Tehnologija

NAJBRŽE RASTUĆE TRŽIŠTE ELEKTRIČNIH VOZILA OBJAŠNJAVA SVE BENEFITE: "I čistiji vazduh i ušteda novca"

Električna vozila su jedno rešenje za smanjenje emisija koje zagrevaju planetu i poboljšanje kvaliteta vazduha, a u Indiji ih sada ima više od 2 miliona

Izvor: EPA-EFE/Stepahnie Lecocq

Indija je jedno od najbrže rastućih tržišta električnih vozila na svetu i ima milione vlasnika u ovom trenutku. Više od 90% od 2,3 miliona električnih vozila u Indiji su jeftinija i popularnija vozila na dva ili tri točka, motocikli, skuteri i rikše, a više od polovine indijskih registracija trotočkaša 2022. godine bile su električne, prema izveštaju IEA objavljenom u aprilu.

Električna vozila su jedno rešenje za smanjenje emisija koje zagrevaju planetu i poboljšanje kvaliteta vazduha, pri čemu drumski transport značajno doprinosi globalnim emisijama. Da bi tržište električnih vozila uspešno smanjilo ugljenik, stručnjaci kažu da će od ključnog značaja biti udaljavanje proizvodnje električne energije od fosilnih goriva, upravljanje kritičnim lancima snabdevanja mineralima i povećanje prodaje električnih vozila u različitim socioekonomskim sredinama u zemlji.

Balaji Premkumar, 25-godišnji vozač dostave rikše, prešao je na električno vozilo ranije ove godine. Kaže da je novo vozilo lakše i udobnije za vožnju i da već vidi razliku u troškovima.

"Ako potrošim 60 rupija (0,72 centa) da napunim vozilo tri sata, dobijam 80 kilometara (50 milja). U dizel vozilu ću potrošiti najmanje 300 rupija (3,60 dolara) da bih prešao istu kilometražu", rekao je on.

Sa njim je saglasan i Santoš Kumar, vozač dostavne rikše za logističku kompaniju Siti Link sa sedištem u Bengaluru, koji kaže da se vozilo nikada ne kvari i ima puno punjača svuda unaokolo, tako da nikada ne ostaje bez punjenja.

Izvor: EPA-EFE/Andy Rain

Dvo i trotočkaši se uglavnom koriste za isporuku ili vožnju. Oni napreduju kilometrima brzo, čineći električni model primetno jeftinijom opcijom od plaćanja gasa, rekao je N.C. Tirumalai iz istraživačkog centra sa sedištem u Bengaluru, Centra za proučavanje nauke, tehnologije i politike.

Ali, kaže da dugoročna održivost električnih vozila zavisi od obezbeđivanja zaliha kritičnih minerala potrebnih za baterije, kao i druge delove. Izvor električne energije za punjenje vozila takođe mora biti čist, što trenutno nije slučaj.

Više od tri četvrtine indijske električne energije proizvodi se iz fosilnih goriva - uglavnom uglja - prema vladinim izveštajima. I rudarske kompanije, uključujući Indiju, kritikovane su zbog nebezbednih praksi iskopavanja minerala potrebnih za pravljenje komponenti za električna vozila i drugu infrastrukturu čiste energije.

Iako je napredak u oblasti obnovljivih izvora energije bio različit, Indija planira da instalira 500 gigavata čiste energije do kraja decenije, dovoljno za napajanje 300 miliona indijskih domova, i ima za cilj da dostigne neto nultu emisiju do 2070. godine.

"Ali zemlja takođe treba da se pozabavi kako da otključa finansiranje za električna vozila kao i povezane industrije“ kako bi povećala broj ljudi koji to mogu da priušte", rekao je Akšima Gat iz neprofitne organizacije čiste energije RMI Indije sa sedištem u Nju Delhiju.

Podsticaji kao što su krediti sa niskim kamatama za potencijalne kupce i pružanje poreskih olakšica za električna vozila mogu povećati prodaju, posebno za kupce sa nižim prihodima, rekla je ona.

Ipak, on smatra da brzi prelazak Indije na manja električna vozila može poslužiti kao šablon za druge ekonomije u razvoju koje su nacije sa dva i tri točka, poput Indonezije, Filipina i nekih afričkih zemalja.

(EURACTIV.rs)