Ekonomija

EURACTIV INTERVJU: Kako da znamo šta je zaista potrebno domaćim malim i srednjim preduzećima?

Autor Promo/Projekat Velika mala privreda

Na MSP100 Expo događaju u Nišu, podelićemo svoja saznanja i usmeriti aktivnosti na glavni motor srpske privrede, a to su mala i srednja preduzeća.

Izvor: Velika mala privreda

Sa Bojanom Jankovićem, menadžerom za razvoj tržišta Projekta Velika mala privreda, koji finansira USAID razgovarali smo o Projektu i MSP Kompasu, koji analizira konkurentnost u preko 30 tačaka, pretraživanjem više od 20,000 malih i srednjih preduzeća.

Mala i srednja preduzeća su učestala tema u javnosti, dosta se o govori o njihovoj važnosti za privredu Srbije, u toku je više razvojnih projekata usmerenih upravo na njih. Kakva je zaista situacija u sektoru?

Postoji više aktuelnih državnih programa podrške za MSP ali svakako da bi sveobuhvatan strateški plan kreirao zaokruženiji sistem koji može da odgovori na sve izazove različitih profila i nivoa razvoja korisnika. Takav plan bi i raznim razvojnim projektima donatora dao smernice da se inkorporiraju u strateške ciljeve države i MSPa.

Da bi se došlo do strateškog pravca za MSP sektor, potrebno je da svi raspolažemo konkretnim podacima na osnovu kojih bi se kreirali ciljani i merljivi programi. Na tome smo najviše radili u prethodnom periodu u okviru Projekta Velika mala privreda gde smo kroz obimnu analitiku i direktne kontakte sa velikim brojem MSP razumeli ključne izazove i pokrenuli konkretne inicijative da ih rešimo.

Izvor: Velika mala privreda

Na strateškom nivou, u saradnji sa našim partnerima iz CEVES-a, smo razvili interaktivni alat MSP Kompas, koji će biti dostupan svim akterima na tržištu i omogućiće uvid u sektorsku konkurentnost i faktore koji na istu utiču. MSP Kompas analizira konkurentnost u preko 30 tačaka - profitabilnost, produktivnost, zarade, zaduženost, stepen digitalizacije, kvalifikovanost kadrova, i dr., pretraživanjem preko 20,000 preduzeća.

Kompas je alat za kreiranje strategija i programa podrške, od državnih institucija, razvojnih agencija, donatora, medija, te samih preduzeća, sa ciljem da izbegnemo nepotrebne studije i analize koje se često rade i još češće preklapaju.

Koje ključne izazove ste identifikovali i na kojima je Projekat aktivan?

Neki od najvažnijih od njih su vezani za probleme radne snage, digitalizacije i zelene ekonomije, saradnje akademije i privrede, pristupa tržištima i izvorima finansiranja. Poslovni sustreti (B2B) koje smo organizovali u Srbiji, kao što su InterConnect, Fruitnet Forum i AgroBelgrade, su nam polazna tačka i smernice za intervencije, a podatke smo skupljali iz preko 600 B2B susreta između 130 domaćih kompanija i stranih kupaca.

Za kratko vreme se kao rezultat već realizovalo 10.7 miliona dolara novih investicija u nabavku opreme, izgradnju objekata, unapređenje proizvodnih procesa i projekte zelene tranzacije kroz rad partnerskih finansijskih savetnika. Takođe, digitalizacija u poljoprivredi kao jedan od odgovora na klimatske promene i održivo korišćenje resursa se takođe nametnula kao bitna tema. I naravno, veliki fokus je stavljen na jačanje veza između akademije i privrede kroz praktične i fleksibilne modele, od srednjih škola i organizacija viših strukovnih studija preko fakulteta i samih MSP.

Izvor: Velika mala privreda

Na šta treba MSP da obrate posebnu pažnju u narednom periodu?

Naredni period će biti izuzetno izazovan za naša MSP imajući u vidu izazove u globalnim lancima vrednosti i rastućim troškovima svih resursa. Sa druge strane to je i prilika da se usvoje i razviju novi izvori konkurentnosti i iskoriste nove prilike.

Optimizacija poslovanja upotrebom različitih digitalnih alata je jedan od preduslova dobrog pozicioniranja. Na sve to, regulatori i sama tržišta stavljaju zelenu tranziciju u fokus i ona postaje jedan od ključnih parametara u pristupu i razvijanju novih tržišta. To su logično i glavne teme predstojećeg MSP100 Expo događaja u Nišu, gde ćemo podeliti svoja saznanja i usmeriti aktivnosti na glavni motor srpske privrede, a to su mala i srednja preduzeća.

www.velikamalaprivreda.rs