Ekonomija

EVROPSKI I AMERIČKI TRGOVCI U PROBLEMU ZBOG NAPADA U CRVENOM MORU: Da li da povećavaju cene ili da apsorbuju troškove?

Povećanje zaliha, prelazak na dobavljače bliže potrošačima i smanjenje zavisnosti od Kine su taktike koje su evropski i američki trgovci koristili da izgrade otpornije lance snabdevanja nakon prekida zbog pandemije COVID-19.

Izvor: Screenshot YouTube/BBC News

Suočeni sa kašnjenjima u transportu od dve nedelje ili više pošto se teretni brodovi preusmeravaju iz Crvenog mora, trgovci imaju ograničen finansijski prostor za troškove za zaobilazna rešenja kao što je vazdušni teret koji bi brže doveo proizvode u prodavnice.

Napadi Huta na brodove u tom području od novembra uticali su na kompanije i uznemirili velike sile više od tromesečnog rata Izraela sa militantima Hamasa u Gazi. Grupa Huti kaže da deluje solidarno sa Palestincima.

Porast inflacije od pandemije takođe je doveo do toga da kupci širom sveta smanje potrošnju, vraćajući fokus trgovaca na smanjenje troškova, rekli su stručnjaci iz industrije. Mnogi se jednostavno odlučuju da preuzmu štetu zbog viših troškova transporta umesto da rizikuju povećanje cena.

Brz rast kompanija za e-trgovinu osnovanih u Kini kao što su Šein i Temu koje isporučuju ogromne količine jeftine odeće i dodataka iz Kine u Evropu i Sjedinjene Američke Države vazdušnim putem takođe je povećao pritisak na konkurentske prodavce da svoje lance snabdevanja smanjuje koliko je to moguće.

"Ako otpornost lanca snabdevanja znači da plaćate više za svoju robu, onda to neće propasti", rekao je Met Klark, koji vodi maloprodajnu praksu za region EMEA u konsultantskoj kući AlixPartners u Londonu.

"Potreba trgovaca na malo da podstiču profitabilnost nadmašuje nameru oko otpornosti lanca snabdevanja", dodao je on.

Neki modni trgovci na malo rade oko Crvenog mora koristeći morski-vazdušni transport, što uključuje isporuku proizvoda u Dubai, a zatim odatle dalje, ali su veoma selektivni.

Avio prevoz?

Avio-prevoz robe je oko 10 do 12 puta skuplji od transporta morem, kaže Sunandan Rej, izvršni direktor američke kompanije Unique Logistics. Za jeftinu modnu maloprodaju Primark, vazdušni transport ne bi bio ekonomičan, rekao je u utorak (23. januara) finansijski direktor matične kompanije Associated British Foods.

Prodavci odeće i sportske odeće takođe žele da izbegnu preterane zalihe, jer su se tek oporavili od prezasićenosti koja ih je primorala da prodaju proizvode sa popustom.

Poznata veleprodaja sportske opreme i odeće napravila je zalihe tokom proteklih nedelja kako bi rešila očekivana dvonedeljna kašnjenja izazvana preusmeravanjem brodova iz Crvenog mora, rekao je u intervjuu glavni finansijski direktor te kompanije Tomas Štork.

Ali sveukupno, nivo zaliha kompanije je znatno niži nego pre godinu dana, rekao je on. To je rezultat ulaganja u skladišta koja su poboljšala njegovu sposobnost da brže doprema proizvode do više od 1.400 nezavisnih Intersport prodavnica u Nemačkoj.

Ovaj trgovac sportskom opremom i odećom planira da apsorbuje veće troškove transporta umesto da ih prenosi na vlasnike prodavnica ili potrošače kroz veće cene.

Poznati švedski proizvođač budžetskog nameštaja je takođe rekao da za sada njegove cene ostaje nepromenjene uprkos poremećajima na Crvenom moru.

"Ostajemo posvećeni našem radu na jačanju pristupačnosti proizvoda", navodi se u saopštenju kompanije.

Fokus na "bliže obale"

Jedan od načina na koji trgovci na malo pokušavaju da obračunaju povećanje troškova i izbegnu ponestajanje zaliha je manji popust nego što je uobičajeno za ovo doba godine.

U Sjedinjenim Američkim Državama, popusti trgovaca su u januaru u proseku iznosili 39 odsto, što je manje u odnosu na 41 odsto pre godinu dana prema podacima LSEG-a i Centric Market Intelligence-a.

Prekidi u isporukama iz Azije u Evropu i Sjedinjene Države mogu da podstaknu više prodavaca na princip "blizu obale" ili da nabavljaju više od dobavljača koji su bliži njihovim tržištima, ali i ovde je cena ključna stvar.

Poznati švedski modni trgovac na malo rekao je da "povećava udeo izmeštenog kupca da bi bio bliži kupcu", bez davanja određenog cilja.

Gore pomenuti sportski brend takođe ima za cilj "blizu obale", rekao je Štork, ali "to ne možete da uradite preko noći jer takođe morate da odražavate troškove i ono što je potrošač spreman da plati".

Za evropske trgovce na malo, kupovina iz fabrika u regionu je obično skuplja od nabavke iz Kine i drugih azijskih zemalja, što otežava kupovinu u velikim količinama, a da pritom ostane konkurentna.

"Kina je i dalje najveća zemlja porekla za modnu odeću, a odnos kvaliteta i cene je toliko dobar da čak i ako neke kompanije žele da smanje udeo koji Kina ima u svojoj ukupnoj proizvodnji, to je gotovo nemoguće jer je tako dobro pozicionirana", rekao je Laurens Šoning, globalni šef modne logistike u Hellmann Worldwide Logistics.

(JA/EURACTIV.rs)