Politika

EVROPSKA KOMISIJA RAZMIŠLJA O POVLAČENJU FONDA ZA NABAVKU ORUŽJA UKRAJINI: Odluka bi imala visoku političku cenu

Autor Tamara Milošević Grbić

Evropska komisija razmišlja o mogućem povlačenju svog predloga za kratkoročne podsticaje u oblasti odbrane u iznosu od 500 miliona evra za Ukrajinu, navodeći kao razlog odložene pregovore i nedostatak pravne osnove, saznaje EURACTIV.

epa09791552 Ukrainian flags are hoisted along Flag of Europe to show solidarity with Ukraine over the Russian aggression, in front of the European Parliament in Brussels, Belgium, 28 February 2022. EU defence ministers are meeting via video conference on 28 February to discuss the latest situation on the ground in Ukraine, following Russia's military invasion. EPA-EFE/STEPHANIE LECOCQ
Izvor: EPA-EFE/STEPHANIE LECOCQ

Inicijativu, nazvanu EDIRPA, predložila je izvršna institucija EU u julu i ima za cilj da podstakne hitnu zajedničku nabavku oružja za Ukrajinu uz istovremeno jačanje evropske odbrambene industrije, dajući prioritet ulaganjima u Evropu u odnosu na učešće trećih zemalja.

„Moramo biti jasni da su naši strateški i bezbednosni interesi, kao Evrope, da obezbedimo da evropska industrija ima koristi od ovih napora“, rekao je komesar za unutrašnje tržište Tieri Breton prošlog oktobra.

Evropska komisijaje podsetila Evropski parlament i zemlje EU da ima pravo da povuče svoj predlog u bilo kojoj fazi, rekle su za EURACTIV tri osobe upućene u to.

Međutim, kako raste pritisak kako bi se zadovoljile potrebe Ukrajine, a EU27 prazni svoje zalihe, najnoviji pregovori Evropskog parlamenta u Komitetu za unutrašnje tržište (IMCO) o izmenama i dopunama teksta, koji su počeli prošlog decembra, pokazuju želju da se državama članicama proširi pravo na nabavku oružja izvan EU, kako bi se omogućile brže isporuke.

Zbog ograničenog vremenskog okvira i budžeta instrumenta, izvestilac [letonski poslanik Ivars Ijabs iz Renev-a], stoga, predlaže proširenje delokruga, omogućavajući izvođačima i podizvođačima u nepridruženim trećim zemljama i zemljama transatlantskog partnerstva da budu uključeni u javne nabavke “, navodi se u nacrtu mišljenja IMCO.

Ovo bi „pružilo državama članicama veće mogućnosti i fleksibilnost da efikasno nabavljaju odbrambene proizvode“, objašnjava.

Međutim, amandmanima Parlamenta, malo je verovatno da će dva glavna cilja u predlogu Komisije – hitne isporuke Ukrajini i bloku, kao i podsticanje odbrambene industrije Evrope – biti ispunjena, prema izjavama pojedinih koji su upoznati sa tim.

Takva promena bi potkopala samu pravnu osnovu predloga – podršku konkurentnosti industrije EU (član 173 UFEU). Ako se uredba EDIRPA usvoji sa amandmanima parlamenta – zakonodavni proces koji je trenutno zakazan za jun – lako bi se moglo osporiti na sudu.

Komisija je stoga jasno stavila do znanja da se neće uzdržati da iskoristi svoje pravo da u potpunosti povuče predlog.

Nejasno je koji bi bio sledeći korak Komisije ako bi odlučila da povuče tekst. Ono što se zna je da komesar Breton planira da u aprilu zemljama članicama iznese predlog za dugoročno jačanje odbrambene industrije EU. Predstavljanje konkretnog teksta planirano je za jun.

Slaba pravna osnova

Komisija strahuje da tekst koji će najverovatnije usvojiti skupštinski odbor IMCO više neće odgovarati svojoj pravnoj osnovi jer će potreba za hitnom kupovinom i proizvodnjom oružja preuzeti obavezu ulaganja u kompanije iz EU.

Pravna služba Komisije prošle godine je dala zeleno svetlo za sufinansiranje zajedničke nabavke oružja po ovoj pravnoj osnovi, gurajući države članice da daju prioritet industriji EU za svoje narudžbine, jer se budžet EU ne može koristiti za finansiranje oružja.

Ovaj potez je imao za cilj da omogući hitnu kupovinu i isporuku naoružanja Ukrajini i popunu zaliha naoružanja.

Istovremeno, potkopava se i njen cilj da hitno nabavi oružje za Kijev popunjavanjem evropskih zaliha, s obzirom na to da će prema sadašnjem roku tekst biti usvojen godinu dana nakon što je prvobitno predložen.

Komisija takođe smatra da kašnjenje izazvano prepirkom u Parlamentu oko nadležnosti svakog odbora za izmenu teksta poništava njegovu svrhu.

Moramo biti svesni pravne osnove instrumenta, a to je politika industrije. Shodno tome, instrument ima za cilj poboljšanje i prilagođavanje kapaciteta naše industrije da našim oružanim snagama obezbedi potrebnu opremu i municiju“, izrazio je zabrinutost nemački poslanik Mihael Galer, izvestilac dosijea u Komitetu za spoljne poslove..

To zahteva od nas da obezbedimo da najveći deo novca naših poreskih obveznika, koristi evropskoj industriji. Stoga se instrument ne može u potpunosti otvoriti našim transatlantskim partnerima kako su to neki tražili“, dodao je on, pozivajući se na nacrt mišljenja IMCO.

U ovom trenutku, izvršna vlast EU još nije pokrenula zvaničnu proceduru za povlačenje, iako je sličan „podsetnik“ već pomenut kada su međuinstitucionalni pregovori između zemalja članica počeli na jesen, rekao je zvaničnik blizak dosijeu za EURACTIV.

Prema standardnim pravnim procedurama EU, Komisija može povući predlog ako smatra da neće ispuniti cilj zbog kojeg je prvi put predložen.

Izvršna vlast EU bi tada morala blagovremeno da obavesti Parlament i Savet da razmatra takav korak i da ga opravda kako bi dva sazakonodavca mogla da promene stav ako žele.

Odluka o povlačenju, međutim, imala bi veoma visoku političku cenu, sugerišu izvori iz Evropskog parlamenta i industrije, pošto je zakonodavni proces skoro završen, a zahtevi Ukrajine za vojnom podrškom daleko od prestanka.

Pretnja Komisije ne može biti ozbiljna, odbacio je jedan izvor iz EU, upoređujući je sa strategijom odvraćanja od „nuklearne bombe“. „Sve je u tome da podsetimo sve da imaju moć za to, u odvraćajućem potezu nadajući se promeni pozicija“, objasnio je izvor iz EU.

(EURACTIV.rs)