Društvo

EVROPSKI GRADOVI VODE BORBU PROTIV MASOVNOG TURIZMA: Da li takse za turiste vode ka potpunoj zabrani posete destinacija?

Veliki evropski gradovi uvode ulaznice, zone za posetioce i takse u pokušaju borbe protiv masovnog turizma, pa su tako u Amsterdamu i Barseloni uvedene turističke takse, dok se turističko razgledanje Akropolja i Aja Sofije plaća

Izvor: FOTO: J.N./Euractiv

Problem masovnog turizma nije novina i upravo iz tog razloga vlasti pojedinih zemalja traže načine da veliki priliv turista na pojedine popularne destinacije stave pod kontrolu, kako bi olakšali život lokalnom stanovništvu.

Od naplate ulaznica do organizovanog prevoza koji dovozi i odvozi određeni broj turista tokom dana, uvećanja turističkih taksi…svaka se na svoj način trudi, naročito zbog najave Svetske turističke organizacije da bi ova godina mogla oboriti rekorde kada je međunarodni turizam u pitanju.

Amsterdam podigao takse

Turističke takse Amsterdama su među najvišim u Evropi - dnevna naknada koju plaćaju kruzeri za dnevne posetioce skočila je na 14 evra (15 dolara) po osobi, dok je noćna taksa ugrađena u cene hotelskih soba porasla na 12,5 odsto od cene sobe.

U kampanji “Stay away” Amsterdam, poznat kao mesto gde zabava ne prestaje, ima za cilj da ograniči dolazak brodova koji dovode desetine hiljada turista na jednodnevne izlete koji doslovno rečeno pustoše grad, preneo je TU magazin. Trenutno kruzeri mogu pristati u blizini centra grada u Cruise Port Amsterdam koji se nalazi u središtu grada. Luka se nalazi unutar normalne pešačke udaljenosti od popularnih turističkih odredišta poput Kraljevske palate, kuće Ane Frank i četvrti crvenih fenjera.

Izvor: Printscreen/Youtube/Atmos Walks

Gradske vlasti su takođe zbog velike posećenosti turista odlučile da ograniče broj turističkih noćenja na 20 miliona godišnje. To što bi za početak iznosilo smanjenje za oko 10 posto, iako je udruženje građana tražilo da se broj noćenja smanji na maksimum 12 miliona godišnje.

Barselona kontroliše broj poseta

Pored već postojeće turističke takse koja važi za sve noćne posetioce, Barselona sada naplaćuje taksu za dolazak putnika na kruzerima, koju plaćaju kompanije za krstarenje.
Sredstva prikupljena od taksi biće usmerena u lokalne projekte razvoja, od turističkih ruta do kulturnih znamenitosti do javnih toaleta na plažama. 

Dodatne mere usmerene ka brodovima za krstarenje uključuju zatvaranje nekadašnjeg pristaništa za kruzere u centru grada, prisiljavajući velike brodove da se usidre dalje. Ovaj potez takođe je smanjio maksimalan broj kruzera koji mogu da pristanu u Barselonu sa osam na sedam.

Izvor: Foto: EURACTIV/J.N.

Trg Plaza de Espana u Sevilji jedan je od glavnih gradskih atrakcija već skoro sto godina. Međutim, nekoliko hiljada posetilaca iz celoga sveta koji svaki dan prolaze preko trga, pešice ili u konjskim zapregama, uskoro će morati da plate za ovu privilegiju. Prihodi od planiranih ulaznica su određeni za njegovo održavanje, prenosi Gardijan.

"Planiramo da zatvorimo trg i naplaćujemo turistima finansiranje njegovog očuvanja i osiguranje njegove sigurnosti", izjavio je gradonačelnik Sevilje, Hose Luis Sanz na meži X, objavivši video koji prikazuje pločice koje nedostaju i oštećene fasade i pojasnio da lokalno stanovništvo kao i posetioci iz pokrajine Andaluzija da neće morati da plate posetu trgu.

Razgledanje Aja Sofije samo uz kupljenu ulaznicu

Od januara ove godine strani posetioci Aja Sofije u Istanbulu, koju godišnje poseti oko 3,5 miliona ljudi, plaćaju 25 evra za tu privilegiju. Venecija je toliko preplavljena posetiocima da je uvela nešto kao ulaznicu za ceo grad, koja se kreće od 3 do 10 evra.

Pariz je gotovo utrostručio boravišne takse; zavisno od dela grada i vrste smještaja cene su skočile sa 0,25-5 evra na 0,65-14,95 evra. Firenca se dugo muči sa masovnim turizmom i egzodusom građana iz istorijskog centra grada. U oktobru prošle godine, zabranjeno je kratkoročno iznajmljivanje stanova, putem onlajn platformi, u istorijskom delu grada.

Grčka uvodi mere da kontroliše više od 20 hiljada turista koliko dnevno poseti Akropolj u Atini. Vlasti uvode elektronske karte, "brze trake" za ulazak na lokalitet, kao i ograničen broj turista po danu. Holandija je prošle godine vodila medijsku kampanju koja je obišla svet. Cilj kampanje je bio da se obeshrabe oni, a posebno britanski mladići, koji dolaze u Holandiju da piju i prave probleme.

Broj turista u Evropi raste posle pandemije

Nakon oštrog pada tokom pandemije, broj turista ponovno raste i očekuje se da će premašiti brojeve pre pandemije. Broj jeftinih avionskih karata prevoznika u Evropi, koji je rastao 10 odsto godišnje od 2010.godine i dostigao 500 miliona 2019.godine, mogao bi preći 800 miliona 2024. godine.

Rezultat je da najpopularnija gradska odredišta sada godišnje ugoste 20 ili više posetilaca po svakom svom stanovniku.

Šta učiniti u vezi s tim, međutim, nije lako pitanje. Potrebno je uspostaviti ravnotežu između preko potrebnih prihoda i poslova koje stvara turizam i kvaliteta života lokalnog stanovništva; između upravljanja turizmom i njegovog obeshrabrivanja.

(J.N./EURACTIV.rs)