Šrinkflacija nije novina, ali se u poslednje vreme u marketima širom sveta viđa sve češća zloupotreba, pa je tako institucija Zaštitnika potrošača u Hamburgu saopštila da je tokom prethodne godine dobila više prijava zloupotrebe
Smanjenje gramaže proizvoda nije novina i ima svoj naziv (šrinkflacija, od reči "shrink" što na engleskom jeziku znači skupljanje ili smanjenje), ali u poslednje vreme počelo da se zloupotrebljava po marketima i gotovo nema zemlje gde se neko od potrošača nije bar jednom požalio na to. Dok Nemačka "vara svoje kupce po marketima", Francuska je uspela da doskoči triku i izbori se sa ovakvim poskuljenjima.
Žalba stigla i do Evropske komisije
"Gramaža se smanjuje, cena ostaje ista", najčešće su pritužbe, a od države do države razlikuje se i borba protiv te pojave. Zabrinutost među potrošačima dovela je i do zahteva Odbora za zaštitu potrošača upućenog Evropskoj komisiji, koji traži da se takvi proizvodi ubuduće posebno obeležavaju kako bi kupci bili obavešteni o smanjenju pakovanja i nepromenjenoj ceni.
U Francuskoj već postoji praksa označavanja ovakvih proizvoda narandžastom bojom. Važno je naglasiti potrebu za strožom kontrolom sastojaka u proizvodima, jer se sve češće primenjuje praksa dodavanja jeftinijih sastojaka bez odgovarajućeg obaveštenja na pakovanju ili deklaraciji proizvoda.
Osim toga, izneti su zabrinjavajući primeri iz Nemačke i Poljske gde su primećena smanjenja aktivnih sastojaka u zubnim pastama. Upozorava se i na trend povećanja jeftinijih suplemenata u hrani, dok se istovremeno smanjuje prisustvo skupljih prirodnih sastojaka, što može imati negativne posledice po zdravlje potrošača. Takođe, naglašava se nedostatak informacija o zamenskim sastojcima na pakovanjima proizvoda.
Porast varanja u nemačkim marketima
Kod jeftinijih prehrambenih proizvoda, u nemačkim diskontima je nađeno više slučajeva "skrivenog poskupljenja" korišćenjem upravo ove taktike.
U ranijoj izjavi institucija Zaštitnika potrošača u Hamburgu saopštila je da je dobila više prijava zloupotrebe. Kao primer naveli su, između ostalog, jagnjeći stek u lancu Aldi koji se prošle godine prodavao za 6,99 evra, ali umesto 400 grama, pakovanje je "neprimetno" postalo lakše za 100 grama. Potrošači su se žalili i na picu u diskontu koja je sa 2,49 poskupela na 2,99 evra, uz smanjenje gramaže sa 460 na 410 grama.
Francuzi "doskočili" prevari
Francuski supermarket "Carrefour" osmislio je zanimljiv način kako da ukaže svojim potrošačima da proizvođači smanjuju pakovanje, ali ne i cenu. Na policama pored spornih proizvoda mogu se pronaći stikeri "šrinkflacija", a u nekim marketima su umesto nalepnicama obeleženi upadljivom narandžastom bojom.
Inflacija došla i po pivo
Pivari u Velikoj Britaniji smanjuju sadržaj alkohola, ali ne i cenu za nekoliko svojih najpopularnijih piva. Grin King, veliki lanac pivara i pabova u Velikoj Britaniji, smanjio je sadržaj alkohola u svom popularnom Old Speckled Hen pale aleu na 4,8 odsto sa 5 odsto, rekao je letos portparol za CNN.
U martu, najstarija pivara u zemlji, Šepard Neame, smanjila je sadržaj alkohola svojih flaširanih piva Spitfire i Bišops Finger na 4,2 odsto, odnosno 5,2 odsto, sa 4,5 odsto i 5,4 odsto, rekao je portparol.
Zanimljivo je da su pivari zadržali veličinu svojih flaša i limenki, sa istom količinom tečnosti, ali su smanjili količinu alkohola. Rečeno je da ova "inflacija pića" odražava praksu proizvođača hrane i supermarketa da smanjuju veličinu svojih proizvoda bez smanjenja cena.
(EURACTIV.rs)