nova regionalna super avio-kompanija konačno na putu.

Emirejts, osnovan 1985. godine, sa sedištem u Dubaiju, jedna je od najvećih svetskih avio-kompanija po većini pokazatelja. Etihad je noviji, osnovan 2003. Godine, sa sedištem u Abu Dabiju. Međunarodni aerodrom Dubai i Međunarodni aerodrom Abu Dabi udaljeni su manje od 150 kilometara (100 milja) i vožnja između njih traje oko 75-90 minuta.

Jedno od velikih pitanja koje se pojavljuje svaki put kada se Emirejts i Etihad pominju u istoj najavi jeste da li to znači bliže partnerstvo, recipročne sporazume za beneficije za česte putnike, letove sa zajedničkim brojem letova, pa čak i potencijalno spajanje.

Addison Schonland, partner u konsultantskoj kompaniji AirInsight Group, umanjuje izglede za spajanje, karakterišući međulajn sporazum kao „prvenstveno regionalni turistički marketinški potez“.

„Kada su ove dve avio-kompanije objavile prethodne memorandume o razumevanju o bezbednosti u vazduhoplovstvu 2018. i drugi 2022. o promovisanju Abu Dabija, ovi sporazumi nisu doveli do integracije“, kaže on.

„Svaki put kada Emirejts i Etihad objave zajedničke inicijative, pitaju ih da li bi to dovelo do integracije. Svaki put odgovor je čvrsto „ne“.

Kako kaže Šonland, „ove avio-kompanije slede sopstvene strategije o šifrovanju i međulajn sporazumima, poput nedavnog između Emirejtsa i United Airlinesa ili onog između Etihada i Gulf Air-a 2021.

Ali šta je interlajning i šta to znači?

Interlajn sporazumi su jedan od najranijih koraka koje dve avio-kompanije preduzimaju kada žele da sarađuju. Obično, sa stanovišta putnika, ako se povezujete sa leta avio-kompanije A na avio-kompaniju B, interlajnin znači da možete da čekirate svoje torbe kod avio-kompanije A i da ne morate da ih preuzimate na aerodromu za povezivanje da biste ih ponovo čekirali sa avio-kompanijom B.

Ovaj sporazum između Emirata i Etihada izgleda da je malo ekspanzivniji od toga i da pokriva i ono što je poznato kao prodaja karata na otvorenom: letenje u jedan grad i izlazak iz drugog. To je vrsta stvari koju putnici u Evropu ili Japanu rade prilično često.

„U početnim fazama proširene međulinijske linije, svaki prevoznik će se fokusirati na privlačenje posetilaca u UAE tako što će razvijati dolazni međulinijski saobraćaj sa odabranih tačaka u Evropi i Kini“, navele su dve avio-kompanije u zajedničkom saopštenju o partnerstvu.

Aranžman otvorene vilice“ će omogućiti posetiocima da pokriju što je više moguće kada istražuju Abu Dabi, Dubai ili bilo koji drugi emirat, štedeći vreme tako što će ukloniti potrebu da lete kući preko aerodroma dolaska.

"Dvostruka otvorena vilica" – zanimljiva opcija

„Klijenti koji putuju u UAE takođe imaju mogućnost 'letova za više gradova', sa izborom da putuju iz jednog grada na mrežama oba avioprevoznika, i pogodno da se vrate na drugu tačku koju opslužuju Emirejts ili Etihad", saopštile su avio-kompanije.

To je zgodno iz više razloga. Prvo, možda ćete pronaći ponude letova ili bolje vremenske rasporede za vaš raspored sa jednog aerodroma u vašem matičnom regionu, ali nazad na drugom.

Drugo, možda ćete ovo moći da iskoristite i na dužem putovanju: letite od Pekinga do Abu Dabija, provodite vreme istražujući UAE, a zatim odete iz Dubaija na neko drugo mesto, možda u grad koji sam Etihad ne opslužuje ali Emirejts to čini.

Ako novi sporazumi o međulajniranju ispunjavaju uslove u regionu iz kojeg letite, možda ćete pronaći više povoljnosti, posebno ako se zadržavate u UAE.

Vredi obratiti pažnju da li Emirejts ili Etihad ( ili oboje) počinju da nude proširene opcije zaustavljanja ili povećavaju postojeće ponude za zaustavljanje kao što je program Dubai Connect. Ako je vaša veza sa vašim daljim odredištem duža od šest i manje od 26 sati, Emirates će vas smestiti u hotel za noć kao mini-stanicu.

(EURACTIV.rs)