Tehnologija

"RUPA" U ZAKONU ZBOG KOJE DECA U ŠVEDSKOJ MOGU DA VOZE: EU ih kritikuje, a broj nesreća sve veći

Autor Milena Antonijević

Višedecenijski švedski propis koji je prvo primenjivan na poljoprivredna vozila, dozvoljava deci starijoj od 15 godina da voze bez odgovarajuće vozačke dozvole, sve dok je vozilo podešeno tako da ima maksimalnu brzinu od 30 km na čas.

epa03118034 Crown Princess Victoria and Prince Daniel arrive back to Haga Palace in a BMW after leaving the hospital in Stockholm, Sweden, 23 February 2012. Sweden's Crown Princess Victoria gave birth to her first child early 23 February, a baby girl. EPA/JENS L´ESTRADE / SCANPIX
Izvor: EPA-EFE/Jens L Estrade

Premlada za vozačku dozvolu sa 15 godina, Evelina Kristijansen već krstari u elegantnom BMV-u u Švedskoj, gde tinejdžeri mogu da voze bilo koji automobil modifikovan brzinom ne brže od kolica za golf.

Višedecenijski propis koji je prvobitno primenjivan na poljoprivredna vozila, dozvoljava deci starijoj od 15 godina da voze bez odgovarajuće vozačke dozvole, sve dok je vozilo podešeno tako da ima maksimalnu brzinu od 30 kilometara na sat.

Nazvani „A-traktor" pri čemu Šveđani često koriste „EPA" kao stariju oznaku, ovi automobili i kamioni postali su toliko popularni poslednjih godina da su vlasti sada zabrinute zbog porasta saobraćajnih nesreća.

"Dobila sam ga pre godinu dana, u aprilu, za moj rođendan", ponosno kaže Evelina AFP-u ispred svog BMV-a serije 5, na prilazu porodične kuće u južnom predgrađu Stokholma. Kako kaže, poklon je bio posebna nagrada za njen uspeh u školi.

Dok se tinejdžeri na drugim mestima moraju zadovoljiti mopedom ili skuterom dok ne dobiju vozačku dozvolu, mladi Šveđani mogu da koriste skoro svako vozilo koje ima ograničenu brzinu.

U bogatim predgrađima Stokholma, tinejdžeri se redovno viđaju kako sami voze Porsche Caienne.

„Obično ga koristim kada idem u školu ili se sastajem sa prijateljima", kaže Evelina.

Trouglasti znak upozorenja pozadi koji označava vozilo koje se sporo kreće i kuka za vuču za prikolice su obavezni za „A-traktor".

Zadnje sedište takođe mora da se skine, tako da mogu da nose samo vozača i jednog putnika.

Sve što je potrebno je jednostavna dozvola za moped, dostupna od 15 godina, ili dozvola za traktor od 16.

Sistem je iznenađujuće popustljiv u zemlji poznatoj po zagovaranju bezbednosti na putevima. Sigurnosni pojas u tri tačke je švedski izum a ova nacija poznata je i po veoma strogim kaznama vožnje u alkoholisanom stanju.

Sistem je još više olabavljen sredinom 2020. godine, kada je postalo moguće elektronski ograničiti najveću brzinu automobila, što je znatno olakšalo modifikaciju modernog automobila.

Kritike iz EU

U odnosu na mlade u ruralnim sredinama, gradska deca sve više dobijaju sopstvene točkove, a broj registrovanih A-traktora se udvostručio na 50.000 za samo dve i po godine, u zemlji od 10,3 miliona stanovnika.

Švedska se izgleda sprema za bitku sa EU jer je Evropska komisija kritikovala ovaj sistem početkom marta i predložila da pojednostavljena dozvola postane obavezna.

Takođe fokus rastuće subkulture fokusirane na prilagođene automobile je i novi muzički žanr veoma popularan u Švedskoj pod nazivom „EPA Dunk".

U zapadnom švedskom gradu Karlstadu, 17-godišnja Ronja Lofgren redovno izaziva pažnju svojim kamionom Scania Vabis iz 1964. godine od 5,5 tona, koji je njen otac spasao sa gomile otpada.

Tinejdžerka je ukrasila renovirani kamion blistavom crveno-plavom farbom i sa puno farova. Moto „Kraljica puta" je istaknut na prednjoj strani i „Idi sa stilom" na zadnjoj strani.

„Kada sam prvi put otišla u grad, svi su vadili svoje telefone i snimali me", rekla je tinejdžerka za AFP.

Rastući broj nesreća

Nakon porasta broja novih registracija od 2020. godine, osiguravači i policija su izrazili zabrinutost zbog više od petostrukog povećanja nesreća sa A-traktorima za pet godina.

Broj povređenih je premašio 200 godišnje, a samo u 2022. bilo je četiri smrtna slučaja.

A-traktore možete pronaći od 30.000 kruna (2.900 dolara) do 200.000 kruna a ako već imate automobil, tipična konverzija košta oko 25.000 kruna.

Švedska uprava za transport nedavno je predložila da kao za obične automobile, vezivanje sigurnosnih pojaseva i upotreba zimskih guma postaju obavezni.

 (EURACTIV.rs)

(EURACTIV.rs)