U organizaciji kompanije Wireless Media i HR World, održana zanimljiva radionica na kojoj je bilo reči o procesu digitalizacije i rešenjima koje kompanije biraju za upravljanje HR procesima, sa posebnim akcentom na SAP HR rešenjima.
U četvrtak (22. februara) održana je konferencija "Digitalizacija u fokusu – Where HR Meets Success", na kom se govorilo o procesu digitalizacije, change management i data analitika izazovima i rešenjima koje kompanije biraju za upravljanje HR procesima, sa posebnim akcentom na SAP HR digitalnim rešenjima, kao i istraživanjima iz HR industrije.
Na panelu je govorila Žaklina Teofilović (Head of research, HR World Research), na temu "Uvidi iz velikog godišnjeg HR World istraživanja o HRIS i korišćenju tehnologije”, potom Nataša Rajevac (Senior Solution Advisor & Team Lead za SAP SuccessFactors, SAP), na temu "Izazovi sa kojima se susrećemo kada krenemo u digitalizaciju i implementaciju softvera". Olivera Zdravković (Director of Human Resources, Galenika), govorila je o veoma zanimljivoj temi: "Change management, nije do softvera već do mindseta", dok je Isidora Gatarić (Analytics Delivery Lead, Wireless Media Group), podelila svoja iskustva u vezi sa temom "Implementacija data mašinskog učenja u HR, people analytics, prediktivna analitika".
Razvijanje, implementacija i testiranje
Žaklina Teofilović predstavila je rezultate istraživanja o korišćenju tehnologije u HR procesima.
Kako je objasnila, posle 20 godina u HR-u i posle par puta građenja karijere od nule, shvatila je da pozitivna strana toga to što postoji mogućnost da se razvijaju koncepti, da se implementiraju i na kraju testiraju kako rade, i sve to od samog početka.
Zato je bila deo velikog godišnjeg istraživanja HR World gde je kompanijama bio dostupam upitnik od 191 pitanja koji je pokrio sve segmente HR-a a ne samo prakse i procese.
"Mi želimo da HR bude funkcija koja je činjenično potkrepljena, a da bismo to postigli, potrebni su nam konkretni podaci”, kaže Teofilović.
Istraživanje je pokrilo tri teme. Prva je "Karakteristike HR funkcije", zatim "Da li razvijeniji HR procesi čine kompanije uspešnijim", ina kraju "Koje su kompanije lideri na tržištu po pitanju HR procesa i praksi?".
Ono je uglavnom bilo bazirano na velikim kompanijama sa 100 i više zaposlenih, a 12 odsto njih imalo je 5.000 zaposlenih. Što se tiče industrije, 30 odsto posluje u IT sektoru, 29 odsto u proizvodnoj i ostalo je trgovina i usluge. Takođe, bitna informacija je da je istraživanje regionalno, odnosno da je najveći broj kompanija iz Srbije (56 odsti). Ali ima i kompanija iz regiona, kao i globalnih.
Što se tiče ispitanika, čak 67 odsto čine HR direktora, što znači, kako ocenjuje Teofilović, da su rezultati utemeljeni.
"Najzastuopljeniji procesi su HR administarcija, regrutovanje i selekcija, onboarding i učenje i razvoj. Najmanje zastupljene su različitost i inkluzija, HR kontroling, upravljanje liderstvom i succession planning", objašanjava Žaklina.
Istraživanje je obuhvatilo i digitalizaciju procesa u HR-u.
"Kada je u pitanju digitalizacija, n najvećoj meri su digitalizovane HR administracije (72 odsto), zatim regrutovanje i selekcija( 54 odsto), planiranje radne snage (14 odsto) i upravljanje talentima (25 odsto). Ovo znači da je poprilično veliki prostor za digitalizaciju ostao u HR procesima", zaključuje učesnica na panelu.
Kad govorimo o informacionim sistemima, najviše se koriste za glavne podatke o zaposlenima, najmanje zastupljeno je u procesima upravljanja talentima, prediktivnoj HR analitici (samo osam odsto), a čak 10 odsto kompanija kaže da ne koristi informacioni sistem ni za jedan proces, a opet s obzirom na to da su u pitanju velike kompanije, veliki je prostor za unapređivanje", ističe Teofilović i dodaje da se od IT sistema najviše koristi SAP.
Ono što je učesnica na panelu izdvojila koa jedan od glavnih rezultata jeste da u celini, kompanije u kojima su HR prakse razvijene, imaju i bolje poslovanje.
"Na osnovi razvijenosti HR procesa i praksi može da se predvidi konkurentnost i uspešnost kompanija", ističe ona.
5 saveta za uspešnu digitalizaciju
Ispred kompanije SAP na panelu govorila je Nataša Rajevac. Ona je predstavila pet saveta za uspešnu digitalizaciju.
"Osnovna stvar je da ispitate osnovne procese i da prilagodite vaš način rada novom načinu. Kod klijenata vidimo da očekuju kopi pejst iz jednog alata u drug koji je, digitalizovan, ali je stvar promene majndseta, a ne samo prebacivanja procesa u drugi alat. Važno je razmisliti o tome šta ima smisla daostane kako jeste, gde je prostor za poboljšanje, šta je višak u trenutnim procesima i prihvatite najbolje prakse. Ostavite mesta za fleksibilnost", savetuje Rajevac.
Druga stvar je, poručuje, važnost uključivnja ljudi koji su donosioci odluka u projekat od samog početka, dok se treći savet odnosi na izbor implementacionog partnera i činjenice da je to krucijalna stvar - "odradite intervju sa sa konsultantima pre projekta i proverite reference. Najlakše je naći alat koji odgovara procesima, ali da li su to pravi ljudi koji će moći da implementiraju ovaj proces? Treba da proverimo da li se poklapaju načini rada kompanija i konsultanta", poručuje Nataša.
Kako ističe, četvrti savet je komunikacija i o njoj kaže da, uprkos tome što zvuči kliše, nije. Nju, u ovim procesima, treba podeliti na tri tipa.
"Komunikacija u okviru projektnog tima – nemojte izostavljati ključne ljude iz komunikacija. Zatim komunikacija sa implementatorom – činjenica je da se ništa ne podrazumeva i da sve treba iskomunicirati nedvosmisleno. Na kraju, komunikaicja sa zaposlenima – bitno je otkriti zaposlenima šta se dešava kada nova HR rešenja zažive, i kako će uticati na njih", govori Rajevac.
Kao peti savet, ističe da je važno očekivati neočekivano, adresirajući vreme potrebno za određene projekte.
"Pouka iz svih dosadašnjih projekata je da treba dodati još 50 odsto vremena za implementaciju projekta. Budite fleksibilni za nepredviđene stvari", poručuje ona i izdvaja nekoliko projekata koje su oni kao kompanija radili za druge. Kako ističe, jedan od uspešnijih je projekat rađen za Ministarstvo finansija sa Wireless Media-om, zatim Telekom, ali i neke globalne kao što su Nestle i Stada.
Analitika i praksa
Isidora Gatarić, ispred kompanije Wireless Media, govorila je o važnosti analitičkih podataka za odlučivanje u svim procesima, pa tako i u HR-u,
"Mi pokušavamo da gomilu podataka struktuiramo i da na osnovu toga donesemo odluke. Za odgovore na većinu pitanja konsultujemo analitiku. Zato mislim da ni HR ne bi trebalo da bude izuzet iz toga. Analitika može da pomogne u čuvanju novca i da popravi procese zapošljavanja ljudi", poručuje Gatarić.
Olivera Zdravković, direktorka ljudskih resursa u komapniji Galenika govorila je na temu "Change management, nije do softvera već do mindseta”. Ona je govorila o izazovima sa kojima se suočavaju u odnosu sa zaposlenima, posebno prilikom prihvatanja novih rešenja i promena u jednoj kompanija.
"Galenika je kompanija koja privatizovana, i to je bila velika promena. Kad sam ja došla u kompaniju i kad smo pokušavali da ispitamo zašto se to nešto radi, mnogi su govorili ’Ali što bismo sve to menjali, kad već ovo što imamo funckionise?’ i ja sam saglasna sa tim. Jeidni način da bilo kakvu promenu sprovodimo je da prikažemo benefite, jer svakoj promeni prethodi strah po više pitanja. Jedna stvar je na temu toga zašto bi neko bilo šta menjao, a druga je šta sa ostatkom vremena".
Zdravković je govorila i o razvoju organizacione kulture u jednoj kompaniji, i istakla da se to radi na nivou najvišeg menadžmenta, ali da nakon toga sledi uključivanje svih zaposlenih. Mnogo je važno uključivanje ljudi, prilikom uvođenja nekih promena, istakla je ona.
"Ja kad god govorim o uvođenju organizacione kulture uvek kažem da to nije posao HR-a, mada ni sama ne verujem u tom. Verujem da je to posao svih nas, a po logici stvari, to je najviše posao top menadžmenta, međutim, ovo nije često tako u praksi i HR uvek gura proces".
Kompletnu panel diskusiju možete pogledati na OVOM LINKU.
(JA/EURACTIV.rs)