Cilj diskusije je bio da se daju uvidi u načine na koje organizacije, kompanije kao i poslovni sistemi mogu da unaprede svoje poslovne procese primenom različitih rešenja koja omogoćavaju unapređenje prodajnih procesa
EURACTIV Srbija, koja posluje u okviru Mondo portala, organizovala je panel diskusiju na temu "How to improve business processes: kako unaprediti poslovne procese u organizaciji". Cilj ove onlajn diskusije je bio da se daju uvidi u načine na koje organizacije, kompanije kao i poslovni sistemi mogu da unaprede svoje poslovne procese primenom različitih rešenja koja omogoćavaju unapređenje prodajnih procesa, korisničkog iskustva kao i automatizaciju.
Učesnici konferencije su bili Branislav Zobenica, Group Technology and Transformation Direktor, Sport Vision Group, Olja Lapčević, SAP Presales Specialist, SAP Zapadni Balkan Nikola Kresoja, SAP CX Business Consultant & Capability Manager, Wireless Media i Bojan Stanić, pomoćnik direktora Sektora za strateške analize, usluge i internacionalizaciju iz PKS koji je dao i uvodno izlaganje.
Diskusija je počela razgovorm na temu kako kompanije uopšte prepoznaju trenutak kada im je potrebno da unaprede svoje procese, da ih optimizuju ili da tek počnu sa primenom rešenja.
"Unapređenje je bitno da bismo pratili promene koje postoje na tržištu i da bismo išli u susret njima i umanjili rizike. Sve se to radi kako bi se poslovalo ekonomično i održavala konkurentna prednost. Kada govorimo o promenama, moramo imati u vidu dva aspekta. Prvi je kontinuirana izmena poslovnog okruženja koja je spora i bazira se na tehničko-tehnološkom progresu i postepenim promenama navika potrošača. Drugi su šokovi koji proistuču iz različitih sfera i oni mogu da utiču na dugoročne promene u pogledu tržišnih uslova. Takva parada šokova nije viđena gotovo celu generaciju," rekao je pomoćnik direktora Sektora za strateške analize, usluge i internacionalizaciju iz PKS.
Izvor: Printscreen/Youtube/EURACTIVŠto se unapređenja poslovnih procesa tiče, objasnio je da je nemoguć napredak bez znanja odnosno inovacija koje su primenjive u privredi.
"Tržište u Srbiji karakteriše manjak radne snage. Kako rešiti taj nedostatak? Potrebno je rasteretiti je i preusmeriti je kroz primenu digitalizacije, automatizacije procesa rada. Pored podrške države potrebno je i povećanje svesti privrede. PKS obezbeđuje pokrivenost cele privrede. Imamo 18 stručnih udruženja koja pokrivaju po sektorkom nivou, a i po teritorijalnom principu. Naš glavni partner u saradnji je unapređenje poslovnog ambijenta kroz donošenje novih propisa. Mi te inicijative koje pokreću kompanije kroz administrativnu procedutu upućujemo Vladi", rekao je Stanić.
Govoreći u ulozi PKS podsetio je da u okviru sistema postoji "Centar za digitalnu transformaciju", tu mogu da se uključe male kompanije koje su zainteresovane da u okviru te oblasti unaprede digitalizaciju. Tu postoje konsultanti koji su angažovani da vide kakva je dijagnostika u okviru firme, šta je potrebno unaprediti...i postoje određeni fondovi koji su tu da bi se mogli finansirati procesi digitalizacije u određenoj meri.
Na konferenciji je učestvovao i Branislav Zobenica, Group Technology and Transformation Direktor, Sport Vision Group koji je govorio o promenama kroz koje kompanije prolaze, kako ih prihvataju zaposleni i sa kakvim se izazovima suočavaju.
"Male kompanije obično kreću više intuitivno, sa idejom da prežive na tržištu. To je potreba da imate neki alat i obično male kompanije kreću iz te perspektive. Više intuitivno se uđe u neki proces transformacije unapređenja procesa i kako rastet dođete u situaciju da vam je softver konkurentska prednost. Zapravo, danas Sport Vision kao kompanija i moja uloga je da tehnologiju iskoristimo kao konkurentsku prednost. Ovaj trend globalnih promena koji se neće usporavati, ceo proces digitalizacije jesu medijum kojim vi možete dostići tu brzinu. Nije trenutno taj računar pametniji od čoveka nego može da obradi brže i više informacija u kratkom vremenskom periodu. Suština biznisa je uvek ista – biti konkurentan, na adekvatan način, profitabilan… a razlika između velike i male kompanije je uglavnom vreme. Tehnologija tu pravi konkurentsku razliku," rekao je Zobenica.
Izvor: Printscreen/Youtube/EURACTIVGovoreći o SAP rešenjima dodao je da su oni konzumenti sjajne prakse unutar SAP rešenja i objasnio da kada se razvija rešenje, neophodno je postati deo tog rešenja.
"To smo shvatili jer se u ovoj brzini promašaji skupo plaćaju. Implementacijom vendorskih rešenja dobijate šansu da koristite rešenja koja su svetski priznata. Sa takvim rešenjima vi učite, imate priliku da konzumirate praksu najbiljih vendorskih rešenja koja vas “guraju napred”. Mi ne ulazimo ovde sa partnerom koji nam je protivnik, već smo partneri za kog moraju znati da će pomoći , mi u saradnji sa našim partnerima imamo odličnu saradnju, oni san ama prolaze naše promene, imamo poverenje. Tu se krije ključ, ali i to da mene npr. ne doživljavaju kao “ajtijevca” već nekog ko poznaje tehnologiju i sprovesti kroz to", objasnio je on.
Razvoj novih tehnologija, promene navika i preferencija ciljnih grupa dovode do preoblikovanja tradicionalnih načina poslovanja. Olja Lapčević iz SAP Zapadni Balkan je govorila o SAP digitalnim rešenjima koja doprinose poboljšanju uslova poslovanja i unapređenju procesa prodaje uz poseban osvrt na najnovije verzije CRM rešenja iz SAP portfolija.
"Zahtevi koje dobijamo dolaze od klijenata koji već koriste softfer i žele da unaprede poslovanje, kao i od onih kompanija koje ne koriste SAP još, najčešće imaju neko manje softfersko rešenje koje su uglavnom prerasli (recimo malo napredniji exel, bez kategorizacije vrednosti toga pominjem, koji im je bio koristan u prvim godinama poslovanja). Kada prerastete rešenje onda počinju problemi na sve strane, to su najčešći komentari naših korisnika. Oni sada znaju da sa tim rešenjem ne mogu više da napreduju i od nas traže rešenje kako dalje. Naš je posao da ih upoznamo sa SAP-om, ali i sa našim portfolijom i kako možemo da ih pomognemo. Do skoro smo imali samo poslovna rešenja, onda ušli i u tehnologiju i sada smo lider u ponudi sa preko 300 različitih rešenja namenjena različitim biznisima. Mi smo do pre nekoliko godina bili poznati po poslovnim rešenjima, a onda pre deset godina ušli i u tehnologiju i sada mogu slobodno reći, ušli u polje liderske pozicije. Naše je zadovoljstvo da u svet SAP-a uvedemo što više korisnika. Sa SAP-om ne dobijate samo softfer, nego mnogo više od toga. Kada implementirate rešenje, to je dosta promena koje donosite u organizaciju", rekla je Olja.
Govoreći o detaljima koje rešenja koje SAP nudi, pomenula je da se uz njihov softver dobija najbolja praksa, što je najkorisnije u unapređenju procesa, a potom i smanjnenje vremena za implementaciju istih.
"Ranije je bilo potrebno nekoliko meseci, godina nekad i dve. Sada to nije moguće jer se nema vremena. To bi značilo da za tri godine počinjete da koristite tehnologiju koja je već zastarela", dodala je.
Nikola Kresoja, SAP CX Business Consultant & Capability Manager, Wireless Media učestvovao je u panelu i pojasnio koje sve korake kompanije treba da preduzmu kako bi obezbedile odličan customer experience, te pojasnio zašto se kompanije sve više odlučuju za vendorska rešenja.
"Vendorski softveri prolaze kroz stroge procese testiranja podrške. Svaki vendor ima dedikovane timove stručnjaka fokusirane na kontinuiranu bezbednost zaštite podataka.
Kompanije koje koriste vendorska rešenja ne moraju da angažuju više ljudi za bezbednost podataka čime se pravi ušteda. Smanjenje troškova je jedan od glavnih razloga za odabir vendorskih rešenja. Za razliku od inhouse razvoja, vendorski softveri omogućavaju kompanijama da pre ulaska u projekat uvid u to koliki su troškovi i one tako mogu da planiraju sve i smanje mogućnost nepredviđenih troškovima. Imaju bržu implementaciju koji mogu biti završeni za nekoliko dana, nedelja i meseci, dakle kompanije brzo mogu ostvariti povrat svojih ulaganja. Naša uloga kao partnera je da kada pričamo o određenim inicijativama, radimo kao jedan organizam," izjavio je Kresoja.
Tokom panela jedno od pitanja koje se postavilo bilo je i kako bi kompanije trebalo da se pripreme za promene?
Izvor: Printscreen/Youtube/EURACTIV"Korak po korak", objasnio je NIkola Kresoja.
"Prvi korak koji bi kompanije trebalo da preduzmu je razumevanje potreba njihovih korisnika, ali i problema. Da te iste stvare povežu sa trendovima na tržištu, kako to rade najbolje kompanije u okviru njihove delatnosti a onda pogledaju stanje u svojoj kući – koje su to stvari koje oni rade kako treba, a šta je neophodno promeniti. Moraju da definišu ključne ciljeve. Koliko deluje lako – nije. Potrebno je izaći iz zone komfora. Moje iskustvo u radu sa firmama je da će kompanije uglavnom reći da su zadovoljne načinom svog rada, ali potrebno ih je malo ih gurnuti preko određene linije kako bi izašle iz zone komfora, kako bi sagledale šta moraju menjati. Onog trenutka kad se to desi, to je trenutak kad traže rešenje za svoje potrebe. To je trenutak kad se klijenti okreću SAP-u i traže rešenje koje može odgovoriti na njihove potrebe", objasnio je.
Dodao je da je jedino kroz sinergiju svih strana moguće osigurati uspešan projekat, sve ostalo teško da može uspeti u nekom roku.
"Dalje, kako projekat odmiče pojavljivaće se greške I to je prirodno, Bitno je da tim na projektu izgradi sigurnu zonu bez straha da će se upirati prstom I tražiti krivac. Greške su prilika za učenje I shodno tome treba težiti formiranju tima gde postoji kontinuirana komunikacija I razmena mišljenja, i posebno važno učenje na greškama. Takav tim, sa takvim okruženjem je predodređen za uspeh. Možda ne odmah, ali će se desiti. I zato naše iskustvo sa Sport Visionom iako smo ušli u projekat nesvesni kompleksnosti projekta vrlo brzo je sve definisano", rekao je Kresoja.
Opšti zaključak i ključne poruke učesnika
Branislav Zobenica smatra da će se trend rasta nastaviti i da snove o "vraćanju starih vremena" treba odbaciti jer bi to značilo da "počinjemo da koračamo unazad".
"Kompanije ce imati veliki izazov da se prilagođavaju jer će se stvari dešavati sve brže. Savet je integracija. Na prvom mestu moraju biti ljudi. Tehnologija je jako važna, ali u funkciji čoveka. Važno je ulagati u ljude, imati kvalifikovanu radnu snagu koja se adaptira promenama kroz koje prolaze. To ne može bez tehnologije. Ne možete graditi neki zid I misliti d amožete sve sami. Tim pobeđuje. Ljudi na prvom mestu. Promena je neminovna", rekao je on na kraju panela.
"Hrabrost i otvorenost" ka promenama ključna je, prema mišljenju Olje Lapčević, koja je rekla da je neophodno budno pratiti tržište, "šta radi IT vendor, jer su to pravci u kom se ide".
"Budite vagon u toj kompoziciji, klaudi više nisu budućnost, to je sadašnjost. Nema lakog projekta, nema lake promene, ona uvek izaziva blagi otpor. Suština je da iz svega izvučemo najbolje za organizaciju, nas pojedinačno. Da li pomoću veštačke inteligencije, tehnologije…izvucimo najbolje. Koristite alate da se usavršavate, tehnologiju da unapredite poslovanje I od onoga što je the.donela izvučete najboje. Budite otvorena kompanija", rekla je ona.
Bojan Stanić, iz PKS smatra da je otvorenost kompanija za promene ključna.
"Kompanije moraju biti informisane. Činjenica je da imamo vrlo neizvestan period pred nama skopčan sa ekonomijom, politikom…budite racionalniji, to je šansa da te izazove uspešno prevaziđete", zaključio je.
Otvorenost kompanija istakao je i Nikola Kresoja kao najbitniji korak ka napredovanju, dodajući da je neophodno slušati potrebe korisnika, da se konstantno teže ka implementaciji procesa, prate trendove tržišta.
"Jedino tako može da se obezbedi kontinuirani rast. Potrebno je pratiti vendore, promene koje oni donose na tržište jer će Klaud rešenja nastaviti da rastu I konstantno razmišljajte o prostoru za unapređenje vašeg biznisa," zaključio je.
(EURACTIV.rs)