Politika

SRBIJA DOBIJA 600 MILIONA EVRA OD EU: Najveći grant do sada, evo za šta će biti iskorišćen

Autor Milena Antonijević

Najveći grant koji je Srbija dobila od EU iznosiće 600 miliona evra, ministar Vesić za EURACTIV otkriva za šta će biti iskorišćen.

Izvor: MONDO/U.Arsić

Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, Goran Vesić, sastao se u Briselu sa Komesarom za proširenje EU, Oliverom Varheljijem i komesarkom za transport, Adinom - Joanom Valeanovom. Teme razgovora bile su unapređenje transportne politike Srbije, kroz podsticajna sredstva iz fondova EU, kao i usklađivanje zakonodavnih propisa sa politikom EU.

Ministar Vesić je iz Brisela za EURACTIV izjavio je da će Srbija uskoro dobiti najveći grant koji je EU do sada dala našoj zemlji, u iznosu od 600 miliona evra. Ovaj novac biće iskorišćen za izgradnju brze pruge Beograd -- Niš. Ukupna vrednost projekta je preko 2,2 milijarde evra, od čega će Srbija dobiti kredit Evropske investicione banke u iznosu od 1,2 milijarde, grant EU od 600 miliona evra a ostatak će finansirati država iz svog bužeta.

"Nakon završetka brze pruge Beograd -- Novi Sad, sada radimo deonicu između Novog Sada i Subotice, koja će biti završena do kraja 2024. godine. To znači da ćemo 2025. godine imati brzi voz Beograd -- Budimpešta a u mađarsku prestonicu će se iz našeg glavnog grada stizati za manje od tri sata", rekao je Vesić.

On je istakao da se razgovaralo i o nastavku izgradnje brze pruge Beograd -- Niš, od Niša prema Preševu, što znači da će Srbija, kad to bude završeno imati brzu prugu kroz celu zemlju. Plan je da to bude 2028. ili 2029. godine.

Takođe, uz pomoć EU biće rekonstruisana deonica koridora X- Stalać -- Đunis. Vrednost ovog projekta je oko 276 miliona evra, od čega grantovi iznose preko 81 milion evra. Osim toga, biće rekonstrisana i modernizovana pruga Niš -- Brestovac, za koju Srbija dobija grant EU od 44 miliona evra.

Ulaganja će se nastaviti u modernizaciju železničkih linija između Beograda i Niša uz podršku EU, EBRD i EIB, dok su u toku pripreme za ostatak železničkog koridora deset. Vozovi će dostizati brzine do 200 km/h gde je to tehnički izvodljivo.

Takođe, EU obezbeđuje grant Srbiji za rekonstrukciju deonice Paraćin -- Trupale -- Međurovo. Iznos granta je skoro 176 miliona evra.

Ovo je druga potvrda koju je EU dala za isti Koridor u okviru EIP-a, nakon odobrenja grant sredstava za deonicu Stalać-Đunis Koridora X, sa ciljem uspostavljanja interoperabilne osnovne transportne mreže u skladu sa EU TEN-T standarda u regionu.

"To su grantovi kojima nam EU pomaže da gradimo i uređujemo transportnu Srbiju. Takođe, imamo i grant za autoput Niš -- Merdare,koji se već radi u poluprofilu. Ovo nam pokazuje koliko se Srbija povezuje za EU i Koliko je to za nas važno. Evropska unija je zainteresovana i za finansiranje brze pruge Beograd - Šid, koja će građane Srbije brže povezivati sa Hrvatskom", dodaje ministar.

Evropska unija je izrazila zainteresovanost i za rekonstrukciju pruge Valjevo -- Vrbnica, na granici sa Crnom Gorom. Prema rečima ministra Vesića, ovo je takođe jako važno jer je to deo pruge Beograd -- Bar. Ovo će omogućiti da se brzi voz između Srbije i Crne gore kreće brzinom od 120 km/sat.

"Za Srbiju je sve ovo veoma važno jer smo zemlja koja je u procesu pregovora o priključenju Evropskoj uniji. U okviru Klastera četiri koji obuhvata pregovaračka poglavlja 14 (Transportna politika) i 21 (Transevropske mreže) nedavno sam imenovao državnog sekretara, Vladimira Džamića, koji će biti na čelu ovog pregovaračkog tima. Očekujem da ćemo ta poglavlja moći da otvorimo i zatvorimo brzo jer imamo čitav set zakona koje će u narednom periodu usvojiti Skupština Srbije a koji su suštinski prilagođavanje naših zakona evropskoj politici. Sa njihovim usvajanjem mi ćemo biti skoro potpuno usaglašeni sa zakonima EU po ovom pitanju, a time i na korak bliže Evropskoj uniji".

Vesić je naglasio da je za Srbiju je veoma važna saradnja sa EU kada je u pitanju transport, jer Unija, iako je naša zemlja kandidat za članstvo, kako je rekao, mora da nas tretira kao članicu, jer mnogi evropski koridori prolaze kroz Srbiju, a neke od zemalja EU čak i nemaju pravu vezu sa drugim zemljama Unije bez Srbije.

"Zato smo tu u boljoj poziciji nego drugi sektori, jer EU ulažući u transport u Srbiji ulaže u svoju bolju povezanost. Srećni smo što imamo razumevanja i zajedničke velike projekte", dodao je Vesić.

(EURACTIV.rs)

Tagovi