Društvo

EVROPSKA KOMISIJA OJAČAVA PRAVA PUTNIKA: Uvodi standardni obrazac za nadoknadu i kompenzaciju na svim jezicima EU

Autor Milena Antonijević

Evropska komisija je u 29. novembra predložila ažuriranje pravila o pravima putnika u pokušaju da spreči ponavljanje konfuzije i frustracije koje su putnici doživeli tokom prekida i odlaganja putovanja zbog pandemije COVID-19

Izvor: EPA-EFE/BIANCA DE MARCHI

Nova pravila koja je predložila Komisija, a koja uključuju nove inicijative za prava putnika i ažuriranje direktive o paket aranžmanima, nastoje da bolje sprovedu postojeća pravila, istovremeno uvodeći ažurirane mere kako bi se olakšao proces traženja nadoknade ili kompenzacije, prenosi euractiv.com

Dok putnici iz EU već uživaju neke od najsnažnijih zaštita putnika na svetu, pandemija COVID-19, koja je dovela do masovnih otkazivanja letova dok su zemlje zatvarale granice u nastojanju da zaustave širenje virusa, otkrila je slabosti.

Putnici su se suočili sa zbunjujućom mrežom birokratije u traženju povraćaja novca i sa nedostatkom jasnoće o tome na šta imaju pravo.

Didier Reinders, komesar za pravosuđe, rekao je da je pandemija COVID-19 podsetnik na važnost garantovanja jakih prava potrošača.

„Tokom pandemije, potrošači su se suočili sa masovnim otkazima ili borbom u vezi sa povraćajem sredstava od turoperatora i turističkih agencija za otkazane aranžmane", rekao je on, dodajući da su ovi nedostaci doveli do toga da je Komisija odlučila „da pojača zaštitu prava putnika".

U okviru mera, Evropska komisija će uvesti standardni obrazac za nadoknadu i kompenzaciju, koji će biti dostupan na svim zvaničnim jezicima EU. Dok putnici nisu u obavezi da koriste ovaj obrazac, sve avio-kompanije su obavezne da ih prihvate.

Oni koji su rezervisali karte koristeći različite načine prevoza u okviru istog putovanja, a takođe će imati koristi od nove zaštite u slučaju kašnjenja jedne etape, kao što je nadoknada ili promena rute.

Od prevoznika će se dodatno tražiti da objavljuju izveštaje o tome koliko uspešno sprovode prava putnika, dok će nacionalne agencije za sprovođenje prava putnika biti ojačane.

Posrednici

Veliki deo paketa je fokusiran na poboljšanje prava putnika za one koji su rezervisali preko posrednika - nezavisnih prodavaca karata koji često nude poređenje cena između avio-kompanija.

Tokom pandemije, putnici su se navodno mučili da saznaju kome da se obrate za nadoknadu troškova, a avio-kompanije i prodavci karata upirali su prstom jedni u druge.

Prema novim pravilima, avio-kompanije će morati da pruže putnicima jasne informacije u vezi sa obeštećenjem u slučaju kašnjenja i otkazivanja, čak i ako je karta rezervisana preko treće strane.

Ovo uključuje kome da se obratite i kako će se sprovesti postupak nadoknade. Ako se povraćaj novca obrađuje preko posrednika, putnici moraju da dobiju povraćaj u roku od 14 dana.

Paket mobilnosti putnika takođe uključuje nova pravila o paket aranžmanima, delimično podstaknuta bankrotom turističke grupe Thomas Cook 2019. Nove mere imaju za cilj bolju zaštitu putnika od nelikvidnosti i ubrzanje perioda refundiranja.

Ukupan depozit za pakete takođe će biti ograničen na 25% cene paketa kako bi se ograničio potencijal za izgubljena sredstva.

Paket takođe nastoji da olakša putovanje osobama sa invaliditetom. Ljudima sa smanjenom pokretljivošću koji prelaze sa jednog načina prevoza na drugi tokom svog putovanja, prevoznici će pružati pomoć na tačkama povezivanja, kao i na multimodalnim čvorištima, kao što su aerodromi i železničke stanice.

Ako avio-kompanija zahteva da osoba sa invaliditetom putuje sa pratiocem, dužna je da besplatno preveze osobu sa invaliditetom.

Reakcije

Pozdravljajući neke aspekte, BEUC, organizacija za prava potrošača, kritikovala je paket zato što nije otišao dovoljno daleko. Grupa potrošača dovela je u pitanje nedostatak zaštite od insolventnosti u slučaju bankrota avio-kompanija i rekla da pravila novih mera ne daju garancije putnicima koji su suočeni sa otkazivanjem karte u vreme krize.

Ursula Pachl, zamenica generalnog direktora BEUC-a, rekla je da paket nije rešio „dobro poznata i dugotrajna pitanja štetna za putnike", nazvavši to ipak „malim korakom u pravom smeru".

Evropski forum invalida, grupa koja predstavlja Evropljane sa invaliditetom, nazvala je paket nedovoljnim, rekavši da će „putnici sa invaliditetom i dalje živeti u „budnim noćnim morama" kada lete".

Gunta Anca, potpredsednica Evropskog foruma osoba sa invaliditetom, rekla je da je Komisija propustila priliku da reši ozbiljne probleme.

„Razlog Komisije da se ne bavi našim problemima odražava iskustvo koje osobe sa invaliditetom imaju sa avio-kompanijama: ostavljanje na zemlji uz proizvoljan izgovor", rekla je ona.

Lobi grupa Erlajns za Evropu (A4E) nazvala je predlog „probnim korakom u dovođenju koherentnosti u zamršenu mrežu prava putnika u Evropi", iako je rekla da bi trebalo više da se uradi kako bi se izoštrila jasnoća.

„S jedne strane, postoje pozitivni pomaci ka pružanju više podrške putnicima i avio-kompanijama, posebno u vezi sa multimodalnim transportom i obavezama o tome koje informacije posrednici moraju da pruže avio-kompanijama", rekla je Ourania Georgoutsakou, generalni direktor A4E.

„S druge strane, magla neizvesnosti oko toga šta je vanredna okolnost nije uklonjena, čime bi se procesiranje zahteva učinilo besprekornijim širom Evrope", dodala je ona.

Predlozi Evropske komisije će sada ići na razmatranje Evropskog parlamenta i Saveta.

(M.A.EURACTIV.rs)