Ekonomija

NEMAČKA I DALJE U RIZIKU OD RECESIJE: Pad proizvodnje najveća "boljka", da li ostaju bez automobilske industrije?

Industrijska proizvodnja u najvećoj evropskoj ekonomiji pala je za 1,5 odsto u junu u poređenju sa majom, što je podstaknuto padom od 3,5 odsto u ogromnom nemačkom automobilskom sektoru.

Izvor: EPA-EFE/MARTIN DIVISEK

Pad industrijske proizvodnje u Nemačkoj, mnogo veći nego što su prognozirali ekonomisti, povećava rizik da će se proizvodnja smanjiti kasnije ove godine, što bi potencijalno odvelo Nemačku u recesiju, ponovo

Građevinski sektor, gde je proizvodnja smanjena za 2,8 odsto, takođe je imao negativan uticaj na ukupnu industrijsku proizvodnju, saopštio je u državni Zavod za statistiku.

Nemačka je tek izašla iz recesije u periodu od aprila do juna, pošto je bruto domaći proizvod (BDP) bio jednak u poređenju sa prethodnim tromesečjem, ali najnoviji privremeni podaci sugerišu da blago poboljšanje stanja privrede možda neće potrajati.

“Očekujemo da će pad industrijske proizvodnje biti jedan od faktora koji će uzrokovati ponovno smanjenje nemačkog BDP-a u drugoj polovini ove godine“, napisala je Franziska Palmas, viši ekonomista za Evropu u Capital Economics-u.

Jorg Kramer, glavni ekonomista u drugoj najvećoj nemačkoj banci Comerzbank, takođe je predvideo pad BDP-a kasnije ove godine.

Nemačka automobilska industrija čini 5 odsto privrede

Nemačka automobilska industrija, koja čini oko 5 odsto privrede, bori se da se oporavi od udarca koji je zadala pandemija i iskomplikovani lanci snabdevanja zbog korone.

Oko 2,2 miliona automobila sišlo je sa proizvodnih traka u prvoj polovini godine, prema nemačkom udruženju automobilske industrije. Iako je to bio značajan porast u poređenju sa istim periodom 2022. godine, proizvodnja je i dalje 10 odsto niža nego u prvoj polovini 2019. Dostizanje nivoa proizvodnje pre pandemije može još potrajati.

Izvor: EPA-EFE/FILIP SINGER

"S obzirom na ukupnu ekonomsku situaciju i razvoj pristiglih porudžbina, može se očekivati da će se visoke stope rastaproizvodnje uskoro usporiti. Zaostatak velikih porudžbina se polako smanjuje", rekla je Hildegard Miler, predsednica industrijskog tela, u izjavi prošlog meseca.

U drugim delovima nemačkog industrijskog sektora, koji uključuje proizvodnju energije, izgledi su nešto bolji. Nove porudžbine u proizvodnji skočile su za 7 odsto u junu u odnosu na prethodni mesec, pokazali su privremeni podaci u petak, iako su brojke iskrivljene velikim porudžbinama.

"Nemačka industrija ostaje u teškim vodama", rekao je Salomon Fidler, ekonomista u čuvnoj privatnoj banci Berenbergu ukazujući, između ostalih faktora, na prošlogodišnji šok cena energije i slabost potražnje u SAD i Kine.

Folksvagen u problemu

Folksvagen, najveći evropski proizvođač automobila, bori se sa sporom prodajom u Kini - svom najvećem pojedinačnom tržištu – gde gubi od lokalnih konkurenata.

Kompanija je prijavila pad isporuka u Kini od 14,5 odsto u prvom kvartalu. Oporavlja se u aprilu i maju, ali su isporuke u prvoj polovini sveukupno i dalje bile 1,2 odsto manje u odnosu na isti period 2022.

Širi nemački industrijski sektor morao je da se bori sa visokim cenama energetika, koje su već rasle u Evropi kada je Rusija izvršila invaziju na Ukrajinu u februaru 2022. godine, dovodeći ih do rekordno visokih cena. Cene prirodnog gasa u Evropi su od tada pale na 44 odsto ispod svog predratnog nivoa.

Berenberg očekuje da će Nemačka ponovo pasti u "blagu recesiju" u drugoj polovini ove godine, dodao je Fidler.

(EURACTIV.rs)