Građani više ne moraju da šetaju od šaltera do šaltera da bi ostvarili svoja prava, već sve češće jednim klikom od kuće dobijaju neophodna dokumenta.
![](https://staticeuractiv.mondo.rs/Picture/2943/jpeg/Tanja-Miscevic-i-Emanuele-Ziofre.jpeg?ts=2023-06-21T12:20:11)
Već je izračunato da je na taj način građanima ušteđeno 350 miliona sati čekanja na šalterima, da se administrativni postupci brže završavaju i uz znatno manje troškove.
U nastojanju da od javne uprave napravimo servis u kojem je svaki kontakt sa državnim činovnikom pravo zadovoljstvo, a odlazak na šaltere prošlost, Srbija od Evropske unije nema većeg saveznika u smislu finansijske podrške ali i na svaki drugi način, piše RTS.
„Javna uprava je lice države. Iskustvo iz interakcije građana sa organima javne uprave može da ostavi trajan utisak o tome kako se država odnosi prema građanima. Zbog svega navedenog, reforma javne uprave je važna za društvo i zato je EU na nju stavila toliki akcenat“, rekao je šef Delegacije EU u Srbiji Emanuele Žiofre.
„Model državne uprave koji je zapravo tradicija u državama se zadržava, ali se rade reforme koje se odnose na neke od osnovnih principa. To je profesionalizacija, to je depolitizacija, to su pitanja modernizacije državne uprave i naravno najnovije pitanje a to je digitalizacija upravo tog servisa. Cilj je zapravo da državna uprava prestane da bude monopol upravljačkog sistema države, a postane servis građana“, kaže ministarka za evropske integracije Tanja Miščević.
Internet portal E-konsultacije omogućava da ljudi imaju uvid šta piše u predlogu propisa i mogu da daju sugestije, što će veruju u Vladi doprineti da propisi budu bolji i u skladu sa stvarnim potrebama društva. Ipak, građanima najviše znači to što, zahvaljujući digitalizaciji i centralizovanoj bazi podataka, lakše dolaze do dokumenata.
Miščevićeva je napomenula da tu sad imamo sudar tradicionalnog načina gde vam je uvek falio jedan dokument, koji baš na šalteru otkrijete, e to ne sme više da se događa, dakle kada dođete na šalter vi zapravo dobijate onaj dokument zbog kojeg ste došli, a ne da vi budete ti koji tražite.
Imamo napredak u elektronskim uslugama, obučavamo administraciju, bolje je upravljanje ljudskim resursima i javnim finansijama, ali Evropska unija očekuje više.
„Iako je Srbija ostvarila značajan napredak u pružanju usluga i unapredila neke aspekte upravljanja ljudskim resursima, odgovornosti, kreiranja politika i upravljanja javnim finansijama, naravno da postoji prostor za dalja unapređenja u mnogim oblastima. Neke bi trebalo da budu visoko na dnevnom redu Vlade u bliskoj budućnosti. To treba da uključuje pun fokus na stvarnu realizaciju reforme javne uprave među svim vladinim kancelarijama i resornim ministarstvima“, istakao je Žiofre.
Kako je dodao, postoji hitna potreba da se počne sa striktnom primenom propisa o zapošljavanju i postavljanju najviših menadžera.
„Pored toga, lista kratkoročnih prioriteta treba da uključi i povećanje transparentnosti rada Vlade, obezbeđivanje inkluzivnog i otvorenog procesa kreiranja politika, jačanja kapaciteta Upravnog suda i nezavisnih regulatornih tela, između ostalog“, rekao je Žiofre.
Srbija je do sada iz evropske kase dobila skoro četiri milijarde evra bespovratne pomoći, a od toga samo za reformu javne uprave 215 miliona evra. Godišnje se iz pretpristupnih IPA fondova slije oko 200 miliona evra za upravljanje javnim finansijama i unapređenje rada lokalnih samouprava i nezavisnih institucija. Reforma javne uprave je jedan od najvažnijih elemenata procesa pristupanja Srbije EU.
(EURACTIV.rs)