Andrej Sovrović, direktor hotelskog biznisa u Delta Holdingu, za EURACTIV o stanju hotelske industrije, planovima Delta Holdinga, značaju izložbe EXPO 2027. Koja će se održati u Beogradu.
U prvih devet meseci ove godine, Beograd je posetilo više od million turista, što je za petinu više nego 2022. godine. Ovaj bilans stanja dokaz je da je hotelska industrija doživela oporavak nakon pandemije, ali i da postoji trend rasta koji će se, bez sumnje, produžiti i u narednim godinama, ako uzmemo u obzir veliki turistički događaj koji čeka Srbiju 2027. godine, međunarodna izložba EXPO.
O stanju hotelijerstva u Beogradu, o istaknutim imenima hotelske industrije poput Crowne Plaze, Indigo hotela, Radisson Collection hotela u Beogradu u vlasništvu Delta Holdinga, ka oi o novim prili,ama i planovima ove kompanije razgovaramo sa direktorom hotelskog biznisa u Delta Holdingu Andrejem Sovrovićem.
Kako ocenjujete stanje u hotelijerstvu Beograda, posle pandemije i oporavka koji je trajao dosta dugo?
Oporavak u hotelskom biznisu se desio i to je dobra vest, vidljiva kroz porast broja turista i broja noćenja u našem gradu. Toj vesti treba dodati i obavezu svih nas koji radimo u turizmu da poboljšavamo i sve ostale aspekte turističke ponude.
U Beograd je u prvih devet meseci ove godine došlo više od milion turista, što predstavlja za petinu više nego u istom periodu prošle godine. Domaćih gostiju je manje, ali je zato rast kod stranih turista još veći, iznosi preko 25%. I broj noćenja je porastao za 11%, a kod stranaca za 14,5%. Treba imati na umu da je već 2022. godina sa kojim se poredimo bila godina oporavka hotela u Beogradu i da je u 2022. broj noćenja bio iznad predpandemijskog nivoa.
Vidljvo je i buđenje investicija u hotele u našem gradu, tako da je u ovom trenutku najavljeno otvaranje nekoliko objekata visoke kategorije. Verujemo da ima osnova da se ovaj trend nastavi i u narednim godinama.
Na osnovu čega možemo biti optimistični oko rasta turističke odnosno hotelske privrede u glavnom gradu?
Specijalizovana izložba Expo 2027. svakako je važan događaj za sve koji se bave turizmom u širem smislu te reči. Ona će u Beograd dovesti značajan broj gostiju, istovremeno će doprineti izgradnji infrastrukture, koja nam ostaje i po završetku izložbe. Važan doprinos daje proširenje kapaciteta aerodroma Nikola Tesla. A posebno zanimljivo za nas je otvaranje renoviranog Sava Centra. Ovaj objekat će moći da organizuje skupove sa više od 5.000 posetilaca, što Beograd do sada nije mogao. Ovako veliki broj stranih gostiju značiće popunjenost svih hotelskih kapaciteta u prestonici. Videli smo da je Sava Centar počeo da funkcioniše odmah po svečanom otvaranju i to je nešto što nam uliva veliki optimizam.
Samo za nepunih mesec dana Sava Centar je bio domaćin evropske konferencije o veštačkoj inteligenciji, CEO samita koji je okupio vodeće privrednike i diplomate, Bankarskog samita na koji su došli svi vodeći ljudi finansijskog sektora u regionu. To je snaga koju kao destinacija nismo imali i sada je važno da je iskoristimo svi, ne samo Sava Centar, već svi mi koji se bavimo hotelijerstvom i turizmom.
Kako se stanje na tržištu odražava na poslovanje Crowne Plaze, koja je najveći hotel u Beogradu?
Crowne Plaza Beograd uskoro puni 10 godina otkako je počeo da radi pod tim imenom, pošto je kompanija Delta Holding od temelja renovirala čuveni Hotel Contintenal. Nema sumnje da je Crowne Plaza u potpunosti ispunila naša očekivanja, a mogu da kažem i očekivanja Beograda. U u prethodnoj deceniji bila je domaćin ne samo velikom broju poslovnih gostiju, nego i većini značajnih skupova koji su se odigrali u glavnom gradu. Mi znamo da se ni u jednom poslu ne sme stati sa investicijama I sve prethodno vreme mi radimo tiho renoviranje hotela, koje ne utiče na rad i užitak gostiju, ali itekako unapređuje naše performanse. Ukupnom investicijom od preko 6 miliona eura, renovirane su sobe, sale za sastanke, kao i fine dining restoran, u a u toku je renoviranje mezanina i bara. Značajna novost je i renoviranje restorana Prime sa uvođenjem potpuno novog koncepta. To je sada ekskluzivni poslovni restoran, daleko više okrenut i gostima koji nisu gosti hotela. Imaće lak ulazak iz obe ulice, Vladimira Popovića i Zorana Đinđića, obezbeđen parking. Posebno nam je važan kvalitet ponude i usluge i zato smo angažovali dva vrhunska šefa, Bojana Laćmanovića Magija i majstora za slatko Petra Žuljevića. Svo naše angažovanje vidi se i u ostvarenim rezultatima 11% većoj zauzetosti i rastu prihoda preko 30% u odnosu na prošlu godinu.
S obzirom na optimističke procene, da li Delta planira izgradnju novih hotela u Beogradu?
Delta planira izgradnju jednog hotela najviše kategorije na lokaciji u Bloku 20, u okviru projekta Delta Distrikt. Očekujemo da bi realizacija ovog projekta mogla da počne 2024. a svakako očekujemo da bude otvoren do Svetske izložbe 2027. U planu je hotel sa pet zvezdica u okviru nekog od vodećih svetskih hotelskih lanaca. Planirano je da kapacitet bude između 200 i 240 soba, sa panoramskim restoranom i vrhunskim spa-centrom. Procenili smo da je hotel visoke kategorije potpuno kompatibilan sa našim sadašnjim portfolijom.
Da li planirate akviziciju novih hotela u Beogradu u narednom periodu?
Hoteli Crowne Plaza, Indigo i Radisson Collection u Beogradu i InterContinental u Ljubljani čine portfolio koji zadovoljava Deltine sadašnje planove. Tome treba dodati nameru da izgradimo još jedan hotel sa pet zvezdica. Naravno, mi ćemo i dalje biti prisutni na tržištu, nastavićemo da pratimo kretanja. Nikad nije isključeno da reagujemo ako se pojavi prilika koja se uklapa u našu strategiju i dugoročne planove za razvoj ovog biznisa.
Delta je do sada bila poznata po tome što je u Beograd dovodila nove hotelske brendove, kao što su Crowne Plaza i Indigo. Možemo li očekivati hotel iz nekog novog lanca?
Delta je u svom hotelskom biznisu otvorena za saradnju sa svim vodećim globalnim hotelskim lancima. Do sada smo najrazvijeniju saradnju imali sa InterContinental Hotels Group. Nedavnim prezimanjem hotela u Beogradu počeli smo saradnju i sa Radisson grupacijom. U budućnosti ćemo i dalje sarađivati sa velikim hotelskim korporacijama, jer oni donose nove tehnologije i najviše standarde. Na taj način i mi kao kompanija napredujemo, a naši ljudi dobijaju znanje od najboljih u svojoj profesiji. Ne znamo da li će to biti IHG i Radisson, ili Marriot, Accor ili neka druga globalna grupacija. Analiziraćemo konkretnu lokaciju, zatim kompanijske potrebe i planove i na osnovu toga donosićemo odluku o brendu koji želimo da razvijamo.
Šta je to što još treba učiniti da bi Beograd bio ne samo kongresna već i hotelska prestonica u ovom delu Evrope?
Beograd ima problem sa sezonalnošću, odnosno velikim aplitudama u posećenosti tokom različitih perioda u godini. U periodu od 4 do 5 meseci godišnje hoteli su puni i to je vreme u kojem nedostaju dodatni kapaciteti. Međutim u ostatku godine popunjenost je znatno niža i ako posmatrate taj period onda novi hoteli nisu potrebni. Važan zadatak za sve koji rade u turizmu, za državne institucije, turističke organizacije i investitore, je da stvaramo sadržaj koji će goste dovesti i van onih meseci u kojima se uobičajeno održavaju poslovni skupovi i kada najveći broj stranaca dolazi u Beograd.
Da li hotelski biznis Beograda ima ljude sposobne da isprate rast tržišta, u svetlu novih događaja i otvaranja novih kapaciteta, koji se očekuju?
Pitanje radne snage jeste jedna od neuralgičnih tačaka hotelskog biznisa u Srbiji i Beogradu. Svako od nas ko posluje u hotelijerstvu traži svoje načine da zadrži postojeće zaposlene, ili da traži nove, uključujući i uvoz radnika iz udaljenih zemalja, sa drugih kontinenata. Pored toga značajan bi bio i strateški pristup obrazovanju radnika u turizmu, koji bi zaista školstvo organizovao u skladu sa potrebama privrede, ali i sa očekivanjima i motivima koje imaju budući zaposleni u hotelskom biznisu.
(EURACTIV.rs/PROMO: Delta Holding)