Ekonomija

ŠTA JE SA NEMAČKOM AUTOMOBILSKOM INDUSTRIJOM? Dok Šolc govori o poboljšanju, mnogi ne dele njegovo mišljenje

Suočen sa ekološkim kritikama, nemački kancelar Olaf Šolc branio je elektirčnu mobilnost kao veliko društveno dostignuće i pozvao proizvođače automobila da električne automobile učine dostupnim svima.

Izvor: EPA-EFE/Andy Rain

Nemačka automobilska industrija je pod pritiskom, jer cene energije i spoljna politika dovode u pitanje evropske proizvodne lokacije, kineski proizvođači automobila sve više osvajaju električna vozila, a ekološki propisi sve više počinju da "grizu".

Međutim, otvarajući godišnju konferenciju za automobilsku industriju, nemački kancelar Olaf Šolc je dao pozitivno predviđanje, dok je branio industriju od kritika ekologa.

"Uveren sam: mobilnost ostaje obećanje za budućnost, ne samo za našu zemlju već i širom sveta", rekao je Šolc u utorak (5. septembra) na otvaranju IAA sajma mobilnosti u Minhenu.

"Nećete ostati bez posla", rekao je proizvođačima automobila pre nego što je obišao izložbene štandove nekih od najvećih automobilskih kompanija u zemlji, kao što su BMV, Mercedes-Benz, Folksvagen, Kontinental i Boš.

"Istovremeno, svi se možemo složiti da u budućnosti moramo da se krećemo na način koji ne šteti našoj planeti i našoj životnoj sredini", dodao je on.

Sajam automobila bio je pod pritiskom ekologa, koji su osudili neuspeh zemlje da ispuni klimatske ciljeve u sektoru transporta, a aktivisti su ometali kancelarovu turneju uzvikujući slogane poput "žurka je gotova" i pozivajući na "manje automobila".

"Tim" za električnu mobilnost

Šolc je obećao automobilskoj industriji da će kreatori politike delovati kao "tim" koji će promovisati uvođenje električnih vozila.

"I dolazim vam danas ovde kao posvećen član ovog tima", dodao je on, naglašavajući potrebu da proizvođači automobila odigraju svoju ulogu nudeći pristupačna električna vozila javnosti.

"Ali država takođe daje svoj doprinos, posebno u smislu jeftinije električne energije", dodao je Šolc, obećavajući da će brzo dodati kapacitete vetra i solarne energije kako bi se smanjile cene električne energije za industriju.

Poljska vlada je nedavno iskoristila nedostatak pristupačnih električnih vozila kao argument za osporavanje planiranog ukidanja benzinskih i dizel automobila u EU pred Sudom pravde EU, upozoravajući na rizik od "socijalne isključenosti".

Šolc je, nasuprot tome, istakao poboljšanja u pristupačnosti električnih vozila tokom celog njihovog životnog ciklusa.

Izvor: EPA-EFE/JULIEN WARNAND

"Već sada benzin košta skoro tri puta više od struje na 100 kilometara. Prosečan električni automobil često se amortizuje nakon samo pet godina. Dakle, od tada pa nadalje, ne samo da vozite čistije, već i jeftinije", dodao je on, rekavši da očekuje da će se vreme amortizacije električnih vozila "i dalje smanjiti" u budućnosti.

Šolc je takođe obećao da će isporučiti infrastrukturu za punjenje, rekavši da je njegov cilj da punjenje bude "jednostavnije i lakše" od dopunjavanja benzinskih automobila.

"Bićemo prva zemlja u Evropi koja će uvesti zakon koji obavezuje operatere skoro svih benzinskih stanica da obezbede objekte za brzo punjenje sa najmanje 150 kilovata za električne automobile", rekao je Šolc.

Takmičenje sa Kinom

Šolc je takođe demonstrativno pozdravio kineske proizvođače automobila na sajmu automobila, potez koji su posmatrači industrije pažljivo pratili.

"Zemlje koje su postigle veći prosperitet u toku globalizacije, tamošnji radnici, nemaju ništa manje pravo na mogućnosti modernosti od nas", prokomentarisao je Šolc o Kini.

Kinesko tržište automobila sada nadmašuje nemačke proizvođače automobila na njihovom domaćem terenu sa velikom ponudom pristupačnih električnih vozila koja je izazvala nelagodu u Nemačkoj.

Ali Šolc je tvrdio da je kineska konkurencija dobra za nemačku automobilsku industriju.

Izvor: EPA-EFE/Stepahnie Lecocq



"Poštena konkurencija stimuliše poslovanje. To je u interesu potrošača. Istovremeno, nema sumnje o međunarodnoj konkurentnosti Nemačke kao automobilske zemlje", dodao je on, ukazujući na gustinu dobavljača i istraživačkih laboratorija u zemlji.

Predstavnici industrije, međutim, nisu delili ovaj optimizam.

"Teret i birokratija, posebno iz Brisela, ali nažalost i iz Berlina, gospodine kancelaru, nastavljaju da rastu, suprotno svim uveravanjima", rekla je Hildegard Miler, šef nemačkog udruženja za automobile VDA.

U nedavnom saopštenju, nemačka vlada se obavezala da će pokrenuti inicijativu sa Francuskom za smanjenje regulatornog opterećenja EU za kompanije i takođe je obećala da će smanjiti opterećujuća pravila u okviru sopstvene nadležnosti.

"Sve čvršća pravila onemogućavaju kompanijama da inoviraju", požalila se Miler.

"Ovo mora da bude poziv za buđenje kada se očekuje da ćemo rasti manje od svih drugih industrijalizovanih zemalja, kada se povećava broj preseljenja kompanija i zatvaranja lokacija i kada se ljudi pitaju da li Nemačka ponovo postaje 'bolesnik Evrope', " rekla je o nedavnoj naslovnici britanskog magazina The Economist.

(EURACTIV.rs)