Od pandemije koronavirusa stvorio se ogroman pritisak na funkcionisanje sistema isporuka, ali i na saobraćaj i kvalitet vazduha
Onlajn kupovina dovela je do porasta broja kurirskih službi i njihovih vozila za isporuku na ulicama. Prema konsultantskoj firmi "Mekinski" rast e-trgovine od pandemije koronavirusa napravio je ogroman pritisak na funkcionisanje sistema isporuka, ali i na saobraćaj i kvalitet vazduha.
"Mekinsi" je procenio da je 2020. godine širom sveta poslato više od 100 milijardi paketa, što je broj koji bi se mogao udvostručiti do 2030. godine, pri čemu bi isporuka koja zahteva sve više kilometara jače doprinosila zagušenju saobraćaja i zagađenju.
Zaduženi za inovacije u logistici dostavljača robe, suočavaju se sa navedenim izazovima, i menjaju način na koji primamo pakete. Među njima se izdvaja pet rešenja.
Broj robota za dostavu je u porastu i koriste ih velike kompanije. Od početka pandemije korovanirusa, potražnja za uslužnim robotima je samo rasla, a prodaja širom sveta porasla je za 37 odsto u 2021, prema Međunarodnoj federaciji robotike.
U Lidsu, u Velikoj Britaniji, roboti veličine omanje kutije kreću se trotoarom kako bi isporučili namirnice. U partnerstvu sa maloprodajnim lancem Co-op, Starship Technologies šalje svoje robote na baterije do kućnih pragova kupaca kako bi isporučili hranu i pakete – svime se upravlja preko aplikacije.
U Hong Kongu, Rice Robotics, startap osnovan 2019. godine, razvio je robote za isporuku koji su održivi za upotrebu u mnogim industrijama, uključujući zdravstvenu zaštitu i ugostiteljstvo.
Električna dostavna vozila
Prema izveštaju Svetskog ekonomskog foruma za 2020, emisije iz saobraćaja isporuke na kućnu adresu će se povećati za 32 posto do 2030. godine. Gigant isporuke Amazon, je suosnivao The Climate Pledge 2019. godine, obavezujući se da će postići neto nultu emisiju ugljenika do 2040.
U Evropi, kompanija planira da potroši 972 miliona dolara na električna vozila, povećavajući svoju flotu električnih kombija za dostavu na 10.000 do 2025. U SAD, Amazon planira da ima 100.000 električnih dostavnih vozila na putu do 2030. godine, u partnerstvu sa proizvođačem električnih vozila Rivian.
U međuvremenu u Indiji, rikše na tri točka dobijaju električni motor zagvaljujući komoaniji "Altigrin", dok Vok sa sedištem u Estoniji nudi električni teretni bicikl na četiri točka koji je trenutno dostupan u nekoliko gradova uključujući London, Stokholm i Kopenhagen.
Pametni ormarići za pakete
Umesto isporuke direktno do kućnog praga, neke kompanije koriste pametne ormariće za pakete. Belgijski startap Bringme izgradio je svoje prve ormariće u apartmanskom kompleksu Balk van Bel u Luvenu, u Belgiji, 2012. godine.
Ormarići omogućavaju kuririma da značajno smanje broj ponovljenih isporuka na slične ili iste lokacije – smanjujući emisiju CO2 što je efikasno i održivo rešenje za sistem isporuke.
Pored toga što su ekološki prihvatljiva alternativa kućnoj dostavi, pametni ormarići za pakete deluju i kao bezbedno skladište kada kupci ne mogu odmah da prime paket.
Kada Bringme korisnici budu spremni da preuzmu svoj paket, dobijaju kod preko svoje aplikacije. Korisnici zatim prislone kod na skener i uzimaju svoj paket iz otključanog odeljka.
Pametni ormarići takođe mogu biti prilagođeni specifičnim potrebama – koji može da prilagodi temperature za skladištenje hladnih namirnica ili dostavu tople hrane.
Dostavni dronovi
Dok se Amazon Prime Air bori da dobije potpuno odobrenje vlasti u SAD, druge službe za isporuku dronovima već „lete“. Početkom 2022. godine, više od 2.000 komercijalnih isporuka bespilotnih letelica odvijalo se svakog dana širom sveta, prema Mekinsiju, a taj broj je od tada samo rastao.
U Ruandi, u centralnoj Africi, američka startap kompanija Zipline isporučuje dronom robu u sektoru zdravstvene zaštite od 2016. U međuvremenu u Irskoj, Manna Aero isporučuje sve, od namirnica, do narudžbi iz malih preduzeća koja prometuju najraznovrsnijom robom izvršivši preko 100.000 isporuka dronova širom sveta.
Studija Univerziteta Karnegi Melon otkrila je da su od mnogih metoda isporuke "do vrata“, veoma mali kvadrokopterski dronovi (drugi posle električnih bicikala) bili među najefikasnijim u pogledu potrošnje energije i emisije CO2 – do 94 odsto im je manja potrošnja energije po paketu.
(EURACTIV.rs)