Ekonomija

ŠTA SE DEŠAVA SA KINESKIM KOMPANIJAMA KOJE POSLUJU U EU? Dok je domaća privreda u fokusu, biznisi trećih zemalja trpe

Uprkos uveravanjima da EU ne želi da se trgovinski odalji od Kine, kineske kompanije koje posluju u Evropi kažu da se suočavaju sa neizvesnošću u pogledu svoje budućnosti, ali i dalje nastavljaju da ulažu u blok.

Izvor: EPA-EFE/OLIVIER HOSLET

Nakon sve veće zabrinutosti u vezi sa trgovinskom zavisnošću od trećih zemalja nakon ruske agresije na Ukrajinu, predsednica Evropske komisije Ursula fon der Lajen u martu je rekla da je neophodno da EU "odbaci rizik" u odnosu sa Kinom.

Iako je ovo rečeno kao ograđivanje od potpunog "razdvajanja" između kineske i zapadnih ekonomija, o čemu se posebno raspravljalo u SAD, to se ipak tiče kineskih kompanija koje posluju u Evropi, prema istraživanju koje je sprovela Kineska privredna komora (CCCEU) i kompanija za poslovni konsalting Roland Berger.

"Kineske kompanije su zaista zabrinute u vezi sa strategijom EU za smanjenje rizika, kao i zbog trgovinskih barijera, i veruju da će ova inicijativa naštetiti Kini i EU i uticati na oporavak globalne ekonomije", rekao je Jang Sjaohong iz Roland Bergera predstavljajući rezultate istraživanja u utorak (14. novembar).

Od anketiranih kompanija, 73 odsto je reklo da je pristup "smanjivanja rizika" negativno uticao na njihovo poslovanje. Ipak, 83 odsto kompanija kaže da želi da proširi svoje prisustvo u Evropi, a većina očekuje povećanje prihoda od postojećih operacija.

Povećati tržišni udeo solarnih panela proizvedenih u EU

Od najave strategije "smanjivanja rizika", Evropska komisija je predstavila više politika koje imaju za cilj smanjenje zavisnosti od Kine, posebno kada su u pitanju kritične sirovine i proizvodi potrebni za energetsku tranziciju, kao što su solarni paneli i vetroturbine.

Izvor: EPA-EFE/Vincent Jannink

Dok se trenutno oko 70 odsto solarnih fotonaponskih modula širom sveta proizvodi u Kini, EU "Net-Zero Industry Act” predlaže da cilj prema kome bi EU proizvodila 40 odsto solarnih modula i drugih proizvoda potrebnih Evropi da postigne svoje klimatske ciljeve za sebe do 2030.

U tu svrhu, Komisija je predložila da se dozvoli zemljama EU da stavljaju proizvode proizvedene u Kinu u nepovoljniji položaj u programima subvencija za obnovljivu energiju, kao i u javnim nabavkama, sve dok to ne dovodi do povećanja troškova za više od deset odsto.

Komitet za industriju Evropskog parlamenta otišao je još dalje, predlažući da se zemlje EU obavežu da delimično isključe zelene tehnologije proizvedene u Kini iz javnih nabavki i aukcija za obnovljivu energiju.

U svojim predloženim izmenama zakona, Komitet poziva na minimalni udeo od 50 odsto zelenih tehnologija poreklom iz zemalja koje su potpisale Sporazum Svetske trgovinske organizacije o državnim nabavkama (GPA), što Kina nije.

Na primer, ponude za zelenu tehnologiju koje koriste uglavnom solarne panele proizvedene u Kini više nisu mogle da se kupe u javnim nabavkama ili da budu podržane subvencijama za obnovljivu energiju koje se dodeljuju na aukcijama.

O stavu Parlamenta će se glasati na plenarnoj sednici sledeće nedelje pre nego što se o njemu pregovara sa državama članicama u takozvanim trijalognim pregovorima.

Izvor: EPA-EFE/JULIEN WARNAND

Istraga o kineskim električnim vozilima

"Kada EU nastoji da smanji oslanjanje na treće zemlkje kada je u pitanju zeleni sektor EU i podstakne domaću zelenu industriju, postavljaju se barijere u određenim oblastima u kojima kineske kompanije imaju konkurentsku prednost", rekao je Jang, navodeći kao drugi primer istragu EU o kineskim električnim vozilima.

Kineske kompanije su "zabrinute da bi takve mere dodale neizvesnost njihovom zelenom planu i […] pogoršale njihov poslovni plan", prema rezultatima istraživanja, dodala je ona.

Istragu o kineskim električnim vozilima (EV) najavila je Fon der Lajen tokom svog obraćanja "Stanje Unije" u septembru, gde se požalila da će globalna tržišta biti "preplavljena" kineskim električnim automobilima.

Njihove cene bi se "veštački održavale na niskom nivou ogromnim državnim subvencijama", rekla je fon der Lajen, najavljujući istragu koja bi mogla da dovede do novih tarifa, takozvanih kompenzacionih dažbina, koje će biti uvedene na kineska električna vozila.

Prilikom predstavljanja ankete, CCCEU je ponovio kritiku istrage.

"Ne mislimo da je kineski sektor električnih vozila štetan za tržište EU", rekla je Liang Linlin, direktorka za komunikaciju i istraživanje u CCCEU.

"Veoma smo komplementarni jedni drugima", rekla je ona i dodala da "kineske i evropske kompanije takođe imaju veoma produbljenu saradnju u tom pogledu".

(EURACTIV.rs)