Kako bi osigurala da se više njih reciklira, Evropska komisija je u julu predložila novi zakon koji pokriva dizajn vozila i tretman na kraju životnog veka, fokusirajući se na poboljšanje recikliranja i ponovne upotrebe materijala.
Predlog Evropske komisije, da se u nove automobile ugradi najmanje 25% reciklirane plastike, naišao je na pohvale svih revnosnih građana koji recikliraju, ali i skepticizam proizvođača automobila i industrije plastike.
Plastika je svuda, kaže se, što važi i za automobilski sektor.
Po zapremini, 50% današnjih automobila je napravljeno od plastike, prema EuRIC, Evropskom udruženju industrije za reciklažu. To uključuje kontrolne table, branike, ručke, dugmad, kućišta, plafonske tkanine, sedišta i sigurnosne pojaseve, vazdušne jastuke, tepihe, itd., navodi grupa u radu.
Pošto je plastika lagana i doprinosi efikasnosti goriva, potražnja za tim materijalom u automobilskom sektoru je tokom godina stalno rasla. Danas, prosečan automobil sadrži između 150 i 200 kg plastike, kaže EuRIC.
Kako bi osigurala da se više njih reciklira, Evropska komisija je u julu predložila novi zakon koji pokriva dizajn vozila i tretman na kraju životnog veka, fokusirajući se na poboljšanje recikliranja i ponovne upotrebe materijala.
Izvor: EPA-EFE/RODRIGO JIMENEZJedan od ključnih ciljeva je da 25% plastike koja se koristi u novim automobilima potiče od recikliranih materijala, od kojih četvrtina mora da potiče od vozila na kraju radnog veka. Sve u svemu, 30% plastike iz otpadnih automobila trebalo bi da se reciklira, što je povećanje sa oko 19% danas, navodi Komisija u svom predloženom novom propisu.
EuRIC je pozdravio ovaj potez, rekavši u saopštenju da su „ovi ciljevi apsolutno potrebni za prelazak na kružnu ekonomiju za plastiku u automobilskom sektoru“.
Auto industrija oprezna
Proizvođači automobila su, sa svoje strane, oprezni prema predlozima Komisije.
Proizvođači automobila ponekad mogu dodati karbonska vlakna u plastiku kako bi poboljšali njihovu robusnost, što ih čini "izazovnim za recikliranje", kaže ACEA, udruženje proizvođača automobila u EU.
Izvor: EPA-EFE/ALEX HOFFORDTehnologije za reciklažu možda još nisu dostupne da bi se omogućila reciklaža na tržišnim razmerama, istakla je grupa.
"Iako se evropski proizvođači automobila ne protive ciljevima recikliranog sadržaja za plastiku, oni moraju biti realni i tehnički izvodljivi", rekao je ACEA EURACTIV-u upozoravajući na "potencijalne zamke ako ciljevi nisu izvodljivi".
Ovu zabrinutost izražava i "Plastics Europe", trgovinsko udruženje, koje kaže da visokokvalitetni polimeri koji se koriste u automobilima "mogu biti veoma teški za recikliranje".
Prema njihovim istraživanjima, cilj od 25% recikliranog sadržaja koji je predložila Komisija može se ispuniti samo kombinacijom mehaničke reciklaže i inovativnih tehnologija kao što je hemijsko recikliranje, za šta će biti potrebna velika ulaganja.
"Hitno nam je potreban okvir politike koji omogućava. Industriji je potrebno zeleno svetlo za ulaganje u hemijsku reciklažu i ravnotežu mase", kažu u saopštenju.
EuRIC, sa svoje strane, kaže da je industrija reciklaže spremna da odgovori na izazov.
"Najsavremenije tehnologije koje rade u industrijskom obimu spremne su da pretvore otpad od automobilske plastike u recikliranu plastiku koja se može ponovo koristiti u automobilskoj industriji ili u drugim aplikacijama", kažu iz udruženja.
"Ciljevi recikliranja koje je predložila Komisija biće promena igre kako bi se privukla potražnja za recikliranom plastikom i podstakla ulaganja u zelene industrijske lance vrednosti", rekao je Alehandro Navazas, naučni i politički savetnik u EuRIC-u.
Evropska komisija takođe veruje da će nova pravila dati neophodnu šansu industriji reciklaže.
"Očekuje se da će obavezni ciljevi za recikliranu plastiku povećati konkurentnost demontažera, jer su oni primarni dobavljači ovih delova i plastičnog otpada namenjenog za reciklažu", navodi se u memorandumu izvršne vlasti EU.
Sve u svemu, nove cirkularne obaveze u automobilskom sektoru, kao što je ugradnja reciklirane plastike u nove automobile, dovešće do skromnog povećanja cena, za koje se procenjuje da će biti manje od 40 evra za potrošača koji kupuje novo vozilo, procenjuje Komisija.
(EURACTIV.rs)