Biznis

UDVOSTRUČEN IZVOZ U EU OD 2020. GODINE: Budućnost poljoprivrede u organskoj proizvodnji

Organska proizvodnja u Srbiji jedan je od najbrže rastućih sektora poljoprivredne proizvodnje, sa velikim potencijalom za dalji razvoj.

Izvor: EPA-EFE/CONSTANTN ZINN

 S obzirom na to da je strogo regulisana zakonskom regulativom, bezbednost i kvalitet proizvoda na tržištu su zagarantovani i upravo je taj aspekt jedan od važnijih pokretača za kupovinu organskih proizvoda. Zbog strogo kontrolisane upotrebe sredstava koja se koriste u organskom uzgoju i proizvodnji, izražen je pozitivan efekat na životnu sredinu, očuvanje zemljišta, biodiverziteta i genetičkih resursa, kao i na generalno smanjenje negativnog uticaja na klimatske promene.

Organska proizvodnja sa jedne strane zahteva specifična znanja i veštine, dok je sa druge strane strogo određena zakonskom regulativom. Trenutno je u Srbiji mnogo veća potražnja za svim organskim proizvodima, a naročito prema mesu iz organskog uzgoja, nego što je ponuda na tržištu. Pored toga, farmeri su sve više zainteresovani za ovaj vid proizvodnje i zbog značajno većih subvencija koje se dobijaju u odnosu na konvencionalnu poljoprivrednu proizvodnju“, kaže prof. dr Vladan Bogdanović, sa Poljoprivrednog fakulteta.

Najveći deo organskih proizvoda iz Srbije se izvozi, naročito u zemlje EU, a vrednost izvoza porasla je više od 15 puta za deset godina. Prema podacima Uprave carina, u odnosu na 2020. godinu, vrednost izvoza organskih proizvoda porasla je za čak 53%. Iako su se poslednjih godina otvorila nova tržišta, a Srbija ima izuzetne ekološke i klimatske uslove da, pored tradicionalne proizvodnje bobičastog i ostalog voća, proizvodi povrće, žitarice i uljarice iz organske proizvodnje, u našoj zemlji se organska proizvodnja obavlja na samo 0,6% od ukupnih poljoprivrednih površina, odnosno na 23.527 hektara.

„Svaka inicijativa koja doprinosi povećanju površina pod organskom proizvodnjom i razvoju tržišta ovih proizvoda je dobrodošla. Na taj način se proizvođači stimulišu da pređu na organsku proizvodnju, a oni koji su već u sistemu, da svoju proizvodnju unaprede i postignu veću konkurentnost na ovom rastućem tržištu“, ističe dr Snežana Oljača, redovni profesor Poljoprivrednog fakulteta Univerziteta u Beogradu.

NLB Komercijalna banka
Izvor: NLB/Promo

Podrška kroz Organic konkurs NLB Komercijalne banke

Podrška organskim proizvođačima poslednjih 12 godina dolazi kroz Organic konkurs NLB Komercijalne banke, koji za cilj ima pomoć u unapređenju poslovanja. Prijavljivanje za 12. ciklus Organic konkursa NLB Komercijalna banke otvoreno je do 2. maja, a prijave se šalju na e-mail: organic@nlbkb.rs s naznakom „Prijava za 12. Organic konkurs”.

Za najbolje projekte proizvodnje, prerade, ali i prodaje organske hrane i proizvoda, obezbeđen je nagradni fond od 2.500.000 dinara. Pored glavne nagrade u iznosu od milion dinara za najbolji projekat organske proizvodnje ili prerade, NLB Komercijalna banka dodeliće i tri specijalna priznanja, sa ciljem da podstakne snažnije uključivanje mladih i žena u održiv način proizvodnje, kao i prodaju organskih proizvoda iz Srbije. Banka će ove godine po prvi put sa po 500.000 dinara nagraditi najbolji projekat organske proizvodnje u kategoriji žena, kao i mladih do 40 godina starosti. Istim iznosom stimulisaće i uslužni, odnosno ugostiteljski objekat (restoran, kafić, maloprodajni objekat, hotel i sl.), koji u svojoj ponudi ima najmanje jedan proizvod organskog porekla iz Srbije, za koji je potrebno dostaviti sertifikat o poreklu.

Rezultati konkursa biće poznati do kraja maja.