Tehnologija

WHATS APP ĆE POŠTOVATI PRAVILA EU O AŽURIRANJU PODATAKA: Potrošači imaju pravo da znaju na šta pristaju

Autor Milena Antonijević

Servis za razmenu poruka u vlasništvu Meta pristao je na niz obaveza kako bi rešio istragu potrošača u EU o tome kako objavljuje ažuriranja svojih uslova usluga.

Izvor: EPA-EFE/Andrej Cukić

Istraga je pokrenuta žalbom Evropske organizacije potrošača (BEUC) i osam njenih nacionalnih članica u julu 2021. godine u okviru Mreže za saradnju u zaštiti potrošača, nedavno uspostavljenog mehanizma za postupanje u prekograničnim slučajevima potrošača.

Žalba se odnosila na izmene WhatsApp politike privatnosti i uslova i odredbi koje je platforma uvela u januaru 2021. Za udruženja potrošača, tehnološka kompanija je neopravdano vršila pritisak na korisnike da prihvate promene bez pravilnog objašnjenja njihovih implikacija.

Nasuprot tome, aplikacija za razmenu poruka pristala je da bude transparentnija kada menja uslove korišćenja usluge, kako bi omogućila korisnicima da odustanu od promena ako se ne slažu sa njima i da objasni implikacije takvog odbijanja u smislu korišćenja usluge.

„Potrošači imaju pravo da razumeju na šta pristaju i šta taj izbor konkretno podrazumeva, kako bi mogli da odluče da li žele da nastave da koriste platformu", rekao je Didije Rejnders, evropski komesar za pravosuđe i zaštitu potrošača, u saopštenju.

Prilikom uvođenja ažuriranja smernica u budućnosti, WhatsApp će morati da objasni promene i kako one utiču na prava korisnika, da korisnicima pruži mogućnost da odbiju ažuriranje isto toliko jasno kao i da ga prihvate, i da obezbedi da korisnici mogu da odlože odluku bez više puta pod pritiskom ponavljajućih obaveštenja.

Mreža za saradnju u zaštiti potrošača će biti odgovorna za održavanje WhatsApp tako što će pratiti kako kompanija sprovodi ove obaveze. Kršenje istih može dovesti do toga da platforma bude kažnjena do 4% godišnjeg prometa.

Grupa potrošača BEUC izrazila je razočaranje načinom na koji je postupak zatvoren jer su obaveze ograničene samo na budućnost.

„Ovo neće ponuditi lek za milione korisnika WhatsApp koji su bili primorani da prihvate promene zbog agresivnog ponašanja kompanije još 2021. godine", rekla je zamenica generalnog direktora BEUC-a, Ursula Pachl.

„Nažalost, ovom slabom reakcijom, potrošačke vlasti šalju veoma zabrinjavajući signal prihvatajući da tehnološki gigant kao što je ovaj može prekršiti prava potrošača i onda se izvući samo sa obećanjem da će biti bolji u budućnosti", dodala je Pachl.

Obaveze su rezultat dijaloga između platformi i organa EU za zaštitu potrošača koji je zvanično pokrenut u januaru prošle godine kada je Evropska komisija zatražila od tehnološke kompanije da pojasni svoje prakse obrade podataka.

Konkretno, regulatori EU su bili zabrinuti zbog toga kako se lični podaci korisnika WhatsApp dele u okviru matične kompanije Meta, koja takođe poseduje Fejsbuk i Instagram. Whats App poriče da deli podatke sa trećim licima i drugim Meta platformama u svrhu reklamiranja.

Pitanje da li se podaci na više platformi kombinuju bilo je teško otkako je Facebook kupio aplikaciju za razmenu poruka. Međutim, u nedavnoj odluci o pravnoj osnovi WhatsApp za obradu ličnih podataka, irski organ za zaštitu podataka odlučio je da ne istražuje ovaj aspekt.

Ispitivanje potrošača je doživelo još jednu veliku prekretnicu prošlog juna kada je Komisija poslala WhatsApp zahtev da pojasni kako platforma namerava da saopšti buduća ažuriranja svoje politike u skladu sa zakonima EU o potrošačima.

Predstavnik WhatsApp je odbio da komentariše ovo pitanje.

(EURACTIV.rs)