Tržište nekretnina ima značajan prostor za rast, kaže za EURACTIV Angelina Nekić.
U okviru EURACTIV specijala "Tržište nekretnina u Srbiji", generalna direktorka Delta Real Estate grupe, Angelina Nekić, govori o strategiji, razvoju, inovacijama na tržištu nekretnina i drugim temama.
Delta Real Estate grupa postoji već više od 20 godina. Šta za vas znači biti generalna direktorka lidera u regionu u industriji nekretnina?
Biti na čelu tima Delta Real Estate-a podrazumeva veliko zadovoljstvo, odgovornost i ponos na sve što je naš tim doneo na tržište Beograda, Srbije i regiona u poslednjih 20 godina. Kroz kompaniju su prošli mnogi izvanredni saradnici sa genijalnim idejama, uključujući kolege koji su obavljali istu funkciju kao ja. Svaki pojedinac svojim pristupom i jedinstvenom energijom, gradio je naš tim i doprineo kreiranju odličnih projekata.
Moja ključna uloga je da omogućim uslove da svaki pojedinac iz mog tima može da raste, da negujem njihov entuzijazam, jer je to način na koji možemo nastaviti da unosimo inovacije na tržište. Ne postoji veća satisfakcija u kreiranju projekata koji doprinose rastu i uspehu kompanije od one koju delimo sa timom koji je posvećen i strastven.
Portfolio Delta Real Estate kompanije broji objekte u različitim industrijama u real estate-u, kao generalna direktorka grupe, možete li podeliti sa nama ključne uspehe i strategije koje su doprinele vašem dugogodišnjem uspehu u oblasti nekretnina?
Odličan tim saradnika je uvek na prvom mestu, stalna edukacija i zatim brzo donošenja odluka. Negujemo poslovnu kulturu otvorenosti prema novim idejama i spremnost da razmišljamo izvan ustaljenih okvira. To, uz težnju da budemo jedinstveni, predstavlja ključnu kombinaciju za postizanje uspeha.
Obim poslovanja vaše kompanije prostire se kroz segmenta poslovnih prostora, industrijalnih objekata, retail lanaca, uskoro i stanovanja. Kakav značaj donosi kongresni turizam kao novi deo portfolia Delta Real Estate-a?
Sava Centar ima izuzetan značaj kako za našu kompaniju, tako i za Beograd i Srbiju. Kao najveći kongresni centar na Balkanu sa najvećom kongresnom, konferencijskom i pozorišnom salom, ovaj brend prelazi granice naše zemlje. Kroz renovaciju Sava Centra, ponovo pozicioniramo Beograd na karti evropskih kongresnih destinacija.
Naglasili smo više puta da su učesnici kongresa znatno veći potrošači u odnosu na obične turiste, a uticaj ovog poslovanja na ekonomiju je značajan. Strategija Delta Real Estate-a je daljnja diverzifikacija portfolija, a dodavanjem Sava Centra u naš portfolio, očekujemo pre svega značajan pozitivan uticaj na naše hotelsko poslovanje.
Vaša kompanija je specijalizovana za upravljanje kompletnim životnim ciklusom objekta, od analize tržišta, idejnog rešenja i početnog koncepta do upravljanja i održavanja. Trenutno radite na rekonstrukciji Sava Centra. Možete li nam opisati proces priprema i pristup koji ste primenili za ovaj projekat, kako ste se, prvo posvetili rekonstrukciji, a zatim i upoznavanju kongresnog biznisa?
Kao i u našim ostalim biznisima, i u ovom slučaju smo se oslonili na najbolje stručno znanje i privukli vrhunske saradnike iz različitih delova sveta.
Kada su u pitanju objekti ove kompleksnosti, specifičnosti stanja u kome se nalaze i pri tom su i istaknuti spomenik kulture, bilo je potrebno pristupiti izuzetno analitično, široko, utilizovati sva stečena znanja i najpre sveobuhvatno se upoznati sa objektom, i njegovim tadašnjim funkcionisanjem i poslovanjem. Vrlo brzo smo prepoznali ključne teme za rešavanje -nedakvatna bezbednost objekta, nepovoljno mešanje komercijalne i kongresne namene, nepostojanje mogućnosti realizacije savremenog koncepta kongresnih događaja usled ogromnog nedostatka adekvatne gradacije u veličini, broju i vrsti sala, nedostatak svih vrsta sistema koje čine savremeni objekat, a naročito audio vizuelne opreme i na kraju ogromni troškovi održavanja.
Postavili smo održiv koncept kroz koji smo uvećali i struktuirali kongresne kapacitete, izdvojili poslovno komercijalni deo i u potpunosti uveli objekat u 21. vek kroz najsavremenije sisteme i opremu koja će biti ugrađena. Koncept je verifikovan od strane specijalizovane konsultantske firme Gaining Edge iz Australije, a i okupili smo sve najveće domaće stručnjake koji su uz pomoć specijalizovanih konsultanata iz Evrope radili na modernizaciji i inovacijama u Sava Centru. Gaining Edge nam je takođe i postavio inicijalni biznis model koji smo dalje razvijali. Kroz ovaj proces smo upoznali i mnogo stručnjaka, koji imaju svetske reference i ne rade obično na našem tržištu ali su želeli da učestvuju na Sava Centru zbog njegovog značaja i simbolike. Po započinjanju radova, kada smo počeli demontaže, čekalo nas je jos iznenađenja, tako da je suština pristupa zapravo u konstantnom prilagođavanju promenama, fleksibilnosti, brzom odlučivanju i u beskompromisnosti u želji da u region vratimo objekat ovog značaja i izuzetnosti koji će ponovo postaviti standarde u kongresnom biznisu, poslovanju, odnosu prema nasleđu i uvođenju inovacija.
Koje su glavne inovacije ili trendovi koje Delta Real Estate Grupa primenjuje kako bi ostala konkurentna na tržištu?
Kao i u bilo kojoj drugoj industriji tako i u Real Estate-u - brzina, praćenje najnovijih trendova u dizajnu, građevini i primeni novih koncepta su od suštinskog značaja za opstanak na tržištu.
Do sada je u našoj kompaniji primenjen niz inovativnih rešenja, a sve u cilju poboljšanja zaštite životne sredine, smanjenja emisije štetnih gasova, operativnih troškova, skraćenje rokova kao i povećanja održivosti objekata.
Instaliranje solarnih elektrana na krovovima objekata, korišćenje sanitarija sa niskom potrošnjom vode i prikupljanje kišnice za zalivanje zelenih površina su principi zelene gradnje koje realizujemo kroz naše projekte.
Prvi u regionu smo primenili Memory steel tehnologiju za sanaciju grede, a naša poslovna kuća Delta House projektovana je sa UNIDOME loptama. Takođe, koristimo pametne tehnologije koje obuhvataju merenje nivoa CO2 i praćenje zauzetosti prostora. Na osnovu ovih podataka, automatizovano se prilagođava rad termotehničkih instalacija i nivoa osvetljenja, što rezultira smanjenjem troškova. Održivost instalacija poboljšavamo kroz selfhealing elemente BMS-a, a tu je i briga o kvalitetu vazduha kroz implementaciju sistema za jonizaciju istog.
Zelene, sertifikovane zgrade više nisu samo trend, već se šire u sve segmente nekretnina. Trenutno se pripremamo da uključimo sertifikate o zelenoj gradnji u našu buduću ponudu stambenih objekata, zajedno s tehničkim rešenjima koja će omogućiti značajno smanjenje potrošnje energije u tim objektima.
Promene u kulturi postavljaju nove zahteve i potrebu za inovacijama. Uvođenje sveprisutnog hibridnog načina rada zahteva prilagodljive koncepte u ponudi kancelarijskih prostora dok su sektoru industrijskih skladišta, robotizovana rešenja neizbežna zbog sveprisutnijeg nedostatka radne snage. Iako zahteva veća ulaganja takvu inovaciju smo već primenili u magacinu u Staroj Pazovi za naš e-comerce biznis, Ananas.
Kako vidite budućnost real estate industrije u Srbiji? Da li postoji potencijal za dalji rast i razvoj?
Naše tržište nekretnina je relativno mlado i i dalje se nalazi u fazi rasta i razvoja. Prvi tržni centri su se počeli pojavljivati od 2007. godine, sa otvaranjem našeg Delta City-ja. Prve moderne poslovne zgrade su izgrađene u prvoj deceniji 21. veka, dok je pravi bum u izgradnji stambenih objekata počeo pre šest, sedam godina. Ipak, još uvek nismo dostigli evropski prosek u kvadratima stambenog prostora po broju stanovnika, čak i kada posmatramo veće gradove u Srbiji, uključujući i Beograd. Postoji značajan prostor za rast na tržištu nekretnina, pod uslovom da se održi zdrava ekonomska situacija i stvore povoljni ekonomski uslovi, posebno uz brzu državnu administraciju i savremena urbanistička rešenja.