Životna sredina

EVROPSKA KOMISIJA NAJAVLJUJE KAZNE ZA KOMPANIJE: Nastavak borbe protiv lažnih "zelenih" oznaka i etiketa

Autor Bojana Zimonjić Jelisavac

Evropska komisija predstavlja nacrt zakona po kojem će kompanije u EU koje lažno predstavljaju proizvode kao "zelene" biti kažnjavane.

Izvor: EPA-EFE/OLIVIER HOSLET

Zemlje članice Evropske unije ubuduće će kažnjavati kompanije koje lažno predstavljaju proizvode kao ekološke, ukoliko bude bio usvojen novi zakon u čiji je nacrt EURACTIV imao uvid. Cilj predloga koji će u narednim nedeljama predstaviti Evropska komisija je da potrošači mogu da donesu bolje informisane odluke o proizvodima za koje daju novac.

"Zeleni", "eko", "pogodni po čovekovu okolinu", ovakve tvrdnje su neistinite u 40 odsto slučajeva, navodi EK u nacrtu zakona.

"Potrošačima nedostaju tačne informacije o održivosti proizvoda, i suočavaju se sa komercijalnim praksama kao što su nedostatak transparentnosti i kredibiliteta kada su u pitanju oznake na etiketama", navodi Evropska komisija i podseća i na "greenwashing", lažne tvrdnje o proizvodima koji navodno ne narušavaju čovekovu okolinu.

"Kompanije koje iznose ovakve tvrdnje moraju da ih potkrepe u skladu sa standardizovanom metodologijom, kako bi bio procenjen njihov stvarni efekat na čovekovu okolinu", dodaje EK.

Zemlje članice biće, ako novi zakon bude bio usvojen, u obavezi da postave sistem verifikacije tvrdnji o "zelenim" proizvodima koju će sprovoditi nezavisni procenjivači. Ali će zemlje EU biti odgovorne i za sprovođenje tih pravila i kažnjavanje kompanija koje ih prekrše.

"Kazne bi trebalo da budu efikasne i proporcionalne, donete na osnovu zajedničkih kriterijuma kao što su priroda i težina povrede zakona, dobijena ekonomska korist i potencijalna šteta po čovekovu okolinu", zaključuje komisija u nacrtu zakona.

U Evropskoj uniji već duže vreme vodi se debata o "zelenim" etiketama, kakvih ima više od 200 širom EU i oslanjaju se na različite metodologije, merenja i kriterijume. U centru debate je PEF metodologija, odnosno "otisak" koji proizvod ostavlja tokom čitavog svog životnog veka. Postoji više PEF metodologija za grupe proizvoda kao što su hrana, tekstil ili ambalaža. Među spornim materijalima u ovom slučaju je staklo, jer se PEF metodologija fokusira na emisiju ugljen-dioksida, ne uzimajući u obzir potencijal ponovnog recikliranja stakla niti odsustvo toksičnih hemikalija u njegovom sastavu.

Evropska komisija usvojila je ove kritike, i navela da razmatra ostavljanje prostora proizvođačima da odaberu pravu metodologiju koja bi podržala njihove tvrdnje o održivosti proizvoda. Predlog zakona novo je poglavlje u nastojanjima EU da reguliše reklamiranje zasnovano na ekološkim kriterijumima. U avgustu prošle godine, Francuska je postala prva evropska zemlja koja je zabranila reklame za fosilna goriva na osnovu novog zakona o klimatskim promenama usvojenog 2021. godine.

(EURACTIV.rs)