Stefan Lazarević, predsednik UO AmCham Srbija, ocenio je da su dobri odnosi Srbije i SAD uticali i na stvaranje pogodnog terena za širenje ekonomske saradnje dve zemlje
Dobri odnosi Srbije i SAD stvorile su pogodan teren za razvoj ekonomske saradnje. Na koji način bi domaće kompanije trebalo da privuku investitore iz SAD, kako američki investitori ocenjuju poslovnu klimu i u kojim još industrijama ima prostora za ulaganje, u intervjuu za EURACTIV govorio je Stefan Lazarević, predsednik UO AmCham Srbija.
Kako, kao čovek na čelu Američke privredne komore, ocenjujete danas srpsko-američke odnose, a kako ih vide američki investitori?
Dobri ekonomski odnosi sa SAD, uz regionalne i evropske integracije, preduslov su za privlačenje novih i održavanje postojećih investicija. Ove godine, u najmanje dva navrata, dobili smo jasne signale da aktuelna američka administracija daje snažan podsticaj razvoju ekonomske saradnje sa Srbijom.
Nakon posete četrdeset predstavnika velikih američkih kompanija Srbiji, krajem prošle godine, usledio je ovog leta i boravak AmCham privredne delegacije u SAD.
Cilj naše misije bio je jačanje institucionalnih i ekonomskih preduslova za povećanje bilateralne trgovine i stvaranje mogućnosti za nova ulaganja između Srbije i SAD. Američkim kompanijama, zainteresovanim za ovaj region, predstavili smo pozitivna iskustva američkih kompanija koje već posluju na našem tržištu, uz uverenje da će Srbija i u budućnosti biti dobra i stabilna investiciona destinacija.
Svedoci smo poboljšanja poslovne klime u Srbiji. Iz Vašeg ugla, na kojim poljima smo napredovali (i napravili pogodno tlo za dolazak novih investitora), gde bi još trebalo da se radi?
Nedavno predstavljeno najnovije AmCham istraživanje o poslovnoj klimi i poverenju investitora, pod nazivom "Jedanaesto prolazno vreme", pokazalo je da su AmCham kompanije članice umereno zadovoljne poslovnom klimom u Srbiji, dajući joj ocenu 2,9 (skala od 1-5), što predstavlja najbolju prosečnu ocenu od kada sprovodimo istraživanje.
Ovaj rast optimizma jasan je pokazatelj delimičnog oporavka ekonomije. Svedoci smo poboljšanja poslovne klime, na primer na polju digitalizacije javne uprave i razvoju e-usluga za privredu i građanstvo, značajno je uloženo u infrastrukturu, održane su prve aukcije za dodelu tržišnih premija za proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora, postavljen je pravni osnov za uvođenje elektronskog zdravstvenog kartona i sl.
Izvor: Foto: AmChamMeđutim, važno je da na dugoročnom planu, zajedno sa Vladom Srbije, radimo na unapređenju institucionalnih reformi, pre svega u sudstvu, zdravstvu, radno-pravnoj regulativi, zatim na suzbijanju sive ekonomije i zelenoj agendi. Ostaje nam i domaći po pitanju suzbijanja visoke inflacije, dostupnosti radne snage i efikasnosti državne uprave.
Na koje ključne elemente bi kompanije u Srbiji trebalo da se fokusiraju, kako bi privukle investitore iz SAD?
Rekao bih da je veći deo posla u privlačenju novih investicija u rukama države i njenoj posvećenosti na izgradnji predvidivog, dugoročno stabilnog i atraktivnog poslovnog okruženja. Dugoročno, da bi Srbija ostala atraktivna destinacija za investicije, neophodno je povećati ulaganje u obrazovanje, unaprediti vladavinu prava i poraditi na efikasnosti sudova.
Sa druge strane, kompanije koje već posluju u Srbiji svojim primerom i iskustvima iz Srbije mogu doprineti dolasku novih investitora. Upravo su dobra iskustva postojećih investitora najbolji poziv za buduće investiture.
Amerika predstavlja trgovinskog partnera broj jedan, naročito kada je u pitanju izvoz IT usluga iz Srbije. Osim novih tehnologija, u kojim još industrijama ima prostora za ulaganje?
Američke kompanije koje posluju u Srbiji veoma su zadovoljne svojim investicijama. Da je to tačno govori podatak da su američke kompanije u poslednjih dvadesetak godina investirale više od četiri milijarde dolara i zaposlile više od 30.000 ljudi. Nivo razmene usluga porastao je toliko da je Amerika partner broj jedan kada je u pitanju ovaj vid razmene, pre svega u domenu IT usluga.
Velike američke kompanije zainteresovanije su za ulaganje u Srbiju. Reč je pre svega o tehnološkim kompanijama, kao i onima iz oblasti infrastrukture i energetike. Američke kompanije zainteresovane su i za različite proizvodne delatnosti, posebno sektor robe široke potrošnje, farmaceutsku industriju, auto-industriju i sl.
U svojim svakodnevnim naporima, AmCham se trudi da bude najbolji mogući ambasador Srbije kao dobre investicione destinacije i snažan partner Vladi Srbije u unapređivanju investicione klime. A, da bi se planirane investicije realizovale, jako je bitno da nastavimo sa regionalnim inicijativama i usaglašavanjem sa EU regulativom.
AmCham pruža snažnu podršku ekonomskom povezivanju regiona. Koliko je region uspeo u tome? Šta su prepreke na putu potpune integracije zemalja Zapadnog Balkana u EU?
Zapadni Balkan je region velikih ekonomskih potencijala i cilj regionalnog povezivanja jeste razvoj tržišta na kome će se roba, usluge, kapital i kvalifikovana radna snaga kretati neometano. Stvaranjem jedinstvenog regionalnog ekonomskog prostora, sadašnji i potencijalni investitori dobiće pristup mnogo većem tržištu.
U ovom trenutku, brzina približavanja zemalja regiona i EU, nije zadovoljavajuća ni u ekonomskom ni u reformskom smislu. Zato je važno da region iskoristi šanse koje pruža EU Plan rasta za brže ekonomske integracije u regionu i ka jedinstvenom evropskom tržištu.
Plan podrazumeva značajne napore u prilagođavanju zemalja regiona pravilima jedinstvenog tržišta, zatim jačanje ekonomske integracije unutar Zapadnog Balkana kroz zajedničko regionalno tržište, jasnu reformsku agendu u usaglašavanju sa fundamentalnim i sektorskim EU propisima, kao i investicioni plan koji prati ova prilagođavanja.
Paket reformi prati i budžet od 6 milijardi evra za ceo region, od čega bi Srbija mogla da povuče do 2 milijarde, što je više nego neophodno, posebno imajući u vidu da je jedan veliki cilj za ceo region usaglašavanje sa zelenom agendom EU koji zahteva značajna ulaganja. Efekti svih ovih procesa bi, prema proceni EU, bili podizanje privrednog rasta za čak deset odsto.
Nadamo se da će nova Vlada Srbije imati pun mandat u kome će moći da sprovede sve neophodne institucionalne reforme, a u tome će, kao i do sada imati punu podršku AmCham-a.
Da se 1.1.2024. Zapadni Balkan probudi potpuno umrežen međusobno i povezan sa Evropskom unijom, koje bismo benefite imali?
Iako to nažalost neće biti 1.1.2024, ja se radujem tom trenutku jer on donosi dobrobit za sve građane. Konkretno, integracije donose ceo spektar sloboda i vrednosti koje EU podrazumeva od jedinstvenog tržišta, slobode kretanja ljudi, robe, usluga i kapitala, preko ekonomske i socijalne kohezije do održivog razvoja, zaštite životne sredine... i dugo očekivanog boljeg standarda. To takođe znači bolje obrazovanje, kvalitetniju životnu sredinu, savremene sistem zdravstvene zaštite u kome su našim građanima dostupni inovativni lekovi. Ono što je bitno da svi razumeju da se ovakve stvari ne dešavaju u jednom danu, već da je sve proces, i baš iz toga moramo da požurimo.
Koji su planovi i projekti AmCham-a u narednom periodu i kako će oni doprineti daljem razvoju srpske privrede i privlačenju stranih investicija?
Kao poslovno udruženje koje okuplja više od 250 američkih, međunarodnih i domaćih kompanija koje su u prethodnoj godini ostvarile više od 20 milijaradi evra prometa i koje zapošljavaju 112.000 građana Srbije, naša misija je da kroz partnerstvo sa Vladom Srbije unapređujemo poslovnu klimu, da promovišemo najbolje poslovne prakse i vrednosti, kao i da pružamo platformu za profesionalni razvoj članova i unapređenje obrazovanja prema potrebama poslovne zajednice.
U tom smislu bićemo vetar u leđa budućoj Vladi u svim reformskim poslovima, uključujući i one najteže, a neophodne kako bi Srbija ubrzala proces pridruženja Evopskoj uniji, privukla više investicija za snažan ekonomski rast i omogućila bolji život za sve nas.
(J.N./EURACTIV.rs)