Ekonomija

NEMAČKA ŽELEZNICA U PROBLEMIMA I DUGOVIMA: Državni operater pokrenuo prodaju logističkog centra

Očekivani prihod namenjen je prvenstveno otplati gornjeg duga državnog preduzeća. Za filijalu od sada mogu da se licitiraju zainteresovani, saopšteno je iz savezne kompanije

Izvor: Printscreen/Youtube/TrainsOfSander

Štrajk železničara u Nemačkoj pokazuje stanje u kom se ova grana privrede nalazi, a sve češća kašnjenja, delom zbog zastarele infrastrukture, dovele su do odluke državnog železničkog operatera Deutsche Bahn za pokretanje procesa nadmetanja za svoju filijalu za teretni i logistiku DB Schenker.

Ovo se kao moguće rešenje za reformisanje nemačke železnice pominjalo i prethodnih meseci, a sada je i realizovano, prenose nemački mediji.

Očekivani prihod namenjen je prvenstveno otplati gornjeg duga državnog preduzeća. Za filijalu od sada mogu da se licitiraju zainteresovani, saopšteno je iz savezne kompanije, nakon čega će u narednih nekoliko nedelja biti odabrana grupa ozbiljno zainteresovanih ponuđača, piše nemačkitagesschau.de i dodaje da bi železnica trebalo da smanji brdo dugova.

"Prihod od prodaje ostaće u potpunosti u okviru grupe, a veliki deo biće upotrebljen za smanjenje visokih obaveza od trenutno preko 30 milijardi evra. U decembru prošle godine nadzorni odbor Deutsche Bahn-a zadužio je državnu kompaniju da proda do 100 odsto za pregled i pripremu donatora. Železnica je krajem septembra obavestila komisiju da je ispitivanje završeno i da počinje potraga za kupcem," navodi se.

Deutsche Bahn je krajem septembra obavestio menadžment da je pregled završen. Međutim, utorak je zvanično objavio da namerava da proda ceo akcijski kapital Schenker AG u otvorenom, transparentnom i nediskriminatorskom procesu. Rečeno je da ponude treba da budu podnete do 15. januara.

"Međunarodno logističko tržište nudi odlične izglede za dugoročni rast. DB Schenker je dobro pozicioniran na tržištu kao jedna od četiri vodeće globalne logističke kompanije," rekao je Deutsche Bahn u saopštenju za javnost, dodajući da će Schenkeru trebati više kapitala i fleksibilnosti u budućnosti za sopstveni rast. 

Kakav je plan Vlade?

Što se tiče vladinog cilja, do 2030. prevoz putnika vozom trebalo bi da se udvostruči, a tržišni udeo tereta koji se prevozi železnicom povećaće se na 25 odsto sa 18 odsto u 2020. godini.

Na globalno fragmentisanom logističkom tržištu, Schenker je jedan od četiri najveća u svetu u oblastima poslovanja kopnenog transporta, pomorskog i vazdušnog transporta. Kompanija zapošljava preko 75.000 ljudi na više od 1.800 lokacija u preko 130 zemalja. Poslednjih godina, logistička podružnica železnice ostvarila je visok profit i pomogla grupi da ostane u plusu.

Ove godine ostvarili su zaradu od milijardu evra pre kamata i poreza (EBIT). Tokom 2022. godine, on je i dalje iznosio 1,8 milijardi evra Mogući dvocifreni prihodi od milijardu dolara uprkos nedavnom usporavanju poslovanja, stručnjaci iz industrije očekuju visok nivo interesovanja za proces nadmetanja.

Pored finansijskih investitora, u pitanju su i konkurenti poput danskog DSV-a, brodarske kompanije Maersk i DHL-a.U finansijskoj industriji, Schenker je procenjen na oko 15 milijardi evra. Pored slabijeg poslovanja, kamatne stope koje su porasle od 2022. takođe će verovatno smanjiti vrednost prodaje.

Štrajk kao nagoveštaj lošeg stanja u železnici

Mašinovođe nemačkih železnica tokom ove godine više puta su stupali u štrajkove kojima su tražili bolje uslove. Sindikat mašinovođa Nemačke saopštio je početkom decembra da je u pitanju štrajk upozorenja i "poslednji u godini", a da ćeod januara biti intenzivniji i duži.

Svrha štrajka je da se pojača pritisak u sadašnjoj rundi kolektivnog pregovaranja. Najvažnije što sindikat traži je smanjenje radnog vremena za smenske radnike.

Štrajk je organizovan i prethodnog meseca, 15. i 16. novembra, kada je obustavljen rad na 20 sati. Više od 80 posto dalekih planiranih putovanja bilo je otkazano. 

(J.N./EURACTIV.rs)