Uber je uložio sve da razbije francuski taksi sektor, sve dok je izbegavao poreze i držao vozače u visokom stepenu nesigurnosti kaže Mark MekGan, uzbunjivač Uberovih dosijea, u ekskluzivnom intervjuu za EURACTIV Francuska.
MekGan je bio Uberov šef javne politike za Evropu, a potom i viši savetnik odbora između 2014. i 2016. godine, u vreme kada je bio svedok onoga što smatra korporativnim nedelima na najvišim nivoima javnih funkcija.
U 2022. je procurilo preko 120.000 internih dokumenata iz Ubera u Međunarodni konzorcijum istraživačkih novinara (ICIJ) i The Guardian, bacajući svetlo na korporativne zloupotrebe i sumnjivo lobiranje.
Uber je možda napravio kozmetičke promene u načinu na koji se vodi, ali to bi bilo kao da „šminkate svinju karminom", tvrdi MekGan.
Ne, Uber se nije promenio
MacGan je dodao da, iako je bivši izvršni direktor Travis Kalanik otišao, i nema više prakse kao što su „prekidači za ukidanje" koji bi isključili pristup serveru kada javne vlasti uđu u prostorije Ubera i „siva kugla" koja uskraćuje javnim zvaničnicima za koje se sumnja da rade protiv Ubera da koriste platformu radnika, još uvek ima problema u ovoj korporaciji.
Čini se da se „ništa suštinsko" nije promenilo u načinu na koji se danas vodi kompanija u smislu načina na koji se tretiraju vozači", rekao je MekGan za EURACTIV, I dodao da se ništa nije promenilo u smislu „ prakse lobiranja regulisane u Francuskoj i EU".
Uberovi napori da pokuša da blokira reforme, kao što je direktiva EU, ili pokušaj da razvodnji njihov obim i dalje su „veoma stvarni", dodao je on. Na kraju, „leopard nikada ne menja svoje šare".
Isto važi i za fiskalne zloupotrebe: podaci koji su procurili navodno pokazuju da je Uber lagao francuske poreske vlasti u stvarnom pokušaju da izbegne korporativno oporezivanje i preusmeri sav profit u Holandiju.
„Uber je aktivno obmanjivao nacionalne vlasti i bavio se sumnjivim postupcima kako bi izbegao plaćanje lokalnih poreza", rekao je bivši lobista.
Uber, s druge strane, tvrdi da su se njegova kultura i strategija radikalno promenili, nakon godina „grešaka", što je dovelo do „jednog od najzloglasnijih obračuna u istoriji korporativne Amerike", navodi se u saopštenju za štampu objavljenom nakon otkrivanja Uberovih dosijea.
„Nismo i nećemo tražiti izgovore za prošlo ponašanje koje očigledno nije u skladu sa našim sadašnjim vrednostima", navodi se u saopštenju za javnost.
Nema stvarnih poslova, niti povratka u državnu blagajnu
MacGan priča o Uberovom uspehu u tri odvojena koraka. Prvo, vožnje su u velikoj meri subvencionisane, koristeći novac investitora za „mamljenje" vozača i smanjenje cena.
Tada provizija koju Uber dobija na svaku vožnju taksijem počinje da raste, sa 10% prvobitno na 25% danas, tvrdi MacGan.
"Poslednji ekser u mrtvački sanduk" je Uberova spremnost da osiromaši vozače očekujući od njih da plate PDV na 100% svoje zarade pre provizije i pre nego što plate zajam za automobil, benzin i osiguranje.
„Ovo je čisti i neobuzdani kapitalizam, onaj koji ne stvara stvarna radna mesta niti bilo kakve stvarne prinose za državnu blagajnu", dodao je on.
Borba zubima i noktima protiv reklasifikacije
Za MacGana, direktiva EU o radnicima na platformama treba da pruži bolju podršku vozačima jer bi, u svom originalnom obliku, uvela zakonsku pretpostavku zaposlenja na nivou EU koja bi mogla da preokrene tok radnog statusa radnika platforme.
Direktiva ima za cilj da zaštiti radnike kao što su vozači Ubera i vozači Deliverooa od radnih odnosa u kojima se od njih očekuje da budu u skladu sa zahtevima zaposlenih dok imaju samozaposleni ugovor.
Predlog EU takođe predviđa mere zaštite i transparentnosti za radnike čiji je rad organizovan putem automatizovanog donošenja odluka, takozvanog algoritamskog upravljanja.
Evropski parlament usvojio je svoj pravni izveštaj početkom februara. Ipak, pregovori su zaglavljeni u okviru Saveta ministara EU, gde su evropske vlasti podeljene između strože zaštite radnika i omogućavanja veće fleksibilnosti u pogledu statusa zaposlenja.
Uber se bori protiv bilo kakvog oblika reklasifikacije, makar samo zato što bi to ugrozilo ekonomsku održivost kompanije, rekao je njen bivši zvaničnik za EURACTIV.
MacGan je naglasio da je Uberov poslovni model ukorenjen u samozapošljavanju i da ne može funkcionisati na drugi način.
„Oni bi se radije borili protiv izolovanih sudskih slučajeva", čak i ako moraju da plate, umesto da preinače svoj pristup statusu zaposlenja radnika, dodao je on.
"Francuska, ozbiljno?"
Otkrića Uber Files-a su se posebno odnosila na Francusku. Procurela dokumentacija donela je dokaze o veoma bliskim odnosima između Emanuela Makrona, tadašnjeg ministra ekonomije, i Trevisa Kalanika, tadašnjeg izvršnog direktora Ubera.
„Svi su želeli da podrže Uber" početkom 2010, rekao je MekGan. Bila je to kontroverzna kompanija i mogla je da uzdrma monopol na taksi tržištu koji je postojao u Francuskoj.
Makron je zauzeo nešto drugačiji stav od ostatka vlade čiji je bio deo, znatno skeptičniji prema Uberovim uslugama i nastojao je da izjednači tržište taksija tako što je 250-časovnu obuku učinio obaveznom za sve vozače.
Ubrzanim koracima u 2023. Francuska je nepokolebljivo kritična prema Direktivi EU. EURACTIV je u septembru otkrio kako su francuski zvaničnici aktivno lobirali kod Evropske komisije "iza scene".
„Francuska, ozbiljno? Posle tako duge istorije zaštite radnika?" pita uzbunjivač.
MacGan moli francusku vladu da bude „intelektualno poštena" i da promeni svoj stav prema Direktivi EU.
(EURACTIV.rs)