Ekonomija

DRŽAVA DAJE DO 2.900 EVRA ZA ZAMENU STARIH AUTOMOBILA: Ovo su svi detalji i uslovi

Cilj akcije, koja će se sprovoditi u više faza, jeste smanjenje zagađenja vazduha

Izvor: EPA-EFE/STEPHANIE LECOCQ

Vlasnici starih vozila sa motorom norme Euro 1, 2 ili 3, od 1. januara mogu svoja vozila predati državi na reciklažu, a zauzvrat će dobiti subvenciju za kupovinu drugog vozila koje se kreću od 2.100 do 2.900 u zavisnosti od kategorije vozila.

Cilj akcije zamene starih automobila, koja će se sprovoditi u više faza, jeste smanjenje zagađenja vazduha.

Plan Vlade Srbije je da u prvoj fazi eliminiše iz saobraćaja 140.000, jer predstavljaju velike zagađivače sredine iako je saobraćaj samo jedan od problematičnih segmenata kada je reč o emisiji štetnih gasova.

Kolike će biti subvencije?

Ideja je da se za svaki reciklirani auto dobije subvencija od 2.100 evra, za lako teretno vozilo 2.500, a za autobus 2.900 evra kako bi se kupilo vozilo ne starije od 2015. godišta sa motorom Euro 6.

"Sa tim novcem nije moguće kupiti Euro 6 auto, ali dobro dođe da bi se dopunio budžet. Međutim, realno nije moguće, jer ti automobili Euro 6 od 2015. ili 2016. godište koji su i za evropske standarde stari, za njih treba izdvojiti 15.000 ili 20.000 i to onda ne znači puno", kaže za Euronews Srbija stručnjak za automobilizam Dragan Simić.

Izvor: EPA-EFE/STEPHANIE LECOCQ

U zavisnosti od godišta i stanja, neki modeli sa euro 6 motorom mogu se naći i po cenama nižim od 10.000 evra.

Budući da je prosečna starost automobila oko 17 godina i da je u Srbiju i dalje dozvoljeno uvoziti vozila sa motorima Euro 3, Jezdimirović zaključuje da će planirana zamena biti složen proces, kao i da je veliko pitanje da li Srbija ima kapacitete da reciklažu sprovede na ekološki ispravan način.

Srbija nema dovoljno reciklaznog kapaciteta

Reciklaža nije jednostavna stvar na prvom mestu jer Srbija nema dovoljno reciklažnog kapaciteta, smatra Lidija Piroški iz auto-moto revije "Vrele gume"

U automobilu najpre moraju da se odvoje fluidi, koji su vrlo često opasni i veliki zagađivači, odnosno ulja i tečnosti iz akumulatora, potom čvrsti delovi, plastika, metali, kablovi, staklo...

Procenjuje se da u Srbiji ima oko milion starih automobila sa euro 3 i euro 4 motorom, što je ozbiljna koliičina automobila.

Drumski saobraćaj izvor zagađenja

Evropska unija je 2019. godine radila jedno istraživanje koje je pokazalo da 39 odsto čestica azot monoksida dolazi iz putnog saobraćaja.  

Zato su stručnjaci složni u stavu da bi moralo da se radi na akcijama koje bi za cilj imale smanjivanje zagađenja koje izazava drumski saobraćaj.

"Euro 3 izbaciju 500 miligarama azot monoksida po kilometru, ako je on prošao 200.000 kilometara, zamislite koja je to zastrašujuća količina, a mi ih imamo oko milion možda i više", rekla je Piroški.

Ona kaže da se godišnje proda više od 70 miliona novih vozila na svetu, od toga su 10 odsto hibridi i električni automobili, a 90 odsto su i dalje tradicionalni automobili.

Cilj akcije je da se smanji emisija azot monoksida i ugljen dioksida, čestica koje najviše zagađuju troposferu.

"Automobil 2005. godište je jako star automobil, tehnologija se razvija", rekla je Piroški.

Dodala je da EU subvencioniše moderne tehnologije i da treba stići do 2035. kada će se za 100 odsto smanjiti emisija štetnih čestica i štetnih gasova.

(EURACTIV.rs)