Tehnologija

VEŠTAČKA INTELIGENCIJA: Pretnja i prilika za medije u Srbiji

Izvor Promo

„InfoJam – Veštačka Inteligencija i Mediji“ - dvodnevni interaktivni događaj o potencijalu korišćenja veštačke inteligencije kao alata za razvoj novinarstva u Srbiji, organizovan je u okviru projekta Mediji.

Izvor: Promo/Goran Zlatković

Inovacije koji zajednički podržavaju Američka agencija za međunarodni razvoj (USAID) i Švedska agencija za razvoj (Sida), u hotelu Moxy u Beogradu. Na događaju su predstavljeni i rezultati analiza medijskog tržišta, kao i navika i potreba medijske publike u Srbiji. Učestvovalo je više od 100 medijskih stručnjaka, novinara, urednika, menadžera, programera i predstavnika medijskih i IT organizacija iz cele Srbije.

Prvi panel bio je posvećen diskusiji o medijskom tržištu i navikama i potrebama konzumenata medijskog sadržaja u Srbiji. Slađana Komatina iz CeSID-a i Dejan Radosavljević iz Ipsos-a predstavili su rezultate dva sveobuhvatna istraživanja sprovedenih za potrebe projekta Mediji.Inovacije.. Ostatak dana učesnici su imali priliku da, kroz niz prezentacija i panel diskusija, saznaju više o primeni generativne veštačke inteligencije u medijskom sektoru od medijskih i tehnoloških eksperata.

Drugog dana InfoJam-a, predstavnici organizacija koje projekat Mediji.Inovacije podržava su nastavili razgovore o implikacijama veštačke inteligencije, mašinskog učenja i algoritama na medijski ekosistem u Srbiji, redakcije i publiku, ali i razmatrali mogućnosti, najbolje prakse i potencijale ovih tehnologija u domaćem okruženju. Predstavljeno je nekoliko AI alata koji bi mogli brzo i lako da nađu primenu u nezavisnim redakcijama u Srbiji, a zatim su se kroz grupni rad demonstrirale mogućnosti i pronalazila rešenja kroz popularni AI model za obradu jezika ChatGPT.

„U trenutku kada zajednice širom sveta pokušavaju da razumeju potencijal veštačke inteligencije, događaji koji se bave ovom tehnologijom i njenim budućim posledicama su od vitalnog značaja. Kroz InfoJam, pokušavamo da demistifikujemo veštačku inteligenciju našim partnerima i pokažemo im potencijal ove tehnologije za optimizaciju njihovog poslovanja. Cilj projekta Mediji.Inovacije je da ojača zajednicu nezavisnih medija u Srbiji tako što će im pružiti alate koji će unaprediti njihovu konkurentnost na tržištu i omogućiti im da isprate promene u digitalnom svetu, koji se stalno razvija.”, istakao je direktor projekta Mediji.Inovacije Oliver Mekoj.

Na događaju je učestvovao i Aleksandar Petković, Growth direktor u Adria Media Grupi, u sesiji psvećenoj primeni novih tehnologija i uticaju veštačke inteligencije. Tom prilikom Petković je istakao da je važno biti u toku sa razvojem veštačke inteligencije, koja nesumnjivo evoluira ka sve većoj kompleksnosti.

 "Ne, veštačka inteligencija NEĆE zameniti novinare. Budite svesni u čemu je veštačka inteligencija bolja od ljudi i usmerite resurse u skladu sa tim, ostanite u toku!", zaključio je Petković

Podaci istraživanja McKinsey and Co. predviđaju da će veštačka inteligencija biti u stanju da parira ljudskom razumevanju jezika do kraja 2023. Za razliku od prethodnih tehnoloških revolucija, uspon veštačke inteligencije ugroziće visokoobrazovan kadar.

Veštačka inteligencija u medijskom sektoru nastupa i kao pretnja i prilika. Dok primena generativne veštačke inteligencije, kao što je ChatGPT jezički model, nastoji da zameni medijske radnike i radnice u proizvodnji sadržaja uslužnih informacija, ona će takođe povećati njihovu efikasnost i obezbediti više vremena i resursa za proizvodnju inovativnog “ljudskog“ sadržaja kao što su mišljenja i istraživačke priče.

Organizacijom InfoJam-a, projekat Mediji.Inovacije nastavlja da promoviše inovacije u informacionom ekosistemu Srbije.