Iako su, zbog nižih tekućih troškova, isplativi u budućnosti, kupce za sada odvraćaju visoke cene i razlika koja može da dostigne i nekoliko hiljada evra
Dok se zemlje EU bore da ubede ljude da pređu na lkupovinu električnih automobila, visoka cena ovih vozila zadaje glavobolje kako proizvođačima tako i članicama Unije.
Vlade širom kontinenta bore se sa cenom električnih vozila, koja mogu da koštaju nekoliko hiljada evra više od uporedivih vozila koja koriste fosilna goriva.
Stručnjavi tvrde da nije dovoljno samo organizovati kampanju i podsticati kupovinu električnih vozila već tome treba pristupiti na drugačiji način.
"Morate da destimulišete kupovinu konvencionalnih automobila u isto vreme", rekla je Julija Poliščanova, analitičarka grupe za kampanju Transport i životnu sredinu.
U svetlu obećanja da će se do 2045. godine dostići nulta emisija štetnih gasova, pokrenuta je i akcija prelaska na "čistije" automobile. Međutim i pored smanjivanja emisije u energetskom sektoru, turbinama na vetar i gašenjem elektrana na ugalj, emisije iz drumskog saobraćaja su stalno rasle.
Gde je nastao problem?
Prema navodima Međunarodne agencije za energiju, u Evropi se danas prodaje deset puta više električnih automobila nego pre samo šest godina ali, tvrde stručnjaci, njena flota se sporo čisti da bi ispunila klimatske ciljeve.
Pošto su za izradu većine alternative automobilima bili potrebni vreme i novac, potpuni prelazak na električna vozila bio je "najkritičnije pitanje“ za smanjenje emisija u narednoj deceniji, rekao je rekao je Kristijan Hohfeld, šef Agora Verkehrswende, istraživačkog centra za čist transport u Nemačkoj.
EU planira da smanji emisiju izduvnih gasova automobila za 55 odsto u odnosu na nivo iz 2021. do kraja decenije i na nulu do 2035. Ali, kupce odvraća visoka cena električnih automobila iako su, zbog nižih tekućih troškova, isplativi u budućnosti.
Da bi se tome suprotstavilo, zemlje širom Evrope nude finansijske podsticaje za kupovinu čistijih automobila.
Prema Evropskom udruženju proizvođača automobila (ACEA), 21 od 27 država članica EU nudi poreske olakšice pri kupovini automobila sa niskim emisijama ugljenika, dok dvadeset nudi novac za pomoć pri kupovini.
Države nude podsticaje
Ljudima koji kupuju električno vozilo Rumunija nudi čak 11.500 evra. Belgija ima podsticaje za službene automobile, koji čine najveći deo prodaje novih automobila i služe kao "cevovod" za tržište polovnih automobila koje više ljudi može da priušti.
Italija i Španija doprinose troškovima infrastrukture za punjenje električnih vozila. Francuska nudi bonus od 5.000 evra za kupovinu i oslobađa električna vozila od kazni na osnovu težine.
U pokušaju da ubedi siromašnija domaćinstva da koriste električne automobile, Francuska je objavila planove za šemu socijalnog lizinga koja bi omogućila "onima kojima je najpotrebnije“ da iznajme električni automobil za 100 evra mesečno.
Nemačka vlada smanjila subvencije
U međuvremenu, nemačka vlada smanjila je subvencije za električna vozila pošto je broj ljudi koji ih kupuju rastao.
Ova država, kao najveći evropski zagađivač, iako oporezuje vlasništvo automobila i daje izuzeće za električna vozila, ne oporezuje kupovinu automobila.
"Bilo bi pravednije oporezovati vozila na mestu kupovine i kroz to subvencionisati električna vozila", naveo je Hohfeld.
Nedostatak punjača
Pored cene vozila, dve najveće brige kupaca električnih vozila u Nemačkoj su infrastruktura za punjenje i cena struje.
Samo sedam zemalja EU nudi podsticaje za infrastrukturu za punjenje, navodi ACEA.
Da bi se povećala upotreba električnih automobila, važna je količina različitih politika, kao i kvalitet, rekla je Gracija Brukman, istraživač energije na Univerzitetu u Bernu.
U Norveškoj, na primer, gde je devet od deset novih prodatih automobila električnih ili hibridnih, vlada je obezbedila niz podsticaja za električna vozila još tokom devedesetih, koje je kasnije ukinula.
Pored poreskih olakšica, vlada je ponudila besplatan parking, pristup trajektima i pravo vožnje autobuskim trakama.
To je pomoglo vladama da pronađu pravi izbor za svaku osobu, rekao je Brukman.
(EURACTIV.rs)