Biznis

KATARINA SAJC, UNDP, ZA EURACTIV: Naši ciljevi u osnovi imaju blagostanje, društvenu jednakost i ljudski potencijal

Izvor Promo

Napredak ka održivom razvoju zahteva sinergiju svih segmenata društva.

Izvor: Promo/UNDP

U tom duhu, Program Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP) se etablira kao ključni igrač koji spaja privatni sektor, javni sektor, civilno društvo, naučnu zajednicu i kreativne umove kako bi stvorio održivu budućnost za Srbiju.

Kroz intervju za EURACTIV sa Katarinom Sajc, portfolio menadžerkom za saradnju sa privatnim sektorom u UNDP, saznali smo o strategiji uz pomoć koje se se ova agencija zalaže za podršku održivom poslovanju i sveobuhvatnom unapređenju održivog razvoja u Srbiji.

Kako UNDP podstiče saradnju između privatnog sektora i društvenih aktera u cilju postizanja održivog poslovanja i unapređenja održivog razvoja u Srbiji?
Kako bi se ostvario napredak i postigli Ciljevi održivog razvoja (Sustainable Development Goals - SDG), neophodno je partnerstvo svih delova jednog društva. Program Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP) upravo deluje kao integrator ili povezujući faktor između aktera iz privatnog, javnog i civilnog sektora, naučne i kreativne zajednice, njihovih kapaciteta, resursa i znanja.

UNDP tradicionalno sarađuje sa javnim i civilnim sektorom u cilju postizanja održivog razvoja, ubrzavanja strukturnih transformacija i izgradnju otpornosti na krize i šokove. Sa druge strane, privatni sektor, sa svojim resursima, sposobnostim i znanjima, je prepoznat kao ključni partner u postizanju Ciljeva održivog razvoja. On igra važnu ulogu kao pokretač ekonomskog rasta, obezbeđuje dobra i usluge, generiše poreske prihode za finansiranje društvene i ekonomske infrastrukture, i ono što je posebno važno, razvija nova i inovativna rešenja koja pomažu u suočavanju sa društvenim izazovima.

UNDP globalno saradjuje sa privatnim kompanijama različitih veličina i profila, uz prethodnu pažljivu analizu i procenu njihovih aktivnosti. U partnerstvu sa korporacijama i velikim kompanijama, i u saradnji sa javnom upravom i ostalim akterima, najčešće sprovodimo razvojne projekte čiji je cilj rešavanje nekog društvenog problema. Ove kompanije često imaju i jasno definisane strateške planove za održivi razvoj kako bi doprinele zaštiti i unapređenju životne sredine i društvenom napretku. Dobar primer je projekat digitalne platforme za donaciju hrane ”Tanjir po tanjir“, koji smo realizovali 2021. godine u partnerstvu sa kompanijom Delhaize Srbija, i u saradnji sa Bankom hrane i humanitarnim organizacijama. Platforma je urađena kako bi na jednostavan način viškovi voća i povrća, koji su u skladu sa standardima za ishranu, mogli da stignu do onih kojima su potrebni. To istovremeno doprinosi ostvarivanju više Ciljeva održivog razvoja.

Takođe, UNDP trenutno sprovodi projekat ”Vlasina čista ljubav“, gde u partnerstvu sa kompanijom Coca Cola Hellenic Bottling Company, uz blisku saradnju sa Turističkom organizacijom opštine Surdulica i Planinarskim savezom radimo na uređenju, unapređenju i digitalizaciji 47 kilometara pešačkih i planinarskih staza na području Predela izuzetnih odlika ”Vlasina“. Ovaj projekat je primer podrške razvoju održivog turizma za potrebe savremenih posetilaca, a uz poštovanje statusa zaštite ovog jedinstvenog područja.

Na koji način UNDP podržava domaće inicijative i kompanije u Srbiji koje teže ka održivom poslovanju?
Domaća mikro, mala i srednja preduzeća predstavljaju kičmu srpske privrede, budući da obuhvataju dve trećine zaposlenih u formalnom poslovnom sektoru. UNDP pruža ekspertsku ili finansijsku podršku kako bi ove kompanije rasle u skladu sa principima održivog poslovanja. Tako smo ove godine, u saradnji sa Razvojnom agencijom Srbije i Smart kolektivom, organizovali treninge na temu ESG (Environmental, Social and Governance) standarda za mala i srednja preduzeća. ESG standardi se odnose na skup kriterijuma koji se tiču životne sredine, društvenih i upravljačkih pitanja koje kompanije uzimaju u obzir pri upravljanju svojim poslovanjem, a investitori prilikom ulaganja. Ovi standardi su postali deo javnih politika i zakona, a usklađivanje poslovnih strategija sa ESG kriterijumima postaje obavezujuće za veliki broj kompanija, naročito za one koje posluju na tržištu Evropske unije.

Putem javnih poziva za dostavljanje predloga inovativnih projekata, UNDP podržava domaće kompanije da predlože i sprovedu rešenja koja doprinose postizanju određenih ciljeva održivog razvoja. Tako je u toku proces odabira projekata za ekološki prihvatljivu i organsku poljoprivredu u blizini zaštićenih područja, u okviru šire inicijative na sprovođenju Zelene agende u Srbiji. Predlozi projekata treba da ponude rešenja za smanjivanje upotrebe proizvoda od sintetičkih hemikalija koji se koriste u proizvodnji hrane - pesticida, veterinarskih lekova i đubriva. To su projekti koji imaju ekološku, socijalnu i finansijsku održivost i pomažu da se poljoprivredna proizvodnja transformiše ka održivim prehrambenim sistemima, zaštiti životne sredine i očuvanju biodiverziteta, pored ostvarivanja profita.

Možete li da istaknete neke od najznačajnijih dostignuća i uspešnih projekata koje je UNDP sproveo u Srbiji na polju održivog razvoja?
Tokom 2020. godine, u jeku pandemije COVID19, UNDP je na području Valjevskih planina pokrenuo pilot projekat Staze Srbije. Želeli smo da unapredimo i promovišemo planinarske i pešačke staze među građanima i građankama Srbije. Naš cilj je bio pružanje stručne i ekspertske podrške lokalnim mikro, malim i srednjim preduzećima (MMSP) u oblasti turizma, ugostiteljstva i kreativnih industrija, kako bi unapredili svoje poslovanje u skladu sa načelima održivog razvoja. Posebno uspešnim se pokazala desetonedeljna obuka na temu korišćenja podataka za bolje donošenje poslovnih odluka, koja je već uspela da pomogne polaznicima i polaznicama da naprave promenu u svom poslovanju.

Ovaj projekat pokrenuo je dalje inicijative sa privatnim sektorom - pre svega u oblasti održivog turizma, kao na primer pomenuti projekat ”Vlasina čista ljubav“, koji sprovodimo sa kompanijom Coca Cola HBC.

Upravo je projekat Staze Srbije kod nas i uveo temu održivog turizma, koji je globalno veliki trend, jer savremeni posetioci sve više traže poštovanje ekoloških i društvenih standarda i lokalno autentično iskustvo. Uz podršku UNDP, u maju ove godine Srbija je postala članica Globalnog saveta za održivi turizam (Global Sustainable Tourism Council - GSTC), što će omogućiti da dobije podršku za razvijanje nacionalnih standarda održivosti u turizmu i da se promoviše kao zemlja održivog, domaćinskog turizma širom sveta. Uvođenje poslovanja i praksi koje su u skladu sa principima održivosti je od posebne važnosti za kompanije iz sektora turizma, budući da, prema najnovijim istraživanjima platforme booking.com, preko tri četvrtine turista želi iskustvo održivog turizma i u skladu sa tim planiraju svoja putovanja u narednih 12 meseci.

Koji su ključni dugoročni planovi i prioriteti UNDP-a za podršku održivom razvoju u Srbiji u narednih 5 godina, i na koji način će se osigurati kontinuirana podrška unapređenju održivosti ekonomije, društva i životne sredine?
Strateški prioriteti UNDP koji su definisani za period 2021 - 2025. godine, a koje kao i sva dokumenta usvaja Izvršni odbor, se odnose na sve delove društva i obuhvataju korišćenje potencijala zelene, održive i inkluzivne ekonomije, zatim, razvoj javnih politika i praksi koji u svojoj osnovi imaju blagostanje, društvenu jednakost i ljudski potencijal, i unapređenje efikasnosti institucija i javne uprave u službi građana i privrede. UNDP će nastaviti da razvija programe i projekte koji povezuju različite društvene aktere, privatni, javni i civilni sektor, i koji samo zajednički mogu da odgovore na kompleksne izazove i razvojne prioritete Srbije.