Nemački mladi koji su napunili 18 godina pozvani su da se registruju u aplikaciji “KulturPass” kako bi dobili 200 evra od vlade.
Taj novac 18-godišnjaci u obavezi su da potroše na kulturne aktivnosti po svom izboru, uključujući posete muzejima, filmove, pozorišta i koncerte.
Oni koji novac dobiju mogu ga potrošiti i na fizičke predmete poput ploča i knjiga, pa čak i na muzičke instrumente – iako novac mora da se potroši “lokalno”. To znači da se isključuju kulutrne aktivnost van Nemačke.
Projekat koji Nemačku košta 100 miliona EUR
Sredstva, koja su nemačku vladu koštala 100 miliona evra, u početku će se odnositi na oko 750.000 mladih. Svako ko napuni 18 godina 2023. godine i registrovani je državljanin Nemačke ima pravo da učestvuje u programu.
Inicijativom, koja je pokrenuta juče, savezna vlada ima za cilj da podstakne mlade da iskuse kulturu na lokalnom nivou.
“Želimo da otvorimo put kulturi“, rekla je komesarka za kulturu i medije savezne vlade Klaudija Rot.
“KulturPass“ je takođe namenjen podršci kulturnom sektoru koji i dalje trpi posledice pandemije.
Poklon za punoletstvo
Kada je najavila ovaj potez prošlog novembra, Rot je opisala vaučer kao “ekvivalent rođendanskog poklona“ za one koji će napuniti 18 godina 2023.
“ ’Kulturpass’ je odlična prilika za osamnaestogodišnjake da na najbolji način iskoriste bogat i raznolik kulturni život u našoj zemlji“, rekla je Rot nemačkoj novinskoj agenciji dpa i dodala da je važno ponuditi ovo “18-godišnjacima današnjice i time ih osvojiti na duži rok“.
Kada su planovi prvi put objavljeni, neki kritičari su se plašili da bi novac mogao da donese profit internet gigantima, sve dok nije postalo jasno da će veliki onlajn prodavci kao što je Amazon, servisi za strimovanje kao što je Netfliks ili muzičke platforme poput Spotifaja, biti isključeni iz “KulturPass-a“.
Izvor: EPA-EFE/NEIL HALLPonuđači “kulturnih usluga” moraju da se registruju da bi bili deo ove kampanje. Inicijativi se do sada pridružilo više od 700 kulturnih događaja i organizacija. Institucije i kompanije koje imaju veze sa kulturnim sadržajem koja još nisu deo programa pozvani su da se prijave.
Inspirisani drugim evropskim modelima
Ova nemačka kampanja sledi primer nekoliko drugih evropskih zemalja.
Italija je 2016. godine pokrenula “18app“, koja je 18-godišnjacima nudila 500 evra za kulturne aktivnosti, što su mnogi videli kao uspeh. Ali desničarska populistička premijerka Đorđa Meloni zapretila je da će ukinuti aplikaciju. Najavila je nove kampanje zasnovane na "zaslugama" i porodičnim prihodima, ali popularnost aplikacije "18app" otežavala je njeno ukidanje - i svaka promena je sada odložena do 2024.
Francuska je pokrenula program u kojem je 300 evra podeljeno 18-godišnjacima 2021. Ovaj program je omogućio francuskim mladima da potroše vaučer na kulturne aktivnosti, kao i na francuske platforme za striming, muzičke instrumente i knjige. Ipak, veliku frustraciju francuskih autora klasične umetnosti i kulture, prema Njujork Tajmsu, 75 odsto kupovina u 2021. godini odnosilo se na knjige, od čega su dve trećine bile japanske strip mange.
Španija, koja je pokrenula sopstveni program prema koje je mladima deljeno od 400 evra 2022. godine, pokušala je da pronađe kompromis postavljajući gornju granicu koliko se može potrošiti na svaku vrstu usluge. Na primer, samo 100 evra je moglo da se potroši na fizičke objekte (knjige, ploče, stripovi) i samo 200 evra na karte za događaje uživo.
Nemački zvaničnici kažu da su bili direktno inspirisani drugim evropskim programima. Neki analitičari kažu da nemačkih 200 evra neće ići daleko u poređenju sa drugim evropskim zemljama, dok drugi pozdravljaju svaku priliku da se mladi angažuju u kulturnom smislu.
(EURACTIV.rs)