Predsednik "Foxconn"-a, Jang Liu rekao je da su električna vozila ono što će pokretati rast kompanije u narednim decenijama.
Proizvođač iPhone-a "Foxconn" ulaže mnogo u električne automobile i povlači neke od svojih lanaca snabdevanja dok se kreće u novoj eri ledenih odnosa Vašingtona i Pekinga.
U ekskluzivnom intervjuu, predsednik Jang Liu rekao je za BBC šta je potencijalna budućnost za tajvansku firmu. Rekao je da čak i dok "Foxconn" premešta neke lance snabdevanja iz Kine, električna vozila (EV) su ono što će pokretati njegov rast u narednim decenijama.
Dok tenzije između SAD i Kine rastu, rekao je Liu, "Foxconn" se mora pripremiti na najgore.
„Nadamo se da će mir i stabilnost biti nešto što će lideri ove dve zemlje imati na umu", rekao je 67-godišnji Liu. „Ali s poslovne strane, kao izvršni direktor, moram da razmislim šta ako se desi ono najgore?"
Scenariji bi mogli uključiti pokušaje Pekinga da blokira Tajvan, za koji tvrdi da je deo Kine, ili još gore, da ga napadne.
Liu je rekao da je "planiranje kontinuiteta poslovanja" već u toku i istakao da se neke proizvodne linije, posebno one povezane sa "proizvodima nacionalne bezbednosti" već premeštaju iz Kine u Meksiko i Vijetnam. Verovatno je mislio na servere koje "Foxconn" pravi, a koji mogu da sadrže osetljive informacije.
"Foxconn", ili zvanično Hon Hai Technology Group, počela je sa radom 1974. godine, praveći dugmiće za televizore. Sada je to jedna od najmoćnijih svetskih tehnoloških kompanija, sa godišnjim prihodom od 200 milijardi dolara. Najpoznatija je po tome što proizvodi više od polovine "Apple"-ovih proizvoda - od iPhone-a do iMac-a - ali među svojim klijentima takođe ubraja Microsoft, Sony, Dell i Amazon.
Decenijama je uspevao na principu koji su usavršile multinacionalne korporacije - dizajniraju proizvode u SAD, proizvode ih u Kini, a zatim ih prodaju svetu. Tako je iz malog preduzeća za proizvodnju komponenti prerastao u giganta potrošačke elektronike kakav je danas.
Ali dok se globalni lanci snabdevanja prilagođavaju zategnutim odnosima između Vašingtona i Pekinga, "Foxconn" se nalazi na nezavidnom mestu - između dve najveće svetske ekonomije, upravo onih nacija koje su do sada pokretale njegov rast. SAD i Kina su u zavadi oko mnogih stvari, od trgovine do rata u Ukrajini. Ali jedna od najvećih potencijalnih žarišta je Tajvan, gde se nalazi "Foxconn" sedište.
Uhvaćeni u sredini
Tajvan je već dugo problematično pitanje, ali ponovljena obećanja kineskog lidera Si Đinpinga o „ponovnom ujedinjenju" poremetila su neugodan status kvo. U međuvremenu, SAD, pod predsednikom Džoom Bajdenom, bile su glasnije u svojoj podršci Tajvanu u slučaju napada.
Neki američki glasovi prešli su crvenu liniju Kine, pozivajući na nezavisnost, iako je Bela kuća ponovo potvrdila svoj stav da održava diplomatske odnose sa Pekingom, a ne sa Tajpejem. Postoje nade da će se odnosi poboljšati jer će američki državni sekretar Entoni Blinken posetiti Kinu ovog vikenda. Ali postoje i strahovi od sukoba - jedan američki general je procenio da bi to moglo da se dogodi u narednih nekoliko godina.
„Sjedinjene Američke Države i Kina su angažovane u onome što mi vidimo kao strateško takmičenje", rekao je Šihoko Goto, zamenik direktora za azijski program u Vilson centru u Vašingtonu. „"Foxconn" želi da posluje sa obe strane, ali može biti samo jedan pobednik."
Ali Liu ne misli da je to tako jednostavno. Kao prvo, rekao je on, "Foxconn"-ov poslovni model, koji se oslanja na američki dizajn i kinesku proizvodnju, daleko je od završenog.
„Zapošljavamo mnogo radnika i većina zemalja, uključujući Kinu, želi da podrži svoje radnike", rekao je Liu, dodajući da kineska vlada želi da kompanije poput "Foxconna" nastave da rade zbog ogromnog broja radnih mesta koje otvaraju.
Da li rastuće tenzije vrše pritisak na model? "Do sada? Nismo to videli", rekao je.
Ali Zapad i njegovi saveznici pozvali su zemlje i kompanije da se sklone iz Kine „zbog rizika" - što je dugoročna promena za smanjenje globalnog oslanjanja na Kinu koja tek treba da se odigra. Na pitanje da li to utiče na poslovanje, Liu je oprezno odgovorio. Neki inostrani klijenti su insistirali da se proizvodnja preseli iz Kine, rekao je, ali ovo je bila njihova odluka, a ne "Foxconn"-ova.
„Oni su pod pritiskom svoje vlade o smanjenju rizika, a onda će nas obavestiti", rekao je Liu.
Kovid izazov
Ako ostavimo geopolitiku na stranu, Kovid-19 je još jedan razlog zbog kojeg bi kompanije mogle da razmotre „smanjenje rizika" iz Kine.
Kombinacija oštrih Kovid politika, nedostatka prostora za karantin i zaraznosti varijante Omikron dovela je do protesta i nereda u "Foxconn"-ovoj fabrici u Džengdžou - najvećoj svetskoj fabrici iPhone-a - krajem 2022. Stotine radnika, koji su se plašili širenja virusa, pobeglo je iz kampusa peške.
Liu je rekao da su se te scene desile zbog nedostatka prevoza usled nepopustljive nulte kovid politike Pekinga. Ali kada je bio dodatno pritisnut, priznao je da je trebalo drugačije da postupi.
„Ako se ista situacija ponovi, potpuno bih prekinuo proizvodnju", rekao je on, ponovivši da bi tu odluku doneo čak i uz rizik da iznervira klijente poput "Apple"-a.
Uspeh kompanije svakako počiva na impresivnoj bazi klijenata, ali "Foxconn" je jednako neophodan tim klijentima.
Da bi se razumelo koliko je to bitno za "Apple", na primer, treba pogledati koliki deo "iPhone"-a proizvodi "Foxconn" - oko 60%, prema nekim procenama. Fabrike u Kini prave neke od najvažnijih delova uređaja - module kamera, konektore, čak i zadnji deo kućišta telefona.
"iPhone" na točkovima
Liu se nada da će ta stručnost podstaći sledeću veliku stvar u "Foxconn"-u: električne automobile. Napravljeni su za porodice i, na osnovu cene, za višu srednju klasu, a beli SUV je jedan od nekoliko modela koje proizvodi "Foxconn".
„Razlog zašto mislimo da je ovo odlična prilika za nas je taj što kod tradicionalnih motora, oni su uglavnom mehanički. Ali kod električnih vozila, to su baterije i motori", objašnjava on.
To je poznati jezik za tehnološku kompaniju kao što je "Foxconn", dodao je on.
"Foxconn" se nada da će osvojiti oko 5% globalnog tržišta električnih vozila u narednih nekoliko godina - ambiciozan cilj s obzirom da je kompanija do sada napravila samo nekoliko modela, ali je Liu uveren da će se to isplatiti.
„Nema smisla da pravite električna vozila na jednom mestu, tako da je regionalizovana proizvodnja automobila veoma prirodna", dodao je on. Fabrike automobila "Foxconn" biće smeštene u Ohaju u SAD, na Tajlandu, Indoneziji, a možda čak i u Indiji, rekao je on.
Za sada, kompanija će nastaviti da se fokusira na ono što najbolje radi - pravljenje elektronskih proizvoda za klijente. Ali možda ne tako daleko u budućnosti, "Foxconn" će početi da prodaje sopstvene automobile.
U svakom slučaju, sa pohodom na električne automobile, "Foxconn" diverzifikuje ne samo proizvodnju, već i linije snabdevanja - obe, smatra Liu, su ključne za budućnost kompanije.
(EURACTIV.rs)