Ekonomija

NA POMOLU KRAH JOŠ JEDNOG NEMAČKOG GIGANTA: Zašto Folksvagen zatvara fabriku i otpušta radnike?

Iz Folksvagena se ne oglašavaju, ali poruka iz septembra, da neće produžiti ugovore na određeno vreme za 269 zaposlenih, jasno ukazuje kojim tokom će ići priča.

Izvor: EPA-EFE/FILIP SINGER

Posle ambicioznog početka proizvodnje električnih automobile 2020. godine, činilo se da Nemačka i Folksvagen idu ka pozicioniranju u sam vrh vodećih svetskih proizvođača e-automobila.

Ipak, pokazalo se da je tržište preveliki zalogaj za njih, pa su se nad dobrim delom industrije nadvili tamni oblaci, a nemačka dobila još jednu fabriku koja stoji na staklenim nogama.

Kada se pre desetak dana pojavila vest kako u Cvikau i Drezdenu Folksvagen obustavlja proizvodnju električnih automobila VW ID3 i Cupra, deo javnosti ju je prihvatio s nepoverenjem jer su pre samo nekoliko meseci najavili nova ulaganja u električne automobile.

Međutim, vest se pokazala tačnom, a obustava proizvodnje se za sada odnosi samo na prve dve sedmice oktobra. Razlog je naizgled jednostavan, znatno slabljenje potražnje, prenose mediji.

"Zbog trenutne situacije na tržištu, proizvodnja će biti smanjena tokom jesenskih praznika u Saskoj od 2. do 13. oktobra u VW-ovoj fabrici u gradu Cvikau", kazao je portparol kompanije.

Izvor: EPA-EFE/ALEX PLAVEVSKI

Jedna od dve proizvodne linije će biti privremeno zatvorena, dok će proizvodnja modela ID4, ID5, Audi Q4 e-tron i Audi Q4 Sportback e-tron nastaviti.

Za sada nije poznato kako će se to odraziti na zaposlene, jer se iz kompanije ne oglašavaju, ali poruka iz septembra, da neće produžiti ugovore na određeno vreme za 269 zaposlenih, jasno ukazuje kojim tokom će ići priča.

Zašto dolčazi do opadanja potražnje za električnim automobilima?

Stručnjaci kažu da postoji nekoliko razloga.

Konkurencija. Tesla bolje korespondira sa željama konzumenata električnih automobila. Što više, moglo bi se reći kako je Tesla Elona Maska zapravo i sama proizvela žudnju za takvim vozilima. Folksvagen i ostali proizvođači zasad nisu pronašli način kako pobediti Maska u njegovoj igri.

Kineski e-automobili. S tako niskim cenama proizvodnje, Evropljani se ne mogu nositi. Rast cene energenata, odnosno inflacija, takođe su razlozi smanjene potražnje.

Ukidanje podsticaja. Od 1. septembra samo privatne osobe imaju u Nemačkoj pravo na premije prilikom kupovine e-vozila. Kompanije koje kupuju e-vozila više neće dobijati podsticaje od države. Nemačko udruženje automobilske industrije smatra da će potpuno ukidanje podsticaja za službena vozila “naštetiti tržištu i dodatno opteretiti srednja preduzeća”, piše Biznisinfo.ba.

Vlada je još sredinom 2022. smanjila vriednost potpora za nove e-automobile, tvrdeći da su postali dovoljno privlačniji za kupce, te kako državna pomoć više nije potrebna. Broj električnih vozila u Nemačkoj pao je odmah nakon toga.

Prošle godine kupci e-automobila dobili su od države do 6.000 evra za kupovinu novog vozila (uz 3000 evra popusta od samih proizvođača automobila). Početkom ove godine potpora je pala s 3.000 na 4.500 evra i dodatno će se smanjiti od januara 2024.

(EURACTIV.rs)