Evropska komisija razmatra da li da stavi zelenu investicionu oznaku na hiljade aviona.
Sva mišljenja u ovoj kolumni odražavaju viđenje autora, ne EURACTIV mreže
Trebalo bi preokrenuti kurs, tvrdi Jo Darden, director avijacije zelene nevladine organizacije Transport& Environment (T&E).
Kada bi zeleni fond investirao u efikasnu elektranu na ugalj i hvalio se investitorima da je zelena, ne bi se prevarili. Pa zašto predsednica Evropske komisije, Ursula fon der Lajen, naseda na to kada se isti trik primenjuje na avione?
Vazduhoplovna industrija snažno lobira kako bi osigurala podršku o zelenim kriterijumima za vazduhoplovstvo u taksonomiji EU. Ako u tome uspe to će biti katastrofa za klimu i jedan od najvećih čina ozelenjavanja avijacije koji se pamti.
Taksonomija EU utvrđuje koje su investicije ekološki održive. To je alat koji bi trebalo da bude „zlatni standard" za vođenje etičkih, održivih investicija, a vazduhoplovstvo je jedan od sektora koji se razmatra.
Nacrt kriterijuma preporučen 2022. za vazduhoplovstvo omogućava da zelene investicije pređu u „efikasne" avione, iako će leteti isključivo na fosilna goriva.
Bolje je leteti avionima sa štedljivim gorivom, ali uštede emisija iz njih su samo oko 15-20%. Ono što je najvažnije, ovo nije zaustavilo rapidno povećanje emisija krbon dioksida iz sektora poslednjih decenija.
Emisije karbon dioksida porasle su za 129% između 1990. i 2017. uprkos poboljšanju energetske efikasnosti novih aviona za 18% u istom periodu.
Investicije u efikasnije avione bi se dešavale sa ili bez taksonomije. Avio kompanije stalno obnavljaju svoje flote kako bi uštedeli troškove goriva. Tako bi taksonomija jednostavno stavila zelenu oznaku na poslovanje vazduhoplovstva i omogućila da zelene investicije idu u industriju koja zavisi od fosilnih goriva.
Kriterijumi taksonomije će uticati na proizvođače aviona. Nedavne kalkulacije kompanije Transport & Environment pokazuju da bi, ako se ovi kriterijumi usvoje, moglo da dovede do „zelenog pranja" preko 7.000 Airbus aviona. Ovo predstavlja preko 90% budućih Erbasovih porudžbina uprkos tome što će se i dalje koristiti isključivo fosilni kerozin u narednoj deceniji.
Taksonomija takođe ima implikacije na avio-kompanije. Danas je flota avio-kompanije jedva usklađena sa njom, ali omogućavanje da se ovi avioni označe kao održivi može dovesti do zelenog ispiranja do 58% flote nekih avio-kompanija.
Podaci T&E pokazuju da bi se preko trećine flote Er Fransa i Lufthanze smatralo zelenim do kraja ove decenije.
Ovaj kriterijum je zasnovan na preporukama Platforme o održivim finansijama. T&E je bio deo Platforme, ali je, zajedno sa drugim nevladinim organizacijama, napustio Platformu navodeći političko mešanje Evropske komisije, koja je delovala protiv dokaza, uprkos svojoj zakonskoj obavezi da sledi savete zasnovane na nauci.
Uprkos prihvatanju konačnog teksta u vezi sa vazduhoplovstvom, ovaj kriterijum je bio daleko od onoga što je T&E prvobitno predložio. Ova NVO se snažno zalagala za tehnologije koje dovode do značajnog smanjenja emisija: avione sa nultom emisijom i održiva vazduhoplovna goriva, sa visokim kriterijumima održivosti.
Još 2022. godine činilo se neizbežnim da vazduhoplovstvo bude uključeno kao sektor u taksonomiju u celini. Bilo kakav napredak je bolji nego da nema pomaka, smatra T&E.
Nekoliko meseci kasnije, uključivanje sektora u taksonomiju je ponovo na aktuelno pitanje i zeleno ispiranje industrije više nije neizbežno.
Ovo pruža priliku da se dovedu u pitanje sami kriterijumi koji su dogovoreni. Tada nisu bili zeleni, a nisu ni danas. Zbog toga T&E poziva Evropsku komisiju da izmeni kriterijume za vazduhoplovstvo i da osigura da nijedan cent zelenih investicija ne ide na zeleno pranje industrije.
Najveći igrači u sektoru su sada zabrinuti. Oni očajnički kucaju na svaka vrata kako bi osigurali da avijacija bude uključena u taksonomiju sa trenutnim kriterijumima nacrta.
Predsednica Komisije, Fon der Lajen ne može dozvoliti da se to dogodi, smatraju T&E.
Evropska komisija mora da preispita kriterijume za vazduhoplovstvo koje bi trebalo striktno da podržavaju nove tehnologije sa istinskim potencijalom smanjenja emisija. To su avioni sa nultom emisijom i održiva goriva za vazduhoplovstvo.
Erbas i evropske avio-kompanije će se boriti protiv toga, ali njihova podrška će biti ključna za budućnost zelene avijacije.
(EURACTIV.rs)