Ekonomija

EVROPSKA KOMISIJA ZABRANILA SPAJANJE DVA GIGANTA: "Buking" ostao bez skoro dve milijarde dolara zbog konkurencije

EK je obrazložila svoju odluku rečima da se na ovaj način sprečilo apsolutno preuzimanje tržišta dve ionako velike i rasprostranjene kompanije

Izvor: EPA-EFE/STEPHANIE LECOCQ

Prema pravilima EU o spajanju, Evropska komisija je u ponedeljak blokirala spajanje Booking.com i eTraveli, navodeći kao razlog već dominantnu poziciju prve kompanije na tržištu.

Booking.com, sajt za smeštaj i putovanja na mreži, trebalo je da preuzme eTraveli, turističku agenciju orijentisanu na letove, u ugovoru vrednom 1,6 milijardi evra.

Komesar za pravosuđe i konkurenciju Didier Rajnders rekao je da bi nakon istrage i s obzirom na to da "Buking" ima dominantnu poziciju u hotelskoj onlajn turističkoj agenciji (OTA) u Evropi, bilo "veoma opasno uvećanje već toliko dominantne pozicije na tržištu".

Prema Uredbi Evropske unije o spajanju, Komisija može da proceni spajanja i akvizicije u slučaju kompanija sa prometom iznad određenog praga. Može da blokira spajanja koja bi sprečila poštenu konkurenciju u Evropskom ekonomskom prostoru.

Komisija dala obrazloženje odluke

Prema saopštenju Komisije za štampu, tokom istrage su dobili povratne informacije od zainteresovanih strana da će transakcija proširiti dominantnu poziciju Bukinga, smanjiti konkurenciju i povećati cene za hotele i potrošače.

Takođe je utvrđeno da bi transakcija omogućila Bukingu da preuzme glavni kanal za privlačenje kupaca. Pošto su usluge letenja OTA drugo najveće tržište posle hotela, Buking je mogao da iskoristi popularnost eTravelija da postane glavni OTA let u Evropi.

Spajanjem bi preuzeli tržište

"Buking" je vodeći u hotelskoj onlajn industriji u Evropi, sa tržišnim udelom od više od 60%, a eTraveli je drugi vodeći provajder OTA usluga letenja. Spajanjem, "Buking" bi mogao da postane lider u sektoru OTA letova.

Takođe su rekli da će transakcija otežati konkurentima da osporavaju dominaciju Buking-a na hotelskom OTA tržištu i da će povećati barijere za ulazak i širenje za druge kompanije.

Buking je predložio da se klijentima da izbor prilikom kupovine karata za let tako što bi prikazao hotelske ponude od konkurenata, omogućio korisnicima da kliknu na ponudu, a zatim bi bili preusmereni na veb lokaciju OTA hotela.

Komisija smatra da ovo ne bi poništilo zabrinutost zbog konkurencije, posebno zato što bi podsajt Booking.com, pod nazivom Kaiak, kontrolisao aspekte implementacije. Kajakov algoritam takođe funkcioniše kao crna kutija i stoga bi bilo veoma teško pratiti.

Štaviše, stranica za odjavu leta je samo mali deo mogućnosti unakrsne prodaje koje je "Buking" mogao da iskoristi. 

U EU zadovoljni odlukom, "Buking" najavljuje žalbu

Kim van Sparrentak, zeleni poslanik u Evropskom parlamentu i izvestilac za regulativu o kratkoročnom zakupu, rekao je za Euractiv da je "ovo dobra vest i velika promena u primeni zakona o konkurenciji za digitalna tržišta".

Van Sparrentak, koja je pokušala da ojača gore pomenutu regulativu kako bi postavila više ograničenja na industriju, dodala je da je „srećna što vidi kako se plima okreće“ u pogledu dometa velike tehnologije.
Marie Audren, generalni direktor HOTREC-a, krovnog udruženja hotela, restorana, pabova i kafića, rekla je da oni već dugo upozoravaju na tržišnu moć "Bukinga" i njegovom uticaju na evropske hotelijere i da će udruženje "ostati na oprezu i snažno reagovati na sve poslovne odluke koje negativno utiču na MSP hotele".

Dok deo javnosti pozdravlja odluku, logično, "Buking" negoduje i najavljuje žalbu. Tvrde da su britanska uprava za konkurenciju i tržišta i američka Federalna trgovinska komisija odobrili dogovor i tvrdili da će to biti od koristi potrošačima.

(EURACTIV.rs)