Ekonomija

NAJVEĆI MOBILNI PROVAJDER U VELIKOJ BRITANIJI OTPUŠTA 55.000 RADNIKA: Petinu će zameniti veštačka inteligencija

Autor Aleksandra Vrbica

Smanjenje broja zaposlenih sa sadašnjih 130.000 uključuje osoblje i izvođače radova.

Izvor: EPA/LAWRENCE LOOI

Telekomunikacioni gigant BT će do kraja decenije otpustiti do 55.000 radnika, uglavnom u Velikoj Britaniji, jer smanjuje troškove. Do petine tih otkaza doći će u sektoru usluga za korisnike, pošto će osoblje biti zamenjeno tehnologijom koja uključuje veštačku inteligenciju.

Smanjenje broja zaposlenih sa sadašnjih 130.000 uključuje osoblje i izvođače radova.

„Kad god dobijete nove tehnologije, možete postići velike promene", rekao je izvršni direktor Filip Jansen.

Rekao je da "generativni AI" alati kao što je ChatGPT - koji mogu pisati eseje, skripte, pesme i baviti se kodiranjem - "daju nam samopouzdanje da možemo ići još dalje".

Jansen je rekao da će veštačka inteligencija učiniti usluge bržim, boljim i besprekornim, dodajući da promene ne bi značile da će se kupci „osećati kao da imaju posla sa robotima".

„Onlajn smo, imamo 450 prodavnica i to se uopšte ne menja", rekao je on. „Postoji mnogo mogućnosti za naše klijente u BT-u i sa puno ljudi ovde mogu da razgovaraju."

Jansen je dodao da „nove tehnologije pokreću nova radna mesta", iako je BT rekao da će imati „mnogo manju radnu snagu" do kraja 2020-ih.

BT, koji je najveći širokopojasni i mobilni provajder u Velikoj Britaniji, trenutno nastavlja da širi svoju optičku mrežu. Kompanija je rekla da kada posao bude završen, neće joj trebati toliko osoblja za izgradnju i održavanje svojih mreža.

Pored toga, novija, efikasnija tehnologija, uključujući veštačku inteligenciju, znači da će u budućnosti biti potrebno manje ljudi za opsluživanje kupaca, navodi se u saopštenju.

Ovaj potez dolazi ubrzo nakon što je Vodafon najavio da će otpustiti desetinu svog osoblja u naredne tri godine, što je 11.000 radnih mesta.

Izvor: EPA-EFE/Andy Rain

Rezovi u Velikoj Britaniji

Jansen je rekao da će BT postati „biznis sa svetlijom budućnošću", a kompanija planira da ukine između 40.000 i 55.000 radnih mesta do 2030. godine.

Firma ima oko 80.000 zaposlenih u Velikoj Britaniji i tu će se najviše smanjiti broj radnika, a ima i oko 20.000 zaposlenih u inostranstvu. Takođe ima 30.000 izvođača, uglavnom u inostranstvu. Mnoga od tih radnih mesta će nestati.

Planirani rezovi su sledeći:

- Više od 15.000 osoblja dok BT završi izgradnju optičkih mreža u Velikoj Britaniji
- Više od 10.000 osoblja jer nove mreže u UK zahtevaju manje održavanja
- Više od 10.000 radnika će ostati bez posla zbog korišćenja nove tehnologije, uključujući veštačku inteligenciju
- Oko 5.000 radnika će izgubiti posao zbog restrukturiranja.

Iz sindikat za komunikacije i radnike rekli su da najava BT-a "nije iznenađenje".

Uvođenje novih tehnologija širom kompanije, zajedno sa završetkom izgradnje optičke infrastrukture koja će zameniti bakarnu mrežu, uvek će rezultirati manjim troškovima rada za kompaniju u narednim godinama", rekao je portparol sindikata.

Ali sindikat je rekao da želi da BT zadrži što je moguće više svojih ključnih zaposlenih, uz otpuštanje radnih mesta od strane podizvođača „u prvom redu", i da se uloge ne zamenjuju kada ljudi napuštaju posao.

Saopštenje BT-a je objavljeno pošto je firma prijavila pad profita od 12% (1,7 milijardi funti) za godinu dana do aprila.

Njegove akcije su pale za više od 7% nakon što su rezultati bili ispod očekivanja analitičara.

Džejms Barford, šef istraživanja telekomunikacija u Enders Analisis, rekao je da je smanjenje radnih mesta u BT-u uglavnom bilo zbog manjeg broja ljudi koji su potrebni u izgradnji mreža, dok su smanjenja u Vodafonu predstavljala „opštiju uštedu u efikasnosti".

On je rekao da su u oba slučaja planovi "već uveliko na snazi, sa uštedama koje su prethodno opisane u monetarnom smislu, a ne u smanjenju broja zaposlenih".

Kompanije sada najverovatnije govore o otpuštanju radnih mesta „kako bi ubedile skeptične investitore da će zaista ostvariti obećanu uštedu", dodao je Barford.

(EURACTIV.rs)