Ekonomija

POLISA OSIGURANJA GARANTUJE ZAŠTITU VAŠE IMOVINE: Odgovornost prema onome što posedujemo

Autor Milena Antonijević

Osiguranje imovine je odgovorno ponašanje prema imovini koju imamo i koja je najčešće najvrednije što materijalno posedujemo.

Izvor: MONDO/Stefan Stojanović

Osiguranje imovine spada u dobrovoljno, osim ako ste kod banke podigli kredit za kupovinu nekretnine i imate upisanu hipoteku na svoju imovinu, onda je obavezujuće. U tom slučaju banka će od vas zahtevati da osigurate svoju imovinu jer time štiti finansijski interes dok se cela suma ne otplati.

Polisa osiguranja jedina garantuje da vaša imovina ne može biti trajno uništena ili izgubljena. Osnovna polisa osiguranja može se kupiti već za oko 100 dinara po kvadratnom metru na godišnjem nivou, tako da stan od 50 kvadrata može da se osigura za 40-50 evra godišnje na rate. Kada preračunamo, na dnevnom nivou to iznosi 12 do 15 dinara, u zavisnosti od odabranog paketa osiguranja.

Prvi korak je zaključivanje polise osiguranja s jednom od osiguravajućih kompanija ili društava kojom su jasno definisani slučajevi gubitka i pokriće i ukupni iznos odštete na koju imate pravo. Nakon sklapanja ugovora plaćate obavezne mesečne rate. U slučaju da vaš dom ili imovina u njemu budu oštećeni ili uništeni, podnosite zahtev za nadoknadu štete, ali pre nego što osiguravajuća kuća pokrije troškove, morate da platite odbitnu franšizu, i to iz svog džepa.

Odbitne franšize mogu da variraju u zavisnosti od vrste događaja za koji tražite odštetu. Važno je da razumete tačno za koja plaćanja i u kojoj meri ćete biti odgovorni pre sklapanja osiguranja. Pri biranju i potpisivanju polise osiguranja obratite pažnju na ono što će biti vaše obaveze više nego na benefite. Franšiza ili učešće deo je sume koji osiguranik snosi sam.

Postoje integralna, odbitna i proporcionalna, i svaka ima različito značenje, pa dobro pazite koja je u pitanju i da li je deo ugovora. Trebalo bi da ste svesni toga da se osiguranje nikad ne isplaćuje automatski. Svaka kompanija ili društvo za osiguranje ima svoju proceduru prijavljivanja nastanka štete ili nesrećnog događaja, vršenja procene i isplate ili vršenja određenih usluga pomoći. Ako se te procedure ne pridržavate, može se dogoditi da osiguranje odbije isplatu.

Odabrane pakete možete proširiti i pojedinačnim dodatnim osiguranjem na pomoćne objekte, bazene i slično. Jedan deo vaše polise osiguranja je osmišljen da vam pomogne u slučajevima krađe i pri nadoknadi predmeta koji su uništeni, i to uključuje odeću, nameštaj, elektroniku i nakit, između ostalog.

Takozvana zaštita od odgovornosti štiti vas u slučaju nesreće u vašem domu ili imovini i osmišljena je tako da pokrije zdravstvene i pravne troškove oštećenog. Ako niste u mogućnosti da živite u svom domu neko vreme zbog štete uzrokovane događajem pokrivenim vašim osiguranjem, možda će vam biti nadoknađeni, u potpunosti ili delimično, i hotelski troškovi, ishrana i drugo.

Osiguravajuće društvo ili kompanija isplaćuje ugovorenu sumu ili odgovarajuću naknadu u roku od pet do 15 dana od dana prijema zahteva za isplatu, sa priloženom dokumentacijom o nastanku osigurane štete, ukoliko samom polisom nije drugačije određeno. Ako je za utvrđivanje postojanja osiguravačeve obaveze potrebno određeno vreme, navedeni rok teče od dana kada je utvrđeno postojanje obaveze.

Ugovorena suma isplaćuje se u istoj valuti u kojoj je bila plaćana premija. Ako je premija plaćana u dinarima, ugovorena suma i udeo u dobiti isplaćuju se u dinarskoj protivvrednosti EUR po srednjem kursu NBS ili prema kursu na dan isteka osiguranja ili na dan isplate.

Ovaj tekst je deo EURACTIV specijala "Tržište osiguranja: perspektive i izazovi".

(EURACTIV.rs)